Gå til innhold
Arkivverket

[#16085] Kristian Knudsen fra Ramnes


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Når jeg begynte med slektsforskning (for ca.3 år siden) begynte jeg å lese noeb bøker om hvordan man skal finne tilbake i sine røtter. Der ble det fortalt at man skulle ha et såkalt 'intervju' med de elste i familien. Jeg gjorde så og fikk greie på at min farmors morfar het Kristian Knudsen. Han var far til hennes mor Margit Olinda Gurrik f.Knudsen. Når min farmor var yngre ble det fortalt henne at Kristian kom fra en adel-familie. Dette er ikke noen vi har gått å tenkt på intil jeg skulle sjekke på kirkekontoter i Tønsberg rundt fødsels og dødsdata. Jeg visste at graven ble slettet rundt 1960-tallet og jeg var klar over at det kunne være lite info, men jeg ringte. På tråden fikk jeg en kvinne som kunne fortelle at graven var igjenreist av den norske kirke. Dette var noe ingen i min familie hadde fått rede på. Min oldemor har grav to rader unna! Jeg fikk ingen oppgitt grunn til at den var igjenreist! Hva er grunnen til dette? Det slo meg at det min farmor fortalte kunne stemme, men nei!Kristian Knudsen blir født i 1865 av foreldrene Knud Knudsen og ?. Han blir født i Ramnes.Det er denne info'en jeg har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Spennende historie! :-)Det må vel finnes en grunn til at graven ble gjenreist??? Her er han i FT-1865: Lenke Moren heter Maren Olea Jensdatter.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk for linken og morens navn!Jeg har funnet litt tilbake på farens slekt, det var ikke så veldig spesielt bortsett fra at de hadde vært noen form for lensmenn o.l. i fra enda lengere tid.Hvem er moren og hvor stammer hun ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

FT-1865, sier fødested = Eger. Skulle tippe at det er nåværende Øvre Eker kommune i Buskerud.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk! Er det noen som har kirkebøker tiljengelig som kan gjøre et søk for meg? Det kan jo være hun som er adelig!På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Kristian Knudsen giftet seg i 1899? med Inga Sofie Hesby. Inga Sofie kom fra Sem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Denne Maren Olea Jensdatter som er gift med Knut Knutsen og som 1865 tellinga sier at er fra Eiker kan være ei datter av en Jens Olsen og ei Mari Larsdatter. Dette paret døper ei jente i Eiker 2. oktober 1825. Hun skal da være født 30. august samme år.Vet ikke om dette er rett dame, men alder og navn stemmer jo nesten...... ekteskapsinnførselen til Knut Knutsen og Maren Olea vil vel si noe mer om hvem som var Maren sin far.... men så var det å finne den da....Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Når jeg prøver å tenke tilbake på hva jeg har lest i kirkebøkene kan jeg huske at det stod at de giftet seg rundt 1899 eller 1893 i Sem eller i Tønsberg. Jeg har selv ikke disse kirkebøkene og på mitt bibliotek er de ikke så villige til å lne slike ting inn mere! Håper noen da kan hjelpe meg med det.Takk for hjelpen Tor Kenneth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Fra BB Sem - Nordre Hesby: Inga Sofie, f. 1868, ektet 1890 Kristian Knutsen fra Ramnes, bodde noen år på Hesby. LenkeHilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.