Gå til innhold
Arkivverket

[#16146] Anne Gurine Andreasdtr/Gundersdtr f. 1807 i Bergen. Hvor ble det av henne?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg viser til tidligere debatt om dette og har følgende opplysninger, men vil vite om det er noen som kan finne ut hvor det ble av Anne Gurine?Jeg er på jakt etter opplysninger om Anna/Gurine Andreasdtr. som den 16. april 1827 døper sin datter Marthe Malene i Domkirken. Jeg har fått opplyst at det ved folketellingen for Bergen i 1815 er 15 ved navn Anna/e Gurine/a eller Anna/e G. av disse er åtte under 15 år.Med faren Andreas finner du bare Anne Gurine Gierding som er i aldersgruppen 0-7. Faren er vever og daglønner Andreas Gierding, moren Berthe begge i alderen 32-47. Anne Gurine hadde i 1815 to eldre søstre, Inge Gurine og Berthe Oline, begge mellom åtte og 15 år. Familien bor i Domkirkens prestegjeld på adressen 12-57. Når Inger Gurine (som du finner igjen i 1815) døpes i Korskirken 24.6.1803 (f. 12.6) heter faren Andreas Petter Gjerding og moren kalles Barbro (hans første kone!)Disse døper også:Apr 29 1798: Inger Gurine f. Apr 24 - Andreas Peter Gierding arbeidsmand og Barbra Henrichsdtr i DK.Hvordan kan jeg finne ut om Anna/e Gurine var datter av Andreas Petter Gjerding? Tor Andersen, Trondheim, 23.04.2003 17:59 (2) Det vil du sannsynligvis ikke finne! Ved vielsen i 1811 er Berthe enke LenkeDet er nok denne Berthe som døper Anne Gurine i 1807 med far Guner Baarsen LenkeDe hadde giftet seg i 1798 LenkeAt Anne Gurine senere blir Andreasdtr og ikke Gundersdtr er likevel ingen umulighet.Jeg vil prøve og legge inn en lenke som kan brukes til å finne de lenkene som er vist til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne noe mer info om Marthe Malene sine forfedre Lenke Jeg har fått oppgitt at Marthe Malene ble døpt i Domkirken i Bergen 16. april 1827 og foreldre er oppgitt til Thorbjørn Olsen og Anna Gurine. Som faddre er oppgitt bl.a. tre Hollanske matroser. Hvilken forbindelse hadde disse Hollandske sjøfolkene med dette barnet å gjøre.Jeg har også fått oppgitt at Marthe Malene trolig vaks opp i Manger sogn på Radøy i Nordhordland. Vaks hun opp hos slektninger eller var det bare tilfeldig at hun havnet på Manger?Er det mulig å få noe mer info om forfedrene/mødrene og søskene til Marthe Malene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Har noen tips om hvordan jeg kan få vite mer om Anne Gurine og hennes datter Marthe Malene og om det finnes noen opplysninger noe sted om hennes far? Torbjørn Olsen? Det er han som er oppgitt som far, men jeg ser at det var noe merkelig med hennes faddre? Var det tilfeldig at disse var tre Hollandske sjøfolk eller hadde de noe med dette å gjøre med hensyn til slektsskap etc. Håper at det er noen som kan hjelpe meg å komme videre med denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Lar det seg gjøre å finne ut noe mer om Torbjørn Olsen og Anne Gurine? Lar det seg gjøre å søke opp noe om hvor Torbjørn Olsen kom fra? og om Marthe Malene hadde søsken? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan det tenkes at Torbjørn Olsen var Sørlenning? Er det det som gjør at flere av hans nære slektninger flyttet til Kristiansand og til Risørdistriktet ut på 1870-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei Terje.Jeg har sittet og studert temaet ditt og søkt litt, men er litt forvirret over hvem du egentlig leter etter.Jeg tror de siste søkene dine er rett.Når jeg har hatt sånne saker har jeg startet med anene før for å finne koblinger.Men hvem leter du egentlig etter.????Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jo, jeg leter etter hvor det ble av Anne Gurine og om det var henne som ble gift med Bødkersvenn eller senere bødkermester Andreas Marthin Johannessen. og deres etterkommer. Likeså leter jeg etter Torbjørn Olsen og hvor det ble av han og om han hadde etterkommere.Jeg vet at det var slekt som bosatte seg på Sørlandet og ble der, men om det kan være noen av disse vet jeg ikke.Anne Gurine blir i noen sammenhenger kalt for Andreasdtre, mens hun i virkligheten skulle hete Gundersdtr. Moren hennes ble siden gift med Andreas Gjerding (Vevmester) og det kan tenkes at hun brukte Andrasen og Gundersen/dtr. om en annen. Jeg er rimelig sikker på at denne Anne Gurine Gundersen som gifter seg i 1833, må være mor til Marthe Malene.Det er Marthe Malene sine forfedre og søsken/halvsøsken jeg egentlig er på leiting etter. Marthe Malene var mormor til min mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg finner stadig nye opplysninger og håper at dette kan føre til at noe finner dem jeg leter etter. Jeg finner at Anne Gurine Gundersdtr., har disse søskene:Mons Ananias Gundersen f. 15.04.1804Berthe Marie Gundersdtr. f. 22.05. 1805Dessuten har jeg funnet ut at Anne Gurine Gundersen ble født den 16. aug. 1807. Håper at det er noen som kan gi meg mer info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

