Gå til innhold
Arkivverket

[#16098] Niels H. - død på barselseng?! (S&F)


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Støter på noen litt merkelige ting i data fra Sogn og Fjordande når jeg leter videre etter Hans Nielsen (f. 7/6 1818) sitt opphav. Lurer på om noen orker å kikke på det, og kanskje gi meg en enkel og grei forklaring?Britha Baard., Øksdal, giftet seg med Niels Hermundsen, Bø, 12/7 1807. Det står at hun ble født i 1787. Men jeg finner at hun ble døpt i 1792. Det står også oppgitt som fødselsår da hun døde i 1826. Det vil si at hun giftet seg 15 år gammel? - Men følte for å lyge litt på alderen da hun skulle gifte seg? Eller er det ikke samme jente?Niels Hermundsen og Britha får flere barn. Men på Niels sin førstefødte (Barbra Nilsd. 28/8 1808) står som mor Britha Bendixd? Er det en skrivefeil, eller?Når Britha dør i 1826, står det 'u' for ugift. Kan det også bety enke?Når Niels dør i 1821, står det 'u' også på ham... I tillegg står det 'Død på Barselseng. Lunde i Rinde'. Og fødselsåret hans er feil...Ser fram til gode forklaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette gjelder Leikanger prestegjeld. Vi finner vielsen 12. juli 1807: 'Niels Hermundsen Bøe Pige Britha Baards. Øxdahl'. Det står ikke alder for noen av dem ved vielsen.28. august 1808 ble Barbara, datter av Niels Hermundsen og Britha Baardsd. døpt ved Vangsnes.Niels Hermundsen Øxdahl døde i 1821, angivelig 48 år gammel. Dødsårsaken står på tilstøtende side, og ved å telle meg møysommelig linje for linje ender jeg opp med 'Spedalskhed' som oppgitt dødsårsak for NH. Det står ikke noe om sivilstand ved dødsfallet, men han var 'Gaardmand'.Britha Baarsd. Øxdahl døde i 1826. Da var hun 'Gmk.' og 34 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ja, dette høres jo fornuftig og rett ut. (Sørgelig med han som var spedalsk, men sikkert riktig).Men da er det masse feil med Digitalutgaven av disse kirkebøkene. Det er vel ikke noe jeg kan gjøre med det? Takk, forresten, Yngve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det spesielle med vigde i Sogn og Fjordane er at ein eller annan velvillig registrator har lagt inn fødselsår på brudefolket mange stader sjølv om det ikkje står! Brudene er 20 år og brudgommane 30 år, og gifter dei seg på nytt seinare, får dei same alder igjen. Dette er forvirrande og burde vore fjerna, men det er visst vanskeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg hadde tenkt å lime med linken til den aktuelle vigsla - som du vil sjå, er alle brudgommane fødde i same år, og alle brurene 10 år etter, så dette er som du forstår, berre fiktive årstal.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Siden jeg har lært å lage lenker, ville jeg bare legge ved den siden der det påstås at Niels Hermundsen døde på barselseng.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.