Gå til innhold
Arkivverket

[#16142] Oldeforeldre Pauline Ingebrigtsdatter og Martin Severin Svendsen


Gjest Ingeborg Kr. Støwer
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! takk for rask tilbakemelding fra Hallvard Bragstad, og Jan Peter Wiborg! Dessverre skrev jeg innlegget mitt under en annen! Derfor vil jeg nå skrive et nytt. Min oldemor Pauline Ingebrigtsdatter ble f.22.04. 1867 i Målselv. Datter av Ingebrigt Johnsen f 1826 i Tønset presegj. og Ingeborg Olsdatter f 1827 i Tydalen , tror jeg. Sammen Severin Martin Svendsen f 1857 i Tromø sogn fikk hun en datter Ingeborg 30.08.1893 som ble født i Trondheim. Severin var allerede gift , og bodde i Oslo med sin kone Elisabeth Thomasine f. 1858 i Lillesand. De fikk 5 barn sammen. Pauline kan ha arbeidet i Oslo, men da Severin var handelsfullmektig reiste han trolig en del? Pauline kunne ikke ta seg av sin datter, og hun ble etter kirkeboka satt for å bo hos pleieforeldrene, Albrigt og Olava Hegstad. Siste kjente adresse på dem har jeg fra 1900, Øvre Møllenbergs gate 37 b. Hun hadde en god og trygg oppvekst her! Pauline ble 'borte'...Vet hun dro til Amerika, kanskje i lag med sin(e) søstre, Johanne f 1861, Ingeborg f 1855, Berit f 1865, Oleanna f 1870 eller 71. Men hvor dro hun? Takket være Jan Peder, fant jeg Family Search record SOURSE INFORMATION Batch no: C425441, men kom ikke videre her? Har du noe å bidra med? Info på de andre jeg har nevt? Takk for hjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

P.s. Under konfirmerte i Øverbygd hvor Pauline ble konfirmert 1.juli 1883 Pauline Ingebrigtsdatter ULEBERG, lurer på hvorfor? Ikke på de andre søstrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