For å få litt oversikt i dette, så er det vel slik at du meiner at Anne Gurine som fikk ett uekte barn med Torbjørn Olsen, er identisk med den Anne Gurine som vart gift med Andreas Martin Johannesen. Det er litt greit om det vært lagt inn linker for oversikten sin skuld. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=120&filnamn=doep1816&gardpostnr=41077&merk=41077#ovre>LenkeNår det gjelder ho som fikk uekte barn med Torbjørn Olsen, så kan det godt være ho som er oppført her i 1815, eg vil anta at det er hennes far som er Andreas Gierding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Beklager eg hadde ikkje sett innlegg nr 15. Av ein eller annan merkeleg grunn så har det ikkje kome tilbakemelding til min e-post når desse innlegga har vorte lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Fikk Anne Gurine flere barn enn Marthe Malene?Jeg har også funnet at Anne Gurine hadde to søsken Mons Annanias født og død i 1804 og Berthe Marie f. 22.05.1805. Hadde hun flere søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Viser til innlegg nr. 17. Som viser at da bodde Marte Malene på Manger. Marthe Malene bodde på Manger fram til sin død i 1869. Dattera Gjertine Gurine bosatte seg i Austevoll og Marie ble også gift med en fra Austevoll (Kolbeinsvik), men Marie reiste til Amerika i 1878. Marie har mange etterkomarar i USA [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=12780&sok=Terje+Aarland&startnr=&antall=&spraak=&nr=211&antinnlegg=42#anker>Lenke og Gjertine har svært mange etterkomarar i sør-Norge og i USA. Marthe Malene hadde også ein son som vaks opp Mons Andreas Larsen, han vart gift i Bergen, men busette seg i Kristiansand. Mons Andreas hadde ei dotter som vaks opp, men kvar det vart av henne er ikkje godt å seie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje Aarland

Etter så mange år lar deg seg neppe løse, men jeg ønsker å vite mest mulig av historien om Anne Gurine. Jeg har forstått det slik at hun livnærte seg på et meget spesielt sted på Nøstet i Bergen, et sted hvor man i dag ville ha kalt 'Størket' eller det som verre var. I dag prøver man å finne ut en del om dette stedet og jeg tror at man også har planer om å retaurere noen av disse husene som ligger i dette området.Jeg vet at det har blitt opplyst at datteren til Anne Gurine fikk oppgitt Torbjørn Olsen som far, men vet man med sikkerhet at han virkelig var faren? Hvorfor var da tre Hollandske sjømenn faddrene til Marthe Malene? Jeg har bilder fra andre generasjon etter Marthe Malene som kan tyde på at forfedrene må ha hatt et mer sydlandsk preg? Er det mulig å finne ut av dette nå, eller må man leve med tvilen eller forundringen over hva som virkelig har skjedd. Finnes det noen form for dokumenter fra dette spesielle stedet på Nøstet? Kan man stole på at det farskapet som ble oppgitt var korrekt eller var det bare oppgitt for at barnet skulle kunne ha en framtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Hvotr langt lar det seg gjøre å finne slekten til Anne Gurine? Er det en gammel bergensslekt eller hvor kommer egentlig slekten fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.