Gå til innhold
Arkivverket

[#16151] Serine Torkjellsdotter Strøm, Måløy i Herøy, M&R


Gjest Arne Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Berg

Søker etter opplysninger om Serine og hennes aner. Iflg Herøyboka (Rabben) var Serine født 1782 på Måløy i Herøy (Bnr 1). Hun var første gang gift 1803 med Klaus Pålsson Leikanger, og de bodde i Djuvik/Kjeldsund 1802 til 1810, det året Klaus omkom på sjøen. De fikk barna Anne Elisabeth f. 1805 og Pål Sevrin f. 1808 el 1809, d. 1810. Serine var gift andre gang 1812 med Anders Ellingsson Laupen f. 1772. Serine og Anders bodde på Djuvik, deretter på Fugleholmen 1819-1821. De fikk 3 barn (min tipp-tippoldemor Clausine f. 1814, Karl Andreas f. 1819 og Ingeborg Pernille f. 1821). Døde Serine før 1827 da Anders flyttet til Nautøy (bnr 3/Haugen)? Serine's foreldre skal være Torkjell Olson Måløy f. Strøm? og Anne Olsdotter Remøy f. Goksøyr, Herøy. Torkjell og Anne bodde på Måløy, og fikk i tillegg til Serine også døtrene Olave Jakobine f. 1778 og Ingeborg Marie f. 1779. Fikk de flere barn? Torkjell's foreldre skal være Ingeborg Strøm og Ole ??. De fikk i tillegg til Torkjell også datteren Serine Susanne f. 1750 g.m Peter Møller Bager og deretter Hans Hansson Leganger. Anne Oldtr Remøy's foreldre skal være Ola Pålsson Sande og Brite Jakobsdotter Leine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Familysearch har døpte i Herøy 1731 - 1825. Der finner jeg Olave Jacobine registrert døpt 17.1.1778, død 8.2.1778. Far er da oppført som Tochild Moldøen. Ingeborg Marie er døpt 10.2.1779, Sirene er døpt 5.6.1782. Disse tre er de eneste barn med far Torchild/Torkjell/Torkel, patronym Tor****sdtr eller Moldøen i perioden 1731-1825.Samme kilde har Serine Torkelsdtr. Strøm gift 26.6.1803 med Claus Polsen Leganger. Dato for Zerena Strøm og Anders Ellingsen er 10.9.1812.Finner Claus Poulsen Leganger og Serine Strøm fikk sønnen Poul Andreas Leganger døpt 24.11.1803, død 18.12.1803. Anne Lisbeth døpt 1.1.1805, Povel Severin døpt 5.9.1809.Anders og Serine fikk disse: Clausine Thorine døpt 25.1.1815, Ingeborg Pernille døpt 09.12.1821, Carl Andreas døpt 10.4.1819.Er det samme Anders Ellingsen som var gift med en Karen Larsdtr. og fikk barna Martinus døpt 4.9.1806 og Lars Severin døpt 29.10.1808, forresten?Forøvrig finner jeg Torchild Olsen gift med Anne Moldøen 24.9.1777.Av kandidater for Torchild finner jeg bare Torchild Olsen, sønn av Ole Strøme, døpt i det som da var Volda prg. 24.6.1752. Er litt usikker, for jeg finner ikke noen Serine, men derimot denne søskenflokken: Berte, Ingeborg Carine, Marta, Karen, Ole, Torbiørn og Torchil født 1750-61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Berg

Tusen takk for opplysningene!Etter det jeg har funnet ut, er det den samme Anders Ellingsson som var g.m Karen Larsdtr og med barna Martinus og Lars Sevrin. Det er mye mulig at det er den riktige Torchild Olsen, sønn av Ole Strøm. Må undersøke kirkebøkene (konfirmasjon/vielser) for å finne ut om Serine Susanne er Ole og Ingeborg's datter. Mvh Arne Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børn Jonson Dake

Eg har skreve eit stykke om denne slekta. I skrivande stund har eg ikkje tilgang til stykket, men eg skal komme tilbake til saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børn Jonson Dake

No er stykket om Ola Skulemeister på Øyra i Volda lagt ut på nettet. Ola var morfar til Torkild Olsen Strøm. Heile slekta fra Ola Skulemeister til Serine Torkildsdt Strøm er framstilt der: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg heiter Dale, ikkje Dake, som det kom til å stå ved dei føregåande innlegga. Slikt skjer når ein skiftar PC. På ålesundsk har dake/dakje ei ikkje heilt god tyding - noke slikt som... - nei, eg vil ikkje skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arne Berg

Tusen takk også til deg Bjørn! Artikkelen din gir mye historisk interessant informasjon i tillegg til rene slektsopplysninger. Jeg har også hatt mye glede av bygdebøkene du har skrevet for Ørsta, fortsett det gode arbeidet!At du heter Dale er vel de fleste klar over...? :-)Med hilsen Arne berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.