Gå til innhold
Arkivverket

[#16133] Karen Paulsdatter, Gausvik, Trondenes, Troms. Tidlig 1800-tall. Samisk opphav?


Gjest Torkel Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Ungkar Joh(a)n Klinge Olsen (1804-1869) ble 29. juli 1832 far til datteren Maren Johanne i Trondenes. Barnets mor var piken Karen Paulsdatter Gausvik. En av fadderne het Inger Paulsdatter.Jeg er interessert i nærmere opplysninger om Karen Paulsdatter og hennes opphav.Datteren Maren Johanne ble gift med Mikal Johan Olsen og ble bosatt i Oldra, Trondenes. Ved follketellingen for 1875 tolker jeg opplysningene om etnisitet slik at hun hadde samisk bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sjekka litt i 'Folk og slekt i gamle Trondenes' (Bjørkenes/Jensen, 1997). Dei har ikkje sett opp foreldre til Karen Paulsdtr. Men eg har funne noko som kan, men berre kan, vere eit spor.Der er to systre i Sørvikmarka som er gift med kvar sin Paul (Pedersen og Olsen). Den eine av desse har ei dotter Inger som lever forbi 1832. Den andre har ei Karen Bergitte (1803-1855) som døyr i Skjeftelia. Ut over det står det ikkje noko om henne.Dei to familiane har hhv. nr. 1951 og 1956 i familiebandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kan dette være henne? [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28490433&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeKaren Bergita PAULSDATTER Christening: 10 Jul 1803 Place: Trondenes, Troms, Norway Parents: Father: Paul OLESEN Mother: Ane LARSDRI så fall er dette foreldrene i FT-1801: LenkeEllers så finns også denne muligheten: LenkeKaren Marie Paulsen Birth: 18 AUG 1804 Bestebostad, Trondenes, Troms, Norway Death: FEB 1849 Burial: 13 MAY 1849 Parents: Father: Paul Hansen Mother: Gertru Margrethe Pedersen Karen Marie ble gift med Carolus Stephensen 30 SEP 1831 i Trondenes, Troms, NorwayHer er hennes foreldre i FT-1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Alle Karen Paulsdotter i Trondenes f. kring 1800 kan vere aktuelle - og dei finst det opp til fleire av i den nemnde boka. Problemet er å finne ei sikker kopling til ho som bar fram Maren Johanne i 1832. Til det trengs det nok i beste fall ei djupare gransking i Trondenes-bøkene - det vere seg kyrkjebøker eller anna materiale, t.d. skifteprotokollar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Takk til begge to for god hjelp. Her er det flere muligheter, men det er tydeligvis ingen annen vei enn nitid arkkivarbeid som eventuelt kan føre til en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.