Gå til innhold
Arkivverket

[#16096] Karl Oskar Gurrik fra Nedre Eiker i Buskerud


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg hadde en oldefar som ble født den 25/6 1897 av foreldrene Nils (Antonsen) Gurrik & Oline Marie Knudsdatter Holtung-Hagavig Gislerud. Moren Oline hadde fra tidligere ekteskap 5 barn + 4 i ekteskap med far Nils. Ved intervju av div. slektsmedlemmer som barn og barnebarn kan de fortelle at Oskar Gurrik var en ganske så hemmelighetsfull mann og han var ganske arbeidsom og likte ikke å prate så mye. Det var kanskje årsaken til at min bestemor og hennes to søstre ikke fikk greie på så mye av hva han eide!Moren til min farmor Margith Olinda Knudsen og kone til min oldefar Oskar Gurrik døde i 1951 av kreft. Hun var datter av Kristian Knudsen og Inga Sofie Guttormsdatter Hesby: Lenke7 år etter min oldemors død i 1951 giftet Oskar seg igjen med en Martha Elisabeth Gurrik f.Halvorsen. (død ca.1995?). Når Oskar skulle gifte seg igjen ble det fortalt barna om at det var opprettet en bankbok på hver av de. Dette er bare blitt blåst vekk inntil vi fant en tomt som ennå stod på Oskar Gurrik's navn (Oskar døde i 1978). Først når dette ble skrevet over på min farmor kom hun til å tenke på disse bankbøkene det ble fortalt om. 'Dette ekteskapet skal ikke gå økonimisk ut over dere' ble det fortalt! Noe det altså har gjort...Hva kan man gjøre i en slik sak som denne! Er disse bøkene foreldet?Gjerne slektsinfo også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Min oldefar Oskar var også formann i Tønsberg Jernindustri, der fikk han fortjensmedalje. Han jobbet der til han var 70 år (gikk da av med pensjon). Når jeg kontaktet dette stedet for å høre om de hadde noen form for info. om han fikk jeg til svar at de ikke hadde noen form for info. om noen av sine arbeidere eller formenn.Hvor kan jeg finne info om han fra denne tiden?Hva kan være grunnen til at min farmor og hennes søsken ikke fikk noen opplysninger om at min oldefar Oskar hadde en tomt i Hokksund, langs eikeren? (Hyttetomt av stor verdi)...Er glad for all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Nå er jeg tilbake...Min oldefar Oskar Gurrik solgte sin eindom m/hus til såpefabrikken SABA rundt 1954. Grunnen var at konen døde og han skulle gifte seg på nytt. Jeg kan ikke finne noen plass at Oskar Gurrik solgte denne tomten. Jeg har da fått noen papirer fra Tønsberg kommune, men ingen tegn på at det ble solgt. Hvor kan jeg da finne det? Ønsker å få greie på hvor mye det ble solgt for...Tilbake til denne bankboken som skulle vært opprettet på hver av barna, hvordan finner jeg ut av slike saker?Takk for all hjelp dere bidrar med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Vet du gårds og bruksnummer på tomta, kan du gå inn i grunnboka og finne hjemmelshaveren. Sorenskriveren vet dette (trur eg). Sorenskriveren vet nok også historien til dette gårds og bruksnummeret. Eldre saker en nok avlevert statsarkivet på Kongsberg, og kan finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.