ULEBERG - behøver ikke bety annet enn at hun bodde eller oppholdt seg der da hun ble konfirmert (Uleberg er gårdsnavn i Målselv 1865).Har du funnet Pauline eller hennes søsken i emigrantprotokollene (f.eks. for Theim). Der vil reisemål i de fleste tilfelle være angitt.MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant en som kunne være hennes søster Ingeborg:LenkeVed søk på Google fant jeg Alwater som et sted i Calfornia - må være et lite sted, siden det ikke finnes i Store verdensatlas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Astrid! Takk skal du ha! I folketellinga for Målselv for 1875 står Ingeborg oppført. Står at hun hjelper foreldrene, hun er da 20 år. Har drevet en del søk på emigranter fra Trondheim, og flere steder uten å finne noen av dem. I adressebok for Tronhem har jeg søkt på Pauline, men uten å finne henne.Trolig bodde hun i Tronheim da mormoren min ble født. Hun ble hjemmedøpt sto det i Bakke kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Ble stille nå... Jeg står helt fast. Hvor kan jeg gå for å innhente info mellom 1875 og 1900? Det er ingen folketellinger da, og jeg har søkt på Adressebog for Trondeim fra 1892 til 1900 uten å finnne spor etter Pauline Ingebrigtsdatter.. Om hun eventuelt har et annet navn vet jeg ikke, men jeg har gjort flere søk. Prøvde også Uleberg i flere varianter, vanlig at de tok navn etter steder de bodde på, eller? Det sto på anmerkninger på Emigrater fra Trondheim 1867-1930 at Ingeborg Ingebrigtsdatter( min oldemorssøster ), hadde billett betalt i USA. Kan det være Johanne Ingebrigtsdatter som betalte denne? Pauline står oppført med Ingebretsen i IGI Individal Record, med Batch nr C425441. Hvor finner jeg ut mere om dette?? Mulig jeg er et håpløst tilfelle, men er nokså ny i 'tralten'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hvordan går man fram for å finne IGP Individal Record med Batch nr C425441, står også Pauline Ingebretsen. Vet det er min oldemor,men hvordan kan jeg jobbe videre for å finne ut mer? Finnes det noen som har erfaring på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Er det ingen som kan fortelle meg hvor jeg kan søke mellom 1875 og 1900? Min mormor ble født i Trondheim 30.08. 1893, når moren reiste til Usa har jeg ingen anelse på, høsten 93, eller våren 94..Ikke vet jeg hvor hun bodde, jeg finner henne ikke... Ikke hvor hun reiste i fra heller. Om hun f.eks. bodde i Oslo, eller Bergen, noe jeg også har søkt på, er det noe annet jeg kan søke på bortsett fra navn, fødselsdato, og fødested? Har også søkt på Ingebretsen som hun sannsynligvis tok da hun kom til Usa.Har noen opplysninger om etterkommere av Severin Martin Svendsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Ingeborg!Dersom du leser litt nøyere på den siden du fant på Familysearch.org, vil du se at det du har funnet er uttrekk fra kirkeboka.dette regner jeg med du allerede har funnet?.-Regner med du har dette, men legger det her allikavæl:Lenke........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Laila! Takk for innspill. Ja, uttrekket fra kirkeboka har jeg..Det står at Pauline ble født i 1866 der, mens i IGI Individual Record står 1867. Nok om det..Hvordan går jeg vidre med Batch No.: C425441? Jeg klarer ikke å forstå hvordan jeg kan finne henne her..Fortsatt er det meg en gåte, hvorfra, og når hun forlot Norge. Vet noen om det finnes adressebok for Oslo/ Christianis eller Bergen? Fra 1890 -1900. I adressebog for Tronhjem har jeg funnet fosterforeldrene til Paulines datter. Håper noen kan gi meg noen tips om Severin også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg er litt usikker på hva du mener, det du har funnet i Familysearch er uttrekk fra kirkeboka. Det stedet der det er nevnt år 1866 er folketelling for 1875,'batch no'. er bare en kildehenvisning hos Mormonerne, 'C' betyr Christening, som betyr at dette er uttrekk fra kirkebøkene (altså 'avskrift'.Du ser den samme avskriften her, men gjort hos RHD: (altså kirkebok:)http://www.rhd.uit.no/rhdbin/dliste.asp?RR=68580Der står det 1867. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Prøver igjen.. Finnes det noen mulighet å lette via datan på årstallene 1875- 1900, eller må man på Statsarkivet? Vet noen om Adressebøker for Oslo / Bergen ca 1890- 1900?Hva med oldefar Severin Martin Svendsen, noen som vet noe om hans etterkommere? Han ble født i 1857 i Tromø sogn. Ved Arendal? Han fikk sammen Elisabeth Thomasine født 1858 i Lillesand, 6 barn. Sverre f. 1884, Jens 1887, Gudrun f 1890, Ingrid 1892, Karsten 1894 og Olaf 1896?.Alle i Arendal. Min mormor Ingeborg ble født 30.08.1893 i Trondheim, faren var Severin.. Noen som har noe på disse barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei, IngeborgNår det gjelder Severin og hans familie foreslår jeg at du legger dette spørsmålet ut på eget innlegg. Det er større sjanse for å få svar da.Når det gjelder å lete etter opplysninger mellom 1875 og 1900 er det begrenset hva du kan finne på nettet, bortsett fra det som ligger på digitalarkivet, RHD og Family Search. Det hadde vært lurt å sjekke kirkebøkene på Statsarkivet om du kan finne noen opplysnigner om Pauline reiste fra Trondheim like etter fødselen (utflyttingslistene). Du kan jo prøve å lete i Bakke kirkebok.En annen måte å gripe det an på er å forsøke å finne Ingeborg i USA. Det kan kanskje føre til Pauline også.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr.Støwer

Hei Inger! Tusen takk for tips! jeg har nå ringt Biblioteket i Troms, hvor jeg traff ei dame fra Målselv(!). Hun slo opp i Bygdeboka og fant min tippoldefar, Ingebrigt Johnsen! Hun skulle sende kopi av sidene, samt navn og tlfnr på forfatteren som fortsatt bor i Målselv. Jeg var en tur på biblioteket her, og nå er det bestillt div. bøker om Målselv! Skal bli spennende å få disse bøkene.. Den ene linken lenkelifornia, fikk jeg beskjed om at siden ikke kunne vises.. Når det gjelder Utvandringslister så fant jeg Ingeborg Ingebrigtsdatter utvandret fra Målselv 1874, men Pauline finner jeg ikke. Heller ikke i Adressebog for Trondheim under Ingebrigtsdatter fra 1892 til 1895. Hvor tok hun veien?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Vet ikke helt hva som skjedde, men her har du linken til etterlysningsplasser i California. De er oppdelt i grupper etter hvilket county de tilhører, ukjent o.l.. Du får se om du finner noe som passer. Har ikke klart å finne ut hvilket county Alwater tilhører.LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis man først skal holde fast ved 'Atwater' - Hva med Atwater, Minnesota?En vel så god kandidat: I FT1880 for Minnesota finnes en Ingeborg Olson (26) i Atwater Twnsh. Født i Norge og nygift med jernbanearbeider Andrew Olson (22) og med barn John Olson?Alternativt: Hvis Paulines søster Ingeborg IKKE emigrerte: Det finnes en Ingeborg Ingebretsdatter på Moen i Målselv i 1900 (opphavet til datteren er forøvrig interessant).Husk også at FT1900 for Trondheim, slik den ligger på nettet, har mangler. Det er derfor fullt mulig at Pauline bodde der i 1900.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiHvis Ingeborg reiste til Atwater isteden for Alwater, kan det jo godt være at der henne som Kjell har funnet. Lenken under er til etterlysningsbasen for Kandiyohi County, Minnesota, hvor Atwater hører hjemme. Her kan du forsøke å etterlyse Ingeborg for om mulig å finne ut om det er Paulines søster.LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! Ingeborg fra 'Monselven' står oppført i emigrantdatabasen for Trondheim også. Der står destinasjon 'Aterwater'.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Lurer på om dette kan være Peder A. Ols. som Ingeborg reiser sammen med i 1874 til Amerika. Kan han ha noen forbindelse med henne ? Sier dissa navna deg noe, Ingeborg ?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61820&variabel=0&postnr=1586&fulle=true&spraak=n>LenkeHer har du linken til Ingeborg i emigranter for Trondheim:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr.Støwer

