Gå til innhold
Arkivverket

[#16117] Madsi Jaeger født Fossum i Sundfjord ca 1792


Gjest Terje Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Skrolsvik

Noen som kjenner til nevnte Madsi Jæger og hennes opphav. Vet hun ble gift, som enke, med Johan Petersen Schlotz fra Holstein.Etterslekten har vi.Men hvem er hennes foreldre ?? Er det noe å lese om denne slekten Jaeger i en eller annen bygdebok , eller må alt hentes i kirkebøker ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Hei!Madsi Henriksdtr.(Jæger.Fossum) er født på gården Hafstad i Førde Sfj. i 1795. Døpt 02 nov 1795 i Førde. Foreldre Henrik Olsson Fossum og Anne Bolette Sophia Christendtr.Vil du vite mer så spør.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Ja jeg spør.Takk for hjelpen så langt forresten. Hva vet du mer? Hvor kommer Jæger inn i bildet?Hvem var hun først gift med? Var det barn i første ekteskap? Hvor ble de isåfall av ? Hvor langt bakover kan hennes slekt følges ? Allt har interresse. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Hei !Jeg er litt usikker på hva du vet og hva du vil vite.Hva er din forbindelse til Madsi Henrikdtr.?Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Hei. Min forbindelse til Madsi er som følger. Jeg fikk en henvendelse fra Katy Torstensen i California. Hun spør om jeg kan hjelpe henne med å sette opp hennes manns forfedre.(etterkommere av Ole Tostensen på Dale Ytre.) Hun er litt opptatt av hvorfor dette Jæger kommer inn. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Hei!Jeg er også etterkommer etter Ole Torstensen Dale og Anna C.M.Slotz.1 juni 1817 giftet Madsi seg med Christian Jæger i Domkirken. Christian Jæger var født 8 juni 1787 i Bergen og døde 7 april 1822 i Bergen.Christian Jæger var styrmann når de giftet seg. De fikk tre barn sammen; Christian Henrik født 27 april 1816 i Bergen. Elen Henriche født1 desember 1819 i Bergen og død 25 desember 1903 i Bergen. Christian Friderich født 15 oktober 1821 i Bergen og død 12 august 1906 i Bergen. Jeg synes å erindre at ingen av barna giftet seg, men jeg er ikke helt sikker.Madsi beholdt Jæger som etternavn selv etter hun ble gift med Johan Petterson Schlodt.Når hun ble eldre kom hun på Sjøfarernes aldershjem på Årstad som enke etter styrmann Jæger.Du vet når Madsi og Johan giftet seg? Og at de fikk to barn sammen?Johan Petterson Schlodt var født 1792 i daværende Holstein.Kom til Bergen 1816. Borgerbrev som brygger 17 mai 1821. Sa opp borgerbrevet 13 februar 1837. Fikk pass for å reise tilbake til Holstein 5 juli 1836. Men reiste til Skien og fikk borgerbrev som murmester i Skien og omland 31 jan 1837. Oppgir i Skien at han er født i Dalby sokn i Haderslev amt i Danmark.Mer seinere.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Dette var jo midt i blinken. Hvis du vil ha kontakt med din slektning kan du få mailadressen av meg.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Madsi`s far var Henrik Olsson født 1758 på gården Fossen i Førde.Konfirmert i Vevring 1783.Var soldat i Helsingør DK rundt 1790.Døde i Bergen 26 mai 1818.Madsi`s mor var Anna Bolette Sophia Christendtr. født i København 1768 (døpt 12 mai 1768 i Gladsakse kirke København . Død 26 juli 1833 i Årstad .Henrik og Anna fikk 7 barn sammen ; Johanne Charlotte født 1793 Helsingør DK (døpt 22 juli 1793 St.Maria kirken Helsingør)død 18 mai 1871 i Bergen.Madsi født 1795 Hafstad Førde(døpt 2 november 1795 i Førde) død 5 november 1877 i Bergen.Christian født 1798 i Bergen.Nicolay født 1800 i Bergen.Oline født 1803 i Bergen.Gerhard født 1805 i Bergen.Anne Sophie født 1808 i Bergen.Jeg har ikke funnet hvor Henrik og Anna giftet seg.Jeg antar det må være i Danmark og ca.1791-92.Henrik`s far var Ole Aleksanderson født 1715 på Furrebøen Førde og død 1789 Fossen Førde.Henrik`s mor var Johanne Olsdtr. født 1719 på Furrebøen Førde og død 1760 Fossen Førde.Ole var to ganger gift.Den videre slekten bakover kan du finne i Finn Førsund 'Bygdebok for Førde' bind 2 og 'Jol i Sunnfjord' 1946 - 1966. Den eldste sikre er Ole Furebøen som døde ca.1628.Mer usikre er hans foreldre .Anna Bolette`s foreldre var Christen Jensen og Bodild Pedersdtr. Men det er alt jeg vet om dem.Hvis du vil vite mere må du bare gi et ord.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Berre til orientering: Sjøfarendes aldershjem på den tida det er snakk om i innlegg 6, låg ikkje 'på Årstad', men tvers overfor Domkjerka. Grunnen til at ein trur det låg i Årstad, er nok at dei hadde same prest (og kyrkjebok) som dei i Årstad (St.Jørgen/SJ/AA). Vi kan lese meire om Sjøfarendes fattighus her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Takk for meget utfyllende svar Finn.Og takk til Bjørn for orienteringen om Sjømennenes fattighjem. Nu blir Katy glad.Du kan godt få hennes mailadresse Finn - hun var interressert i kontakt. Kan ikke ett ord norsk uten de ord jeg oversetter under vår korrespondanse. Nu spør hun etter din tilknytning til Ole Torstensen. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Hei!Du kan sende meg Katy Torstensen`s mailadresse så kan jeg forklare henne min tilknytning til Ole Torstensen .Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.