Gå til innhold
Arkivverket

[#16157] Ole R. Olaisen Bekkedal f. ca. 1865 i Setskog, Høland


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Er det noen som kjenner hans forfedre? Han bodde i 1900 i Mørk i Hakadal/Nittedal med kone Dina Andreasdtr Mago og jeg har notert 9 barn. Jeg har etterkommere til 7 av dem, og vil gjerne vite mer om etterkommere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiJeg finner en Ole Anton Olaisen som utflytta fra Høland i 1890. Han oppholdte seg da på Hafstein og meldte fra om flytting til Kristiania.Han var født 28.9.1868 på plassen Myra av Hafstein Nordre av foreldrene Olai Andreassen og Julie Esoline Svendsdatter.Det er den eneste jeg finner som er registrert som utflytta fra Høland i retning Nittedal. Ellers flytter det også noen med samme navn til Trøgstad.Det er heller ingen gutter med fornavn Ole og far som heter Olai som blir født på Setskog i 1860-åra.Vet du hva R'en står for? Har du funnet vielsen? Der vil jo Oles far være oppgitt.Hilsen Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom han bodde på Mørk i Nitedal i 1900, så må det vel være Ole Olaussen, jernbanearb f 1875 i Høland, gift med Gina Andreasdtr f 1873 Nitedal. I 1875 finner jeg Ole Rikard Olais. f 1875 Sitskoven sogn (Setskog), Høland, med foreldre Olai Kristians. f 1849 og Sofie Rasmusdtr f 1851 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

FamilySearch har en Olai Christensen døpt 28.5.1849 i Høland, foreldre Christian Christiansen og Anne Marie Bergersdatter. Kan jo være aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hjertelig takk, Arnstein og Torkel. Den lenken til Arnstein virker veldig sannsynlig.Men hvor kan man finne flyttingen?Det stemmer at kona heter Gina (ifølge folketellingen) men ifølge bygdeboken for Nittedal og Hakadal het hun Dina. Det er vel noe som må sjekkes i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Vet dere om jeg kan finne ut mer på nettet om Oles mor Sofie Rasmusdtr f 1851 på Romskogen, Rødenes, og hvor er egentlig det?Oles far Olai Kristiansen f. 1849 på Høland finner jeg i 1865 her: LenkeHan bor på Spudvig, i 1975 Spjutvig. Vet noen hvor det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Kari, paret er omtalt i bind 1 av Gårds og Slektshistorie for Høland og Setskog, av Gunn Cathrine Varder Løwe og Odd Ottesen. Spjutvik er et underbruk til Bolstad i vakre Setskog. Det fremgår der at Olai var sønn av Kristian Kristiansen født 1806 på Bråten, og Anne Marie Bergersdatter født 1815 på Brudal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenDet stemmer... dette må være riktige foreldre til Ole. Han er født 2. april 1875.Som Petter opplyser om, bodde Olai og og Sofie en stund på Spjutvik, der Olai vokste opp. Seinere flytta de til Øya under Skjeggenes og deretter Vika under Kolstad, alle Setskog. Familien er oppført under sistnevnte sted.Sofie Rasmusd var f ca 1850 i Rømskog. Dette var tidligere et anneks til Rødenes prestegjeld, men er nå egen kommune. Den ligger lengst nordøst i Østfold med grense i vest til Setskog og Høland, og i øst til Sverige.Olai Kristiansen, f. 1849, var forøvrig bror til en av mine forfedre, Kareilius. Karelius og hans familie leide en stund rom av Olai på Vika.Under Vika får vi opplyst at Ole Rikard, f 1875, meldte flytting til Hakedal i 1895.Oppfordrer deg til å låne denne boka, om ikke kjøpe den? Kilde:H&S, bind 1, s. 141f og 69.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sofie Rasmusdatter døpt 1.9.1850 Rødenes, foreldre Rasmus Jørgensen og Berthe Marie(a) Rasmusdatter. Disse ble gift 30. sept 1849 i Rødenes (hentet fra FS).Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Berthe Maria f 16. sept 1828, døpt 4. okt Rødenes, foreldre Rasmus Mortensen og Ingeborg Thor(e)sdtr (VRI), gift 17. aug 1827 Rømskog, Rødenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Rasmus Jørgensen f 6. des 1818, døpt 24. jan 1819 Rødenes, foreldre Jørgen Halvorsen og Berte Svendsdtr (VRI) (- kanskje den Jørgen Halvorsen og Berte Sophia Svendsdtr som ble gift 24. sept 1798 i Høland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Anne Maria født 20 sept 1815, døpt 1. okt Høland, foreldre Berger Madsen og Marte Erichsdtr (VRI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Berger og Marte gift 21. jan 1816 Høland, og Berger finner du her i 1801: Lenke (men nå ødelegger jeg vel hele moroa for deg - så nå tar jeg helg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Ingen grunn til å gi seg, Arnfinn! Hjertelig takk for innleggene! Jeg ble virkelig ble overveldet av innlegg på en drøy time! Regner det midt i ferien hos dere alle? Jeg har bestilt utlån av Gårds- og Slektshistorie for Høland og Setskog.Jeg kan tilskrives på kari.larsen at admin.uio.no, dersom dere vil uveksle slektninger.Du Torkel er jo i slekt med to av mine barnebarn - og min svigersønn.Arnstein - Hva mener du med 'hentes fra FS'? Og hvorfor bodde Real Rasmussen, 12 år gammel i 1865, hos sin søster og svoger mens han ble understøttet af Fattigvæsenet?I 1801 på Trannem bodde det masse folk. Var det en enste storfamilie, tro? De 6 familiene og mange av tjenestefolkene het Halvorsen, Rasmussen, Nielsen og en av Nielsene var gift med Rasmusdtr, en annen med Bergersdtr. Så mange navn går igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Kari! Dette er ikke mi slekt, men det er litt artig å leite. FS er mormonernes database Lenke Der kan du selv finne det jeg har funnet.Med hilsen Arnf.. nei Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hjertelig takk Arnstein! Man skulle kanskje tro jeg var blitt senil når jeg ikke husker navnet på en som har sendt så mange innlegg. I så fall har jeg vært senil hele livet - og bedre blir det ikke. Dumt å ikke huske navn når man driver med denne hobbyen - men nyttig med data.Men hva betyr (VRI) i innlegg 11 og 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.