Gå til innhold
Arkivverket

[#16144] USA telling 1920


Gjest Marit H. Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit H. Knutsen

Finnes det noen hjelpere til 1920 tellingen i USA? Jeg søker etter min bestemors bror Arthur Emanuel Martinsen født 29/10-1899. (Foreldrene var Anton Martinsen og Inga Mathilde Mathiesen.) Han reiste ut som sjømann veldig ung. Ble mulig gift med en amerikansk dame (Alice)og fikk 2 barn. Han døde i mars 1928, tror det er han jeg har funnet i Brooklyn NY i Kings County. Er det noen som har tilgang til tellingen og kan sjekke dette for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

I did not find 'Arthur Martinsen' or 'Emanuel Martinsen' in the 1920 census when I searched on Ancestry.com. There was an 'Ernest G. Martinsen', 20, born in Norway, working as a longshoreman (dock worker) in Brooklyn, but he probably isn't who you are looking for.I also searched for 'Alice Martinsen' in the 1930 census and did not find any likely possibilities.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Marit! Noen spørsmål:1. Hva er kilden din for at han døde i 1928?2. Hvor er han i 1900 tellingen her i Norge?3. har du lett i Digitalarkivet og på Ellis Island?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Knutsen

Hei Laila1. Kilden for dødsfallet er en notat i min oldemors bibel. Der står også navnet Alice, så vi tror hans kone het det. De hadde muligens 2 barn. Et lite bilde av hans kone lå også der.2. I tellingen for 1900 var han hos sine foreldre og søsken i Thorshouggaden 5 i Kristiania. Han var far var også over til Usa en liten tur, eller var det mange i deres familie som reiste over. Jeg har funnet spor av de fleste.3.Jeg har funnet 2 personer på Ellis Island som kan være den Arthur jeg leter etter. En ankom NY 8/11-1919 fra Buenos Aires med SS Tordenskiold og en med ankomst NY 30/6-1920 fra Kaskar i Sverige med The Jackson.4. Hvorfor jeg tror han bodde i Brooklyn er følgende. Etter alle mine forsøk på å finne han dukket navnet Arthur Emanuel Martinsen opp på en liste for King County (Brooklun NY) Naturalization Index for 1921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Marit! Jeg vil tro den fysakken du fant i Kings Co. er din mann. Bestill papirene! Der står det navn på fruen og evt. barn dersom han var gift!----------Jeg har fått veldig god hjelp her, veldig greit, du vet akkurat hva du skal betale:LenkeSeriøs og skikkelig hjelp. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg finner forresten ingen Alice Mart* i Kings i 1930. (Navnet på Countiet er Kings County)Kanskje hun allerede har giftet seg omigjen?MMm.. kanskje hun ikke het Alice? Eller de var kanskje ikke gift? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Marit, hva het de andre i familien som emigrerte? og evt. linker til emigrasjonen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Knutsen

Hei igjenHans far Anton Martinsen reiste til Wisconsin 18/4-1905 og han ønsket seg skogsarbeid. Kom hjem til Norge igjen etter et par tre år.Hans onkel Petter Marius Mathiesen (Peter Marius Matinsen) f.07.07.1877 reiste til Minnesota 23/10-1903. Han drev helt sikker med skogsarbeid, da jeg har mange bilder som tyder på det. Han var litt i Canada også, var forøvrig hjemme på besøk et par-tre ganger. Han har jeg ikke klart å finne.Også kusiner av Arthur Emanuel reste over. Amanda Wilhelmine f. 6/7-1877 og hennes søster Ragna Avilde f. 10/7-1878 begge Mathiesen reiste til Canada. Amanda giftet seg med en Osmundsen og bosatte seg i t. Fergus Falls Minnesota 22/7-1967. Ragna har jeg ikke funnet ennå.Det er flere av hans onkler som reiste over, men som kom hjem igjen da noen av deres fettere-kusiner er født i Amerika.Jeg skal bestille papirer på Arthur Emanuell, jeg er sikker på at det er rett person jeg har funnet frem til i Brooklyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.