Gå til innhold
Arkivverket

[#16093] Søger info om Niels Jakobsen, f. 13. dec 1795 i Kristiania, Norge


Gjest Pernille Benfeldt Tuxen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pernille Benfeldt Tuxen

Kære medforskereJeg søger information om min 4xtipoldefar, Niels Jakobsen, f. 13. december 1795 i Kristiania samt hans forældre.Niels' forældre:Mor: tjenestepige Karen Nielsdatter. Far:(udlagt)politibetjent, Svend Jacob LarsenJeg ved intet om forældrene ud over ovenstående, selvom jeg har søgt efter dem.Niels Jakobsen kom alene til Skagen, Danmark som 7-årig. Senere blev han gift med den danske Johanne Thomasdatter, og sammen grundlagde de den danske slægt: Nordmand (af Skagen).Jeg vil være meget taknemmelig for råd og/eller hjælp vedrørende Niels Jakobsens mor og far.På forhånd mange tak.De bedste hilsnerPernille Benfeldt TuxenKanchanaburi, Thailand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Noen små detaljer, ved Niels Jacobsens dåp i Vor Frelser, Christiania 29 desember 1795 står moren oppført som Maren Nielsdatter. Hun var '2den Gang besvangret i hendes Tienneste hos Kiøbmand Jens Larsen, laag i Barselseng hos August Tarraldsen'. Faddere var 'Guttorm Erichsen, Thron Michelsen, Ellen Ols, Martha Niels og Sophia Peders Døttre'.Jacob Larsen befant seg på dette tidspunkt i Bergen. Han var nok 'Malersvend' og ikke politibetjent med fornavnet altså kun Jacob. (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 16/17 p.1071)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernille Benfeldt Tuxen

Kære GeirTusind tak! Det er vel nok en flot hjælp, som du har givet mig! Du kan tro, at jeg er glad!Jeg har dog endnu et spørgsmål; Stod der andet ved dåben med hensyn til forældrene: Hvor gamle de var? Og eventuelt hvor de kom fra i Norge?Endnu engang mange tak for hjælpen!De bedste hilsnerPernille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, det stod ikke mer. Men umulig å finne foreldrene behøver det ikke være, vi vet litt om begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernille Benfeldt Tuxen

Kære GeirTak for svaret. Efter at have fået de korrekte navne på forældrene af dig, så jeg efter både for Bergen 1801 og Kristiania 1801 i Folketællingerne her i Digitalarkiviet. I Bergen fandt jeg nogle enkelte Jacob Larsen'er, men da jeg ingen yderligere oplysninger har om ham, ved jeg ikke, om jeg har fundet den rigtige Jacob. Det samme gør sig gældende for Maren Nielsdatter i Kristiania.Også fadderne søgte jeg efter, da de måske kunne give et tip. Men det nærmeste jeg kom, var en smedesvend ved navn Thron Erichsen (altså en kombination af to faddernavne).Desværre er disse folketællinger det eneste materiale (jeg har med andre ord ingen adgang til de norske kirkebøger), som jeg kan komme til, da jeg bor i Thailand.Har du en idé til, hvorledes jeg kan finde ud af mere om Jacob Larsen og Maren Nielsdatter?På forhånd takDe bedste hilsnerPernille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.