Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Torunn C Ludvigsen

[#16141] Fotograf Narve Skarpemoen Kristiania

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Er det noen som vet hvor det kan finnes bilder fra Fredrikshald og omegn av Fotograf Narve Skarpmoen?Jeg fant fornavnet i http://www.museumsnett.no/fotosek/fotograf.htmldatabasen. Men vet ikke mer enn det som står i denne basen.Noen som har kjennskap til denne fotografen?Torunn C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Møller Nordby

Narve hadde flere strenger å spille på [url="http://www.folkedans.com/folkemusikk/folkemusikk_profilar.htm#Narve%20Skarpmoen>Lenke'...Narve Skarpmoen (1868 - 1930) (bilete) Han var frå Rollag og spela hardingfele, men først og frest var han fotograf. Han kom til Kristiania i fotogafilære i 20-årsalderen Han var seinare ei tid fotograf i Flesberg. Frå ca 1893 dreiv han eigen fotografiforretning i Oslo, og denne vart ei av dei største og best kjente i landet. Han spesialiserte seg som frilufts- og pressefotograf. Han var i mange år sentral i spelemannsmiljøet i Kristiania. Han var formann i 'Den nationale forening' dei fleste åra denne var aktiv. Her møttes mange av spelemennene og dansarane i Oslo. Han var primus motor for den store kappleiken i 1903. Han tok også opp Laagendalsfilmen i 1926 der det også var med ein del dansarar frå Numedal. Det var også han som tok det kjente biletet med hallingkastet på 2,83 m som Olav Thorshaug gjorde på Bygdøy i Oslo i 1920...'-----Kanskje du kan finne noe via denne linken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torkel Fagerli

Cappelens forlag har overtatt hele eller deler av Skarpmoens fotosamling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torunn C Ludvigsen

Er dette da i privat eie? eller er det utstilt noe sted? Eventuelt hvor skal jeg henvende meg i Cappelen hvis jeg ønsker videre informasjon?Torunn C

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torkel Fagerli

Du kan jo starte med å se i telefonkatalogen eller lete litt på hjemmesiden www.cappelen.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.