Gå til innhold
Arkivverket

[#16142] Oldeforeldre Pauline Ingebrigtsdatter og Martin Severin Svendsen


Gjest Ingeborg Kr. Støwer
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Ingeborg! Jeg har ikke lært meg å lage lenke, men jeg gikk inn på skipslistene for 1900. Gikk inn på dampskip og fant Capella, men ingen Pauline. Men der var en Jensine Ingebrigtsen f. 1878 i Tranø Sogn, Lenvik. (kan det være i nord?) Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! Hmmmmmmmmm. Nei, jeg tror at min godeste Pauline dro fra Norge mellom 1893 og 1900. Uansett hva jeg har søkt på, så kommer jeg ikke lengere..Så synd at det ikke var noen telling mellom 1875, og 1900! Fant ikke Ingeborg`s konfirmasjon igår på Statsarkivet, men vet hvor jeg kan lete;604 A23 1-14 Kirkebok for Bakke. Er det kanskje noen av dere som har disse filmene? Kan hende det står noen anmerkninger om Ingeborg Svendsen(Hegstad) foreldre.. Ha en deilig dag! Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ikke gi opp å lete i skiftene. Selv om ikke barna til Ingebrigt var nevnt i skiftet etter ham, kn de være nevnt i skiftet , både etter hans første og andre kone. one nummer to kan ha fått tillatelse til å sitte i uskiftet bo, men når hun døde, ville jo også barna fra første ekteskap ha fått arve. Send nytt brev til Statsarkivet i Tromsø.Du bør også som tidligere nevnt skaffe deg tilgang til de originale kirkebøkene ved dåpen til din mormor. Fadrene kan avsløre endel.Dersom Pauline dro til USA som mannskap vil hun ikke være å finne i passasjerlistene. Ettersom du har en peiling på hvor i USA hun dro, bør du prøve å se om rootsweb har opprettet en side på det aktuelle countyet. Frivillige har ofte lagt inn mye informasjon på disse sidene, og det meste er gratis.For sikkerhets skyld kan du jo også se hva du finner på Paulines hjemgård i Målselv i 1891-tellinga. Den er ikke på nett, og ikke mikrofilmet, så du må få hjelp av statsarkivet i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Per Helge! Takk for oppmuntringen jeg føler du skrev! Jeg skal sende et nytt brev til Statsarkivet med de opplysningene.. Jeg var på Statsarkivet i Trondheim på lørdag, og i Klokkerbok for Bakke sto fadderne til mormor. Fabrikkarb. Odin Olsen, Peder Pedersen, ugift, Karen Pedersen, gift, og jomfru Inga Hegstad(mormors pleiesøster). I kirkeboka sto ikke fadderne oppført..Ingen av disse 3 navnene er kjent for meg. Jeg skal søke litt under rootweb litt senere. - I Målselv bygdehistorie sto det at i 1891 fikk Ingebrigt Johnsen kongeskjøte på plassen, og ble selveier. Men gården ble aldri noen stor gård; flere utpantinger viser at han satt trangt i det.. Samme året som han døde, 1904 hadde han solgt gården til Reiner Ingebrigtsen Lilleng for 1540kr. Kjøpesummen ble avgjort ved at Reiner overtok Ingebrigts gjeld, og som tilsvarte samme sum. I tillegg fikk Ingebrigt og kone 2 kår hos Reiner. Tror du Statsarkivet vil finne mere? - Så på Utvandringspapirer på Statsarkivet uten å finne noe der, men da som 'vanlig' passasjer. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Men det vil jo være interessant å se hvem som bodde på gården i 1891. Særlig hvis du finner Pauline der. Når det gjelder skiftene kan du finne opplysninger i selve skiftene, men også i søknader om å få sitte i uskiftet bo. Her er det jo tre skifter som er aktuelle å kikke på, i og med at Ingebrigt var gift to ganger.Jeg kom også til å tenke på at det er noe som heter overformynderiet. Kanskje de har noe i forbindelse med at fosterforeldrene overtok ansvaret for din mormor. Statsarkivet i Trondheim bør vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngeborgKr. Støwer

Hei atter en gang! Jeg har i dag sendt mail til Statsarkivene i Trondheim og Tromsø. Spurte også Byarkivet i Tr.heim om Overformynderiet, men de viste bare til Fattigvesenet.. Har også sendt mail til Hurtigrutemuseet angående 'Capella'. Så nå må jeg bare vente å se:-/ Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest IngeborgKr. Støwer

