Gå til innhold
Arkivverket

[#16140] Slegfredbarn??


Gjest Renathe-Johanne Wågenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Har funnet et slegfredbarn og i følge Historisk leksion er dette en kvinne som lever sammen med en mann uten å være gift. (uægte, men ikke hor). Jeg trodde at 'samboere' ikke eksisterte i 1721. Disse har tydeligvis ikke stått offentlig skrifte for dette barnet. Kunne man leve samme og da var alt OK?? og hvis man fikk barn uten å bo sammen så var alt helt foraktelig?? Virker en smule urettferdig. Til historen hører det at de blir forlovet i 1722 og får et nytt barn i 1723 som det ikke står noen kommentar på, men noen vielse finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Dette finner jeg på gården Hals/Halsøen i Vefsn prestegjeld på Helgelandskysten, Nordland. Må sies at dette ikke er det eneste paret med slegfredbarn. Det finnes flere av dem. En annen ting, vet ikke om det er av betydning, men moren til barnet har trolig vært gift tidligere, altså enke på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

'Slegfred =frille, eldre betegnelse er sølkifritha, sløkilfri eller slokifrilla.' Kilde: Ordbok for slektsforskere av Terje A. Tetmo. Altså et frillebarn.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.