Gå til innhold
Arkivverket

[#16149] BERTHE KIRSTINE OLESDATTER FRA EIKER


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

HEI. Kan noen hjelpe meg,som så mange ganger før har jeg fått forløsende svar.Titteldamen er min tippoldemor og hun dør i 1913 da er hun gift for 2.gang.Hun skal være født i Fiskum 1827.Hun blir gift med tippoldefar Fredrik Christensen og de har 3 barn da han dør i 1868 , 41 år gammel, datter nr 2 er min oldemor Mariane.Jeg har lett i kirkebøker, men finner ikke henne født.Har jeg gått meg fast i en feil tro? Om hun kan være et uekte barn , kan hun være oppført på en annen side i kirkeboka?Hvis hun er innflytt og Fiskum er feil , så burde det vel stå ?Er det lurt å lese originalbøkene ?Det er så ergelig å stoppe opp på henne som jeg har to stoler etter tilogmed. Håper noen av dere kan gi meg et nyttig tips....ivrig BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Har du funnet noen av disse (dinne) i FT 1865 (75) og eller 1900. I så fall legg med en lenk til minst en av dem. Da finner de som bor langt vekk i stan lettere frem til kommunen/prestegj. Mange hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! I mormonerdatabasen Vital Records Index (familysearch.org) finner du Berthe Kirstine Olesdatter, f.25.3.1827 og døpt 16.4.1827 i Eiker. (Det står ikke om det er Fiskum) Foreldre: Ole Anfinsen og Berthe Persdatter.Iflg samme kilde giftet hun og Fredrik Christensen seg 19.11.1856, også i Eiker.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Ang. event. finne henne i Kirkeboka (og Klokkerboka) så kan du se på denne lenken: Lenkeda ser du at det er flere mulige 'Sogn',og se i, f.eks: Eiker eller Haug med Bakke. Omfattet også Nedre Eiker til 1879 og Fiskum til 1882. (Fiskum: se nedenfor MINI 1, 5 ,6 og 7.) -dette er klipp fra oversikten til RA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Bjørg. Det som fremkommer av de øvrige innleggene stemmer. Berthe Kirstine ble født på Anfinnsplass på Fiskum. Og sammen med Fredrik slo hun seg noen hundre meter inn i skogen, bak det huset eg nu bur i.....Ole Anfinnsen var forøvrig gift ett par ganger...mail meg på: tallmoen@start.noså skal du få tilgang på det jeg har av Hole-opplysninger og 'Kleiva-folk'. Det kan nok ligge noe av interesse der....mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Kan noen si meg hvor faren til Ole Anfindsen, Anfind Monsen kommer fra?Han bor på Klunderud i FT 1801, det er på Eiker.Jeg fant en i Hemsedal som kunne passe, men skulle gjerne vite noe mer sikkert?....Hilsen bJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Noe endelig bevis for at den godeste Anfind Monsen kommer fra Hemsedal har jeg ikke. Men under døpte i Hemsedal 1766 her:[url="http://home.online.no/~steinv/hemsedal1766.htm>http://home.online.no/~steinv/hemsedal1766.htmfinner vi døpt 9 nov 1766 guttebarnet Anfind av foreldrene Mons Thomasen Weenaasen og Kari Anfindsdatter.Vi finner jo en Anfinn Monsen på Eiker i 1801 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Ja dette styrker troen på at han var fra Hemsedal. Jeg har ikke klart å finne Anfinn død på Eiker. Kan de ha flyttet til Hemsedal? Hvis han ikke var arving til noen gård er vel det tvilsomt?Alderen på Kirsti Madsdatter i skifte fra 1775 stemmer meget godt. Tusen Takk...Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei JON. jEG LESER I BYGDEBOKA. På side 252-253under Haugen står Hans Monsen omtalt , erdet han du mener?På side 368-369 finner jeg ingenting om Venås? Kan jeg ha feil bind?...BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei. Jon nevner i innlegg 9 et skifte på Rud. Han nevner her ei Berthe Madsdatter, som senere kanskje er identisk med ei som er på Raaeneie ved dåp i 1795.I mai måned 1787, Eiker kirkbok 8 side 716, gifter ei Berthe Maria Madsdatter seg med en Nils Eriksen Stablum.Dette paret er trolig identisk med den Nils Eriksen og Berthe Madsdatter som er på Øvre Raaen i 1801. de har da to barn; Erik 10 år og Ole 7 år. Nils Eriksen sies da å være husmann med jord.Deres fadderbruk kan kanskje si noe mer om et eventuelt slektskap. Kirsti/Kirsten og denne Berthe kan som Jon antyder jo godt være søstremvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kirsti Madsdatter vies på Eiker til drengen Anfind Monsen Skraberud i feb. 1793 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi06241785&variabel=0&postnr=907&fulle=true&spraak=n>LenkeVidere kan det etter min mening fastslås at Kirsti hadde en søster ved navn Birte/Berte Maria Madsdatter som vies til Nils Eriksen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Tusen ,tusen takk Jon. Dette ser meget bra ut, hadde det bare stått fødested Hemsedal på Anfind Monsen ett eller annet sted! Plutselig så gjør det kanskje det en vakker dag. Magefølsen min sier at han er fra Hemsedal.....BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen. Vi befinner oss nå midt i et område og en tid med stor trafikk mellom denne delen av Eiker og Kongsberg. Har selvfølgelig noe med sølvgruvene å gjøre. Også i deres dokumenter kan det kanskje være en ide å lete litt.Det kan kanskje være mulig å finne Anfind og Kirsti sitt første barn: Peder døpt på Kongsberg. Ikke ment som annet enn forslag, basert på erfaring fra området.Anfinn sitt opphav kan jeg forsatt ikke si noe om.Men har sans for Hemsedal. men her holder det jo ikke bare med sans.Men Mads Pedersen er sønn av Peder Olsen og Ingeborg Pedersdatter. Dette paret skiftes det etter på Boxrud 11 juli 1761. Fem barn nevnes Ole, Peder, Mads, Erik og Anne.Mads sin kone Anne Olsdatter er datter av Ole Olsen og Mari Syversdatter. Det skiftes etter Ole Olsen på plassen Djupedalen under Paule 12. oktober 1775. To døtre nevnes ved dette skiftet Anne Olsdatter og Siri Olsdatter.En arbeidsteori for hvor Mari Syversdatter var fra er; datter av Syver Eriksen som det skiftes etter på Boxrud 16 juni 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

HEI. Ja det er nok mye som tyder på at det er riktig slekt. Men da kan nok ikke Peder være født i 1793, om ikke han er tvilling med Marthe. Marthe dør muligens , for hun er ikke hos familien i 1801. Jeg får gjøre en ny undersøkelse på Statsarkivet til høsten ,da jeg starter opp igjen, tusen takk for interessen.MVH Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.