Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anne Berit Finstad

[#16120] Andrea Olsdatter f.Brenna/Brænden f.ca. 1815/20 Våler i Solør

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Jeg står fast når det gjelder Andrea Olsdatter f.Brenna eller Brænden ,hun er født ca. 1815/20,i Våler. Det jeg vet er at Andrea fikk ei datter Martea Olsdatter f.6.1.1841 i Våler.Andrea Olsdatter er muligens gift med Ole Olsen f.ca.1815/20,han er innflytter til Våler?Han bodde på Svennebye i 1841. Hvem er Andrea og Ole sine foreldre???Håper noen kan hjelpe meg.Mvh.Anne Berit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Berit Finstad

Vil tilføye at (Martea) dattera til Andrea Olsdatter og Ole Olsen,ble gift med Martin Olsen f.1837(Raaet/Råi):vet noen hvem foreldra til Andrea og Ole er??? Mvh. Anne Berit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Berit Finstad

Etter å ha søkt på Andrea Olsdatter er jeg mer sikker på at det må i så fall være Brenna ,hun kommer fra, eller har bodd/jobbet på.Hun er kanskje litt eldre også?? Jeg tror Andrea må være en av de som er f. ca.1821 i Elverum?? og ikke i Våler,for der finner jeg ingen som passer? Mvh. Anne Berit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Har sett litt på dette, og føler meg noenlunde sikker på at du er blitt lurt av presten. Jeg finner heller ingen Andrea i Våler. Men Marteas konfirmasjon gir løsningen. Martea blir konfirmert 1855 - 15 1/4 år gammel - foreldrene var innerst Ole Olsen Nordermoen og pige Anne Olsdatter Brænden. Marteas alder blir noe feil, men hun er eneste alternativ blant de konfirmerte. Hun blir også sagt å være født på Eid, men det kan likegodt menes oppholdsted.Moras navn skal derfor være Anne Olsdatter, og hun må være den Anne Olsdatter som i følge Hof kirkebok blir født 23.12.1819 og døpt 08.01.1820. Foreldrene var Ole Pedersen Brenna og Gjertrud Nilsdatter Brenna.Faren Ole Olsen er verre. Siden Nordermoen nevnes ved Marteas konfirmasjon som bosted på faren, kan jeg foreslå den husmannssønnen Ole Olsen som er født 2. mars 1808, døpt 06.03.1808. Foreldre Ole Pedersen og Helene Kielsdatter Norderudmoen. Norderudmoen ser ikke ut til å eksistere, og jeg tror derfor det er feilskrift for Nordermoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Berit Finstad

Hei, tusen takk for nyttige opplysninger,nå kommer jeg meg kanskje videre. Mvh Anne Berit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Line M. Grønvold

Også jeg har antagelsen om at konfirmant nr.10 i Våler 1855, Marthea Olsd. Eig, kan vise veien til rett mor og far: Anne Ols. Bræm...(?) og innflytter Ole Olsen Norengmoen.Som Anne Berit vet, leter vi på samme slekt, men jeg har tidligere ikke kommet videre med dette paret. Hvor er de før og senere? Holdt de sammen etter at Marthea ble født? Hadde Marthea søsken? Kan dette være Anne og Ole som i 1865 holder til ved Risaasen?Noen som vet?1865-tellingen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Berit Finstad

Hei Line. Har funnet at Ole Einersen var 24 år,og Anne Olsdatter Brænden var 23 år, da de giftet seg 6.april 1851.(iflg.Våler kirkebok 1849-1878,oppslag 187a,nr.8).Ole er kanskje svensk? Anne Olsdatter Vaalbækbakken,døde 20.februar 1854,bare 34 år gammel.(iflg. Våler kirkebok 1849-1878,oppslag 258a,nr.9) De giftet seg altså 10 år etter Martea`s fødsel,men om Martea har søsken vet jeg ikke.Mvh. Anne Berit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Ser for meg ut til at det blir en del sammenblanding her.Ut fra spørsmålsstillinga går jeg utifra at Martea Olsdatter f. 1841 er rett utgangspunkt for det det spørres om her. Ønsker å få det bekreftet før jeg ser mer på det.Hvorfor settes Ole Einersen f. ca. 1828 og Anne Olsdatter f. ca. 1829, gift 1851, opp som foreldre? De var 12-13 år ved Marteas fødsel. Og hvorfor skulle Ole være svensk, eller innflytter som det også antydes?Ole Olsen og Anne Olsdatter på Risåsen var begge 53 i 1865, og født rundt 1812.Det hadde vært til hjelp om man la fram mer av det man vet, og særlig hva som volder problemer siden opplysningene gitt her, samt det man finner i kirkebøkene ser ut til å sprike i mange retninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Berit Finstad

