Gå til innhold
Arkivverket

[#16125] Aavestrud gård i Flaa, Hallingdal ca.1850 årene.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei. Er det noen som har kjenskap til gården Aavestrud i Flaa og Ola Steinarsen med familie som kjøpte Gullingsrud gård i Flaa i 1853.I 1825 blir Steingrim Olsen født på Aavestrud, foreldrene er Ole Steingrimsen og pika Gor Olsdatter. Det er Steingrim som får sjøte på Gulliksrud. Kan Ola Steinarsen og Ole Steingrimsen være en og samme mann? Finnes det bygdebøker for Flaa? Eller kommer Flaa med under bygdebøkene fra Nes i Hallingdal?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Viko

Ola Steinarsen Åvestrud er tipp-tippoldefar min. Det er ikkje samband mellom han og Ola Steingrimsen, det eg kjenner til. Ola Steinarsen var mykje borti gardhandel, men eg har aldri høyrt han var borti Gullingrud. Ola Steinarsen levde frå 1802 til 1863, kona hans Ingebjørg like til 1896. Besteforeldre generasjonen min kjende godt til dei, me veit mykje om dei, både gjennom munnleg tradisjon, og gjennom det som er leita fram av arkivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Håvard.Takk for svaret og hjelpen. Jeg vet ar Steingrim Olsen født i 1825 var på gården Åvestrud når han ble konfirmert i 1844 men han kan jo ha jobbet der som gårdsgutt eller noe lignende. Har du kjennskap til om Ole Stenersen Åvestrud hadde eni datter Gor/Goer?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Håvard Viko

Ola Steinarsen hadde fire ungar (som nådde vaksen alder) med kona Ingebjørg: Knut, Asle, Margrete og Birgit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei og takk for svaret Håvard. Jeg får leite videre etter far til Ola Steingrimsen men nå kan jeg altså utelukke Ole Steinarsen.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Siden overskriften på innlegget er -Aavestrud gård....-, drister jeg meg til å komme med et spørsmål til Håvard Viko . Det gjelder Asle Olesen Aavestrud f.1847 +- (sønn til Ole Steinarsen Aavestrud og kona Ingebjørg Knudsdatter ) . Kjenner du noe til hans etterslekt ?Farsøster til min svigerfar, Oline Einarsdatter Hovden,f. 1890 i Kyrkjebø i SF, ble gift med en -Aavestrud- i nærheten av Seattle, Washington, US. Hans fornavn har jeg desverrre ikke klart å finne.De skal siden ha bodd i nærheten av 'Vaconda' i følge min svigerfar. Jeg undrer på om det kan være Wauconda, Okanoga Co. Wash.Fra Kristiania utvandrer i 1904 denne karen. (kilde DA) 1904 April 08 Ole Aslesen Ovestrud m u Arbeider 21 Nes Hallingdal Canada 9846 Norge 92,- Montebello2 år senere utvandrer tydeligvis hans foreldre: -Asle Olesen Aavestrud 59 år og kona Amjørg Ellefsdatter 54 år, til sønnen i Fort William- . (DA ).Ellis Island oppgir så vidt jeg kan lese, Fort William Ont. Jeg går ut fra det er Fort William nær Thunder Bay i Ontario. Så det er jo et stykke fra Thunder Bay i Canada til de nordre områdene av staten Washington.Jeg har ikke vært i stand til å finne andre enn Ole Aslesen Ovestrud som kunne passe blant nettregistrerte emigranter. Dersom du vet noe om dette kan være riktig -Aavestrud-, kan du kontakte meg på e-post ? geir.eide@chello.noMvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om Håvard Viko ser dette, men jeg sitter her med bind 2 av 'Slekter i Gol' av Guro Hoftun Narum. Hun har også med noe fra Flå, og under Åvestrud Søndre bonr. 2 finner jeg blant annet:I 1878 delte Ole Stenersen Aavestrud gården mellom sine to sønner Knut og Asle. Knut Olsen var født i 1843 og døde i 1878, og han fikk Hagen. Han var gift med Ingeborg Haagensdatter Tiege fra Eggedal(1848-1926).Asle Olsen fikk Aavetsrud Søndre, og han var gift med Ambjørg Berg fra Eggedal. Det gikk slik at Asle måtte forlate gården, og han reiste til Amerika med familien Amund Knutsen Gulsvig kjøpte gården etter Asle. Han var gift med Asles brordatter Marie Knutsdatter. Amund og Maries sønn Olaf Amundsen var gift med jordmor Marie Høgset fra Hol. Disses sønn Amund O.Gulsvig var cand.jur. og eide i 1976 Åvetsrud Søndre.Det har kommet ut bygdebøker for Flå, men det står iallefall ikke noe om Åvetsrud i bind 1. Bind 2 skal være kommet ut nå i sommer, og jeg skal bestille den for fjernlån. Forhåpentligvis får jeg den før jul, og da kan jeg kanskje svare på mer her.Ole Stenersen og Ingeborg Knutsdatter Aavetsrud hadde datteren Marie, som var gift med Embrik Rime. Det kan være Rime i Ål, men jeg finner han ikke som bruker der. Som en oppsummering kan man si at Ole Stenersen og Ingeborg Knutsdatter hadde barna Knu født 1843, Marie og Asle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.