God formiddag! Godt at man kan sitte inne nå; Ute er det - 5 grader.. :-) Min 'nye ' slekning Kjell har funnet ut at Pauline`s søster; Oleanna f 1870 i Målselv, Troms; Utvandret via Oslo 19.september 1902, til New York.Hun reiste som 'Oleanna Johnsen'.. Linja het Angelo, og på frakt sto det Prp, merknad 479. Hva betyr det? / Statsarkivet i Tromsø svarte at det ikke er å forvente at offentlig skriftebehandling ble foretatt etter Grete Andersdatter. Hun døde i 1910, og da var hun kårenke, de 2 barna hun hadde med Ingebrigt Johnsen var voksne. De har heller ikke funnet noen offentlig skriftebehandling etter Ingeborg Olsdatter, og Ingebrigt Johnsen../ Hva Magdalena Stiftelsen angår finnes det ikke noen oversikt over de som bodde der. Dette er å leite etter nåla i høystakken!!!! Hjelp! Mvh. Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

prp. betyr prepaid, og innebærer i dette tilfellet ofte at billetten er betalt fra USA, og at slekt eller andre nære har reist over tidligere. Hva merknad 479 betyr aner jeg ikke. Fattigvesenet i Trondheim hadde sikkert oversikter over folk som på en eller annen måte sorterte under dem. Det kan være du finner noe der. Spør by/statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Per Helge! Takk skal du ha. Sender spørsmål til byarkivet, og ser hva de kan hjelpe med.. Kan du tipse meg hvordan jeg skal søke nærmere etter Oleanna? Mest sannsynlig har hun vel reist til slekt,siden billetten er betalt i USA../ Spurte også Riksarkivet om hjelp angående FT for 1891, siden det er de som har denne.. Venter enda på svar. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hallo alle sammen! Ja, nå er det bare timer om å gjøre før den store Slektforskerdagen! Gjett om jeg ser fram til et kåseri DIS-Sør-Trøndelag skal ha.. 'Hvordan finne slekt i Amerika?' Med Jostein Molde. Kanskje jeg nå kan greie å finne ut hvordan jeg skal finne flere spor etter Pauline Ingebrigtsdatter...Har hatt kontakt med barnebarn og oldebarn av Johanna(Paulines søster i Sørreisa). De viste lite om de som emigrerte, men noe fikk jeg da greie på. Til alle dere som skal på Slektforskerdagen rundt om ønsker jeg dere en fin dag! Skal'jobbe' på Trondheim folkebibliotek fra 9-16..så da treffer jeg vel dere fra Trøndelagskanten der. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Hei Ingeborg. Har du tenkt på at Pauline kunne bruke navnet Johnsen til etternavn, slik som Johanna og Oleanna gjorde etter hvert. Ha ei fin helg. Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Ella! Ja, jeg har da søkt på Johnsen når det gjelder Pauline også.. Men, nei, ikke funnet henne.Fikk mange nye tips, og adresser i går, på Slektforskerdagen, som jeg nå skal undersøke nærmere..Ha en koslig kveld. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg har forsøkt å finne Oleanna Johnsen i passasjerlistene i Ellis Island-databasen. Men det ser ikke ut til at skipet hun reiste med er kommet med i basen. Hun er sannsynligvist seilt med SS Consuelo fra Hull til New York, med ankomst 8. oktober 1902. Hun reiste fra Oslo med skipet Angelo, som var eid av Wilson lines. Wilson sendte sine skandinaviske passasjerer videre fra Hull, og den eneste båten som passer i dette tidsrommet er altså Consuelo. Men passasjerlisten til Consuelos overfart sm ender 8. oktober, er ikke med i den søkbare Ellis Island-databasen til mormonerne. Det behøver imidlertid ikke å bety at den mikrofilmede passasjerlisten er forsvunnet. Sannsynligvis vil den dukke opp om du får noen til å gjøre et oppslag ved 'mormonersenteret' i Oslo, eller at du ber Tami Jenson om en tjeneste via Troms-slekt.com. Hun er stadig nede på det store biblioteket i Salt Lake City. Husk bare å få med navnt på skipet, og ankomstdatoen. I passasjerlisten er det rubrikker som kan gi deg detaljerte opplysninger om hvem hun reiste til i Amerika, og hvor i Amerika vedkommende bodde. Så finner du Oleanna, dukker trolig også søstrene hennes opp, dersom de hadde reist før henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei igjen ! Døgnet har for tiden for få timer for meg, så jeg har ikke spurt Tami om hjelp, enda...Jeg lurer på om jeg må skrive på engelsk, eller forstår hun norsk? