Gå til innhold
Arkivverket

[#16132] Sentralt Soldatregister?


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg har i Sverige kommet bort i noe som kalles Centrala Soldatregister, hvor soldater var registrert med 'soldatakter' altså opplysninger om soldaten.Finnes det noe tilsvarende for norske kompani?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Hauge

Jeg var i Uddevalla for ett års tid siden, og da satt de på 'festningen' der og registrerte soldater. Fikk en adresse: bjorn.lippold@p4.mil.se men på forspørsel fant de ikke noe der. Var det samme adressen du hadde ? i tilfelle ikke, kan du oppgi den du hadde ? Jeg drev å jaktet på : Det er helst Ole Olsen Olbæch jeg er på jagt etter. Fød ca 1675 i Wiborg i Storfinnland av Bønder Foreldre har jeg senere fått opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Adressen som jeg fikk ( på Anbytarforum) er følgende:http://www.liu.se/tema/databaser/search.php?id=49Det er en søkbar database. Vet ikke om det er det du var borte i.Jeg fant en person som jeg søkte, og der fikk jeg vite hvor man kunne spørre etter kopi av soldatakten, som visstnok skulle inneholde mye opplysninger fra andre kilder...Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Men finnes noe tilsvarende i Norge? Ble alle soldater registrert i Norge? Det er jo noen ganger at man treffer på 'soldat' i kirkboken, og noen ganger så er man bare kanskje beordret til å bo i det sognet man gifter seg, og da blir det jo litt vanskelig å finne personer... Så hvis det fantes et register... Men det er vel noe som noen burde vite om dersom det fantes?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret avhenger av hvilken periode man er interessert i. Men det er nok først i ganske ny tid man kan snakke om et nasjonalt norsk 'soldatregister', i dag i regi av Vernepliktsverket.Krigskommissariatene har hatt ansvar for utskriving av mannskaper i sitt område. På Vestlandet, som jeg kjenner best, hadde man Bergen krigskommissariat som omfattet storparten av Hordaland og Bergen, og Molde krigskommissariat, som dekket Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. De førte oversikter over mannskaper legdevis prestegjeld for prestegjeld, og bygde på innsendte lister over konfirmanter. Mannskapene ble innkalt til sesjon, og på sesjonen ble det bestemt hvor det enkelte mannskap skulle plasseres.Fra rundt 1945 synes det å være ført felles register for det enkelte distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.