Takk til Kjell og Inger! Først, Kjell kan du fortelle meg hvor jeg kan finne FT for Minnesota? Tror ikke den Ingeborg du fant på Moen i Målselv er den jeg søker etter..Men hva mente du med intressant opphav? Jeg skal en tur på Statsarkivet, men de har så reduserte åpningstider fram til September..Så, Inger, sendte deg en mail, i 12 tiden idag, fikk du den? Atervater/Atwater? Hvor i Minnesota ligger det? Hva het Sandnessjøen i 1867? Ja, jeg har også vurdert denne Peder..Er jo ikke umulig at de reiste i lag, evt. fant tonen underveis..Det var forresten ei som søkte etter Ingeborg og Andrew Olson, som skulle være foreldre til Emma Alette Olson, f mars 1888 i Minnesota. Jeg har sendt en mail til henne, så får vi se om det kan være noe der..En annen ting jeg lurer på er om hvordan jeg etterlyser noen på eterlysningsbasen, koster det noe? Mvh Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Folketelinga 1880 for Minnesota finner du her i Digitalarkivet under Type-Folketellinger-Nordmenn i USA...Når det gjelder hvor i Minnesota du finner Atwater er vel det letteste å søke på 'Atwater, MN'. Veldig mange byer i USA har egne hjemmesider og der finnes som regel et kart også.MEN, før alle går aldeles av hengslene når det gjelder Ingeborg Ingebretsdatter og Atwater - det kan være bryderiet verdt å sjekke fadderne for barnet Marie Hay Monradsdatter, f. 1888 i Målselv. Som det ble pekt på tidligere befant Paulines søster Ingeborg seg hos foreldrene i Målselv i 1875. Da er det rart om hun skal ha emigrert i 1874.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! I følge mine kilder skal Ingeborg ha reist til Amerika i 1874.. Jeg fikk akkurat tilsendt kopi fra bygdeboka i Målselv! Der står det at Ingeborg het Ingeborg Anna, var f 1854, og med '?' reiste til Amerika. Det står også ? på Pauline f 1867, Berit 1864 og Oleanna 1871 om at de reiste til Amerika. Foreldrene deres, Ingebrigt Johnsen og Ingeborg Olsdatter f 1826, d 1904,f 1827, d 1881 begge på Tynset. Deres foreldre : John Paulsen Lian og Ingeborg Olsdatter Kjøllmoen, og Ole Olsen f 1799, ingen mors navn. Ingebrigt hadde sønnen Lars før han giftet seg med Ingeborg. Lars mor Ingeborg Arntsdatter Tiller giftet seg med Ingebrigts bror Ole Johnsen!! Alle disse Ingeborger!! Den første datteren, Kirstine 1852, ble født før Ingeborg og Ingebrigt inngikk ekteskap. Ders 2. datter Johanne f 1858 d 1861, 'ny' datter Johanne f 1861, Tvilling med Pauline d 7 dager gammel,'ny' Pauline f 1867. Ingebbrigt gitet seg igjen i 1886 med Grete Johanna Andersson fra Pajela f 1843, og fikk sønnen Edvard samme året. I 1888 ble Ingeborg(!)Marie f. Mvh Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Ja, var vel unødvendig å legge inn dette fra Bygdeboka, men, men. Ja, jeg fant Marie Hay Monradsdatter, men ikke når og hvor hun ble døpt, heller ikke hennes far..Nå har jeg behov for litt hjelp.. Jeg har ikke søkt på faddere før, hvordan går jeg fram da? Gjelder også Pauline og Ingeborg sine.. Føler jeg kommer til kort.. Når det gjelder Peder Olsen er det flere mulige, eller roter jeg fælt nå?? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.