Gå til innhold
Arkivverket

[#16124] Porsgrunn-Solum, ekteskap


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Enkem. Tollef Johannesen av Porsgrunn blir 24.8.1775 trolovet med pike Guri Christensdtr. og ekteskap inng.3.2.1776 i Solum, forl. Jens Tollefsen og Gunder Nielsen. Mitt spørsmål er: er disse to foreldrene til Dorthe Marie Tollefsdtr. født ca.1789, er nevnt 12 år 1801 og bor med moren i Porsgrunn, Guri Christensdtr. Jeg har ikke mulighet til kirkebøker, finner henne ikke døpt, men hun blir gift 10.09.1809 i Porsgrunn med Niels Gunnulfsen, født 1787 Sigtesøen i Eidanger. Kan noen vær så snill og hjelpe meg her.MVH. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Hei, nå har jeg lett etter Guri og Dorthe Marie i Porsgrunn, Solum og Eidanger i 1801, men er ikke i stand til å finne dem. Kan du si litt nøyere hvor du har funnet dem i 1801 -- gjerne med ei lenke?Jeg begynte å se etter dåpen til Dorthe Marie i går. Dette er tidkrevende, for kirkeboka for Porsgrunn i denne perioden er vanskelig å finne fram i.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

God kveld. Tusen takk for du tok deg tid og kikket etter disse folka. Det jeg vet sikkert er at Dorthe Marie Tollefsdtr. gifter seg 11.09.1816 i Porsgrunn. Kikket så i folketelling 1801 og fant der Gurie Christophersdtr. (Christensdtr.)? 47 år enke, med datter Dorthe Tollefsdtr. 12 år.. Jeg har lett i hele dag etter det notatet, finner det ikke forløpig, prøver igjen., mener det var i Porsgrunn, eller Solum. I Solum fant jeg ekteskap inngått som n. 3.2.1776 enkem. Tollef Johannesen av Porsgrunn og Guri se over. Det er også et par i Vang Opland som passer de har dåp 1789 i januar, det er også Tollef og Guri. Men hvem er Dorthes foreldre???? Har stort håp at noen kunne finne hennes foreldre, jeg regnet jo med at hun var fra Porsgrunn da ingen ting er nevnt v.v. Ser at jeg har ført opp feil vigseldato i første innl., da Dorthe gifter seg, det skal være 11.09.1816.Beklager. Sommerhilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Sol. Tror du blander sammen personer nå. I Wangs prestegjeld, på Hemsing gård, finner du i 1801 Guri Christoffersdatter, 47 år, gift for 2. gang med hennes barn Dorthe Tollefsdatter, 12 år. Lenke: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10545.wc2&variabel=0&postnr=687&fulle=true&spraak=n>Lenke Det bor ei Dorte Tollefsdatter, 16 år gammel, på Holden jernværk i 1801. Foreldre er hammersmed Tollef Johannesen og Lisbet Thommasdatter, begge i første ekteskap. Lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B. Kristensen

Det virker jo ikke helt rimelig at Guri og Tollef gifter seg i Solum i 1776, at Guri med datter bor i Valdres i 1801, og at så dattera kommer til Porsgrunn og gifter seg i 1809. Da ville jeg nok heller satse på hun fra Ulefoss, dersom du ikke har helt spesielle grunner til å anta at Dorthe er født i Porsgrunn.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk for at dere vil hjelpe meg. Jeg har ingenting som forteller meg at Dorthe Marie er født i Porsgrunn. Det som er sikkert er at hun gifter seg i Porsgrunn 11.o9.1816,(rettet dato i går, så jeg hadde skrevet feil i 1.innl.) med Niels Gunnulfsen, og de får en datter Gurine Elisabeth født 31.05.1821, døpt 03.06.samme år i Porsgrunn. Videre har jeg sett etter i folketellingen fra 1801 etter alle Tollef, pluss det som er på nettet av kirkebøker, fra Solum og Porsgrunn, og nå måtte jeg be om hjelp fordi jeg er veldig usikker på, HVOR KOMMER DORTHE fra.MVH: SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Sol!Hvordan kjenner du Dorthe Maries alder? Er den oppgitt ved vielsen eller ved begravelsen?Dorthe Tollefsdatter fra Ulefoss (Holla) er i følge LDS døpt 1. oktober 1785, foreldre Tollef Johannesen og Lisbet Thomasdatter. Hun er ikke oppført med mellomnavnet Marie.En Dorte Marie, 14 år, er tjenestepike i Skien i 1801. Etternavn ikke oppgitt.Dorte Tollefsdatter fra Vang er i 1865 ugift tjenestepike på Vestre Toten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ved vielsen er Dorthe Maria Tollefsdatters alder oppgitt til 25 år på Familysearch VRI, altså er hun født ca 1791 etter den opplysningen. Niels Gunuldsens alder er oppgitt til 29 år, og det stemmer jo med det som er skrevet i innlegg nr.1 her (at han er født i 1787).Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I Porsgrunn finnes i 1801 en Dorthe, 9 år, datter av Tollev Rasmusen og Lisbeth Olsdatter.I Skien finnes i 1801 en Dorthe Maria, 9 år, datter av Anders Tollefsen og Inger Johanne Johannesdatter.Du må nok lete i andre kilder for å finne ut hvem som er den rette (om det i det hele tatt er noen av disse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hvor skal jeg lete, har vært i Porsgrunn på bibl. og det var jo ikke mye oå finne der. Om jeg må til Kongsberg på arkivet så kommer jeg nok ikke bort der mer,jeg må ha hjelp til å bli kjørt rundt. Kom med forslag hvor kan jeg lete.Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

På Kongsberg er jo de fleste kilder tilgjengelig da. For de fleste sogn er det jo tatt vare på endel presteattester som kanskje kunne belyst hvorfra Dorthe er, men dessverre tror jeg ikke de fra Eidanger er tatt vare på, eller evt er de ikke levert til SA. Har selv forsøkt å se i prestens arkiver, og det er få, om ingen attester levert inn, dessverre. Men se etter feks skifter, se om fadderene til parets barn kan gi noen antydninger til foreldrenes opphav.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk til deg Terje.Jeg har tidligere løst mange gåter med å følge fadrene til barna de får, men her trenger jeg hjelp. Først til å finne alle barna Niels og Dorthe får, jeg tror ikke fadrene er nevnt i annet enn i kirkebøker, avskrifter eller hva der nå er i Porsgrunn. Jeg venter på Eidangerbøker, men vet ikke om jeg finner noe der. Som vestlending vet en jo ikke hvor alt sorterer i Telemarken og hvor jeg skal lete etter de aktuelle ting jeg har bruk for. Hvor finnes kirkebøker, skifter fra den tiden. De gifter seg 1816 og datteren som jeg har på tavlen Gurine Elisabeth er jo født 1821. Trenger fortsatt hjelp, til alle barna pluss fadrer til dem.En håpefull hilsen fra SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Det er mulig at Eidanger-bøkene kan gi deg litt hjelp. Det må da bli bind 1 som omtaler tiden frem til 1814.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.