Hei.Jeg spurte etter Andrea Olsdatter (m/datter Martea f.1841)Jeg spurte på Statsarkivet på Hamar også,der bekrefta de at det er en del unøyaktigheter når det gjelder fornavnet til Anne /Andrea,og at alder er feil ved giftemålet. De mener Anne Olsdatter Brenna er f.23.12.1819 med de samme foreldre som du fant.Videre: Ole Einersen 24 år,fra Sverige? gift 6.4 1851 m/Anne 23 år. Ole Einersen sin far skulle være Ole Olsen.Hvor han hører til er ikke opplyst,men hvis sønnen er svensk er vel han også det? Anne Olsdatter d.20.2.1854,da 34 år. Så jeg har bare referert til Statsarkivet sine kilder,jeg vet ikke. Mvh.Anne Berit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Line Monica Grønvold

Hei igjen! Men hvordan kommer SA/Hamar inn på Ole Einersen? Og hvordan kan vi vite at det er riktig par, Anne Olsdtr og Ole Olsen som vies? Det begynner å bli et par-tre år siden jeg nøstet meg bakover fra Martheas vielse, likevel mener jeg å huske at det fantes X-antall kombinasjoner av Ole Ols. og Anne Olsd. også andre med døtre som het Marthea.Flere ting er klart, ihvertfall: vår tipp-tipp, Marthea Olsdatter, er ved sin ekteskapsinngåelse 27.12.1861 oppført med fødestedet Brænden, alder 21 år og med far Ole Olsen Brænden. Går vi til konfirmantprotokollene for årene omkring Martheas oppgitte ca.årsklasse, finner vi flere med samme navn i samme bygd - ergo blir det muligheter for sammenblanding videre. Men vi finner henne igjen ved hjelp av fødestedet, som var moren Anne/Andrea Olsdatters bosted, både i 1855 (ref konfirmant nr.10) og 1841 (ref 'uekte' dåpsbarn nr.24, Hof 1841). Martheas far, Ole Olsen, er pr 1855 oppført som innflytter på/ved Norengmoen (e.l.)og i 1841 som ungkar på/ved Svennebye. Han er det verre å spore, med et ikke altfor spesielt navn og lett omroterende adressetilhørighet. Kirkeboken viser ham vel heller ikke i noe innflytterregister, etter hva jeg kan erindre. Men frem til 1860 skulle all ferdsel/flytting innenlands (og utenlands) skje med registrering eller reisepass, ellers risikerte man å straffes for løsgjengeri. Egne arkivsamlinger fra prestene (prestearkiv) kan kanskje gi svar. Dette kan finnes i statsarkivet (hvis ingen har kassert det).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Er redd det blir vanskelig å si noe sikkert her. Kirkeboka spriker tydeligvis.Når jeg ser på vielsen, kan jeg være enig i at alder er feil oppgitt, men hvordan være sikker på det? Det er ikke gitt at det dreier seg om de samme personene. Vil derfor kommentere vielsen 1851. For det første er det uoverensstemmelse i farsnavn. Ole Einersens far blir oppgitt til å være Ole Olsen. Det riktige skulle være Einer. Da er det ihvertfall to muligheter - enten er Oles farsnavn feil, eller navnet på faren er feil - skulle vært Einer?Videre blir bruden kalt Andrea Olsdatter, ikke Anne Olsdatter som ved hennes dåp og hennes barns konfirmasjon. Men altså Andrea da Martea blir døpt. Ved konfirmasjon i 1835 blir hun kalt Andrine, og foreldre og alder stemmer på en prikk med Anne født 1819. Jeg tror derfor den Andrea som gifter seg med Ole Einarsen(?), er identisk med mor til Martea. Det er helt tydelig at Anne/Andrea og Andrine er blitt brukt om hverandre.At Ole Einarsen blir kalt svensk beror nok på feillesing ved vielsen. Det står ikke Sverig etter Ole Einarsen, men Soeig (Søeig). Det gjelder uten tvil garden Søeid.Samtidig kan nevnes at det Breinna som man her snakker om er det samme som Vålerbreinna. I Våler er det minst to bruk til som blir kalt Breinna - Strandbreinna og Breinna eller Djupedrettsbreinna. Fadderne ved Marteas dåp viser klart at det gjelder Vålerbreinna.Anne/Andrea synes jeg er kommet på plass, men det er ikke godt å si om den Ole Einarsen(?) hun gifter seg med i 1851 er far til barnet hun fikk 10 år tidligere.Så langt kan jeg ikke se noen Ole Einarsen som kandidat til brudgom, og det peker i retning av at Ole Olsen er det rette, men hvilken Ole Olsen er vanskelig å avgjøre. Hvis Andreas alder ved vielse er ca. et tiår feil, gjelder kanskje det samme for Ole Olsen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Line Monica Grønvold

Resonnementene virker absolutt overbevisende i det forrige innlegget. Men kan paret på Risaasen i 1865 utelukkes i sammenheng med vår aktuelle Marthea Olsdatter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Har tenkt på det, men disse to er lette å identifisere, og har samme bosted ved dåp, konfirmasjon og vielse, og kan nok ikke forveksles med foreldrene til Martea.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.