Gå til innhold
Arkivverket

[#16114] Hallingdal: Ola Herbrandsson, Torpo i Ål - Eidsvoll


Gjest Trond Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Lunde

Jeg mener å ha funnet ut at Ola Herbrandsson som var bruker på Nord-Rundtom, Gullverket i Eidsvoll, var døpt i Torpo, Ål 10.04.1791. Folketellingene 1865 og 1875 angir at Ola skal være født i Torpo, Ål i 1780. Undersøkelser viser at ingen Ole Herbrandsson er døpt i åra omkring 1780 i Torpo. Vi finner derimot en Ole, 10 år på en plass under Kolsrud i Torpo i 1801. Han er døpt 10.04.1791, og foreldre er Herbrand Olsson Lekvoll og Margit Olsdotter. Ole Herbrandsson døde i 1888, og ble en gammal mann, men ikke 108 som kildene angir.Er det noen som kan bekrefte/avkrefte at den Ola Herbrandsson som kom til Gullverket er den samme som kom fra Lekvoll/Kolsrud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det Tor Waraberg skriver under 'Nye Ål Bygdesoge', som han holder på å skrive:Harbrand Olsson Slåtten Leikvoll(26.03.1744-1826. Foreldre Ola Olsson Slåtten og Anne Olsdatter Storlien. Han var gift med Margit Olsdatter Slåtten(1752-1832). Barn:1)Ola Herbrandson Kolsrud(1791-1888). Han var gift med Anne Halvorsdatter Rundtom, og noe med 1872 er nevnt. Deres barn: -Marhe Kirstine født 1813 Gift: Med Lars Kristoffersen Nordvollen.Ola var utkommandert i krigen 1807-1814, og var i Våler i Østfold. Her møtte han Anne som var tjenstejente på en gard. De giftet seg og overtok bruket Rundtom på Eidsvoll, etter hennes foreldre. Hennes foreldre var Halvor Nilsson og Berthe Olsdatter. Ola var vaktmann på Eidsvoll under grunnlovsarbeidet i 1814(han er nevnt i boka 'Eidsvoll på nært hold 1814').Han var sterk, og han kunne gå 12 km med korntønne på ryggen til mølla, og han dyrket opp det meste av jorden på bruket. . I 1872 solgte Ola til nest eldste dattersønn, og flyttet til Hoberg på Råholt. Han var da enkemann, men følte seg enda frisk og rask. Han fant seg en villig ungmøy på 20-30 år, og gikk til presten for å tinge vigsel(skrevet som Tor Varaberg skriver det). Presten nektet å vie dem. Ola endte sine dager med saltsyre høsten 1888, og han hadde forvekslet to flasker.Herbrand og Margit hadde også en sønn til som het Ola og var født i 1794, men han døde sannsynligvis før 1800.Så går Tor Waraberg tilbake til Herbrand Olsen, og skriver at han først var gift med en Kari Olsdatter, og dette skal være nevnt under Leikvollo i 1765, og han giftet seg med Margit Olsdatter i 1789. De fikk 3 barn, men bare de 2 sønnene er kjente.Tor Warabarg skriver at foreldrene til Herbrand var Ola Olsson Slåtten og Anne Olsdatter Storelien. Det kan være den samme som er bruker nr. 6 i Leikvoll i Ål Bygdesoge bind 3 side 166. Dennes far var Ola Olsson Medhus, som var gift med Sunnev Persdatter. Siden jeg ikke er sikker på dette tør jeg ikke å gå videre på Medhus her.Tor Waraberg skriver at Herbrand lånte 800 riksdaler av broren Ola Øyen i 1770, og satte gården i brukelig pant i Leikvoll i 19 år. Etter 2 år tok Herbrand igjen gården, og i 1782 solgte han Leikvoll for 798 riksdaler til Syver Holgeson. De bodde på en plass under Leikvollane i 1791, og i Grandokken i 1794. I 1801 var de bosatt under Kolsrud, og Herbrand gikk på dagarbeid. Da Margit døde på legd i 1832, var det ingen som visste hvor sønnene var, men en datter var gift til Ringerike.Når jeg går inn på gården Leikvoll i gamle Ål Bygdesoge nr .3 side 166 finner jeg: Herbrand Olsson gift med Kari Olsdatter overtok der etter Nils Olsson. Ellers står det samme som Tor Waraberg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Tusen hjertelig for verdifull informasjon. Ønsker å komme i kontakt med Tor Waraberg. Har du noe adresse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har iallefall hans e-postadresse, men nå er det jo ikke sikkert at han liker det hvis jeg legger adressen ut på nettet. Derfor kan du jo sende meg en privat mail, eller legge ut din e- postadresse her. Min e-postadresse: anlih@online.no. Det bør du i såfall gjøre i løpet av kvelden, for når jeg reiser bort i morgen er jeg ikke tilbake her før 15.08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det er lettere å ta kontakt om man benytter hans rette navn: Thor Warberg.Og siden Thor er en av de som virkelig har tatt i bruk internett kan man bare søke i google eller hvilken som helst annen søkemotor for å finne frem til hans nettside om den nye bygdeboken for Ål.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.