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Okei :-) Takk! Må vente til over helga.. Driver å arrangerer Salgsutstilling for min 91 årige onkel! Hans FØRSTE utstilling noen gang...I sitt daglige virke driver han med akvareller og tegninger, og det er bra flotte arbeider..Litt PR. God helg alle sammen. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Ja, nå er det gått ei stund siden jeg skev til Tami, men ikke fått noen svar, enda..Jeg har fundert noe over denne Pauline Ingebrigtsdatter.. Når jeg leste på IGP så tenkte jeg egentlig at dette var 'Amerika link', men det er det vel ikke?! Kanskje hun IKKE dro til Amerika? Hvorfor finner jeg ingen spor? Ikke i Amerika eller Norge.. Født 22.april 1867, Lillevann, Målselv, Troms. Datter av Ingebrigt Johnsen f 1826,d 1904, Ingeborg Olsdatter f 1827, d 1881. Pauline fikk 30. august 1893 et pikebarn; Ingeborg Svendsen i Trondheim. Faren het Severin Martin Svendsen f 1856 i Tromø sogn , Aust-Agder. Datteren Ingeborg vokste opp hos fosterforeldrene Albrigt og Olava Hegstad på Møllenberg i Trondheim. Kan noen hjelpe meg med opplysninger??? Takk. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Er det noen av dere flinke slektsforskere som kan gi meg noen tips på hva jeg kan søke/lete under? Ikke mye er uprøvd, men noe må det jo være...Etterkommerne til Severin Martin Svendsen, og hans søsken, har samling i Sandvika i dag, der vi de få høre om hans 'uekte' barn. Datteren Ingeborg som ble min mormor.. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Kan det rett og slett være at Pauline døde i Trondheim, og at du finner henne i begravelseslistene der i tiden rundt da Ingeborg ble satt bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hmm, tja.. Det var det da..Tror ikke det, men tanken har streifet meg i den senere tid. Men jeg spurte min mor, og hun mener bestemt å huske at moren fortalte om sin biologiske mor i Amerika, og at hun sikkert hadde halvsøsken der..Hun skulle ha vært ca 7 år, da moren ville ha henne ifølge med slekt over 'dammen'. Oleanna Johnsen, Paulines søster dro over i 1902..Men har jo heller ikke mere på henne. Mvh.Ingeborg. P.S. Hvor vil jeg evt. finne begravelseslistene hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ingeborg. Har ganske nylig fått kontakt med slekt i Amerika. Hun etterlyste noen som kjente til min oldefar Karl Bertin Bottolfsen. Og det måtte jeg jo svare på, etterpå har det blitt flere mailer, bilder og brev. Veldig morro. At jeg forteller deg dette er forde...Min farmor hadde en bror og en søster som dro til Amerika. Patty (som jeg nå har fått kontakt med) er etterkommer etter min farmors søster Kristofine. Broren Iver Bottolfsen ble gift med Hansine Hansdtr. fra Lenvik i Troms. Har brukt mye tid for å finne ut hvor de ble av, men fant ikke noe. Så forteller Patty at Iver og Hansine brukte etternavnet Geshn. Hvem kunne tenke seg å lete etter Iver og Hansine Geshn? Vet ikke hvorfor de tok det navnet. Men når jeg nå søkte etter Iver Geshn finner jeg dem i Wisconsin. Så derfor Ingeborg.... Kanskje giftet Pauline seg og skiftet navn?? Har forresten sett i kirkeboken da Pauline ble døpt, hun fikk bare ett navn. Hva med eventuelle etterkommere etter de to yngste søskene, i farens andre ekteskap. Vet du noe om dem? Lykke til videre. Hilsen fra Ella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Ella! Koslig å hør fra deg igjen! Så artig at du har fått kontakt med slekta i Amerika!! Har selv fått god kontakt med barnebarn til min oldefar Severin Martin! Ja, du sier noe.. Man kan famle i blinde aldri så lenge, og plutselig skjer det.. Geshn.. Høres nesten litt tysk ut??Ja, jeg tror nok OM hun dro at hun både giftet seg, og skiftet navn.. Men, til hva, og hvor dro hun hen???? Takk for at du slo opp dåpen hennes for meg! Nå vet jeg at jeg ikke trenger lete mere på dobbelt navn, om hun da ikke skiftet dette og..Edvard Johnsen slo seg først ned i Sørreisa, men flyttet senere til Finnmark. Ingeborg Marie Ingebrigtsdatter, dro sørover, til Grindvoll stasjon i lag med en Tomassen, ingen fornavn. Har søkt noe på Grindvoll, og funnet den i nærheten av Eidsvoll(?)Edvard f 1886, I.M. f 1888. Jeg vet ikke mere om dem.. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.