Gå til innhold
Arkivverket

[#16090] Hans Dahm på 1600 - tallet


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Hans Dahm får 20/8-1675 døbt 'en pige'. 16/3-1679 ' Margrethe. Det er alt jeg finder i Døbte i Bergen. Jeg lurer på, om han kan være far til Elsebe Dahm g. 20/6-1701 med Albert Schriver? Er der nogen, der har oplysninger om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hans Dahm, født i Lübech, angivelig 18. mai 1641, døde i Bergen 2. september 1699, og skiftet etter ham ble holdt 1. februar 1700. Han var gift med Magna Jostsdatter Strillemand, som tidligere hadde vært gift med Ernst Meyer. Det er registrert tre barn: Elsebe Dam, som trolig er den datteren som ble døpt 20. august 1675, Anne Cathrine, døpt 5. oktober 1677, som ble gift med Otto M. Iffert, Kongsberg, Margrethe, døpt 16. mars 1679, død før skiftet etter faren.Elsebe Hansdatter Dam giftet seg i Korskirken 15. juni 1701 med Albert Schriver fra Bremen. De fikk fem sønner og to døtre i perioden 1704-1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Mange tak skal du have! Her fik jeg også et ekstra barn (1717). Under borgerskab står: Hanss Damb Middelstor 13/11-1671. Det må vel også være ham, men hvorfor Middelstor?Jeg finder dog ikke giftermålet med Magna Jostdatter Strillemand eller hendes død. Strillemand? Har det noget at gøre med strielene, eller er det noget med beskæftigelsen ?v.h.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Familien Strillemand skal være kommet fra Bremen. I koppskatten 1645 finner vi dem:Joest Strijllemand och hans quinde 1 rdr K1Mens det i nettutgaven av borgerboken for Bergen er gjengitt slik: Joest Streinemand, fra Bremen, borgerskap i Bergen 15. februar 1632.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.