Gå til innhold
Arkivverket

[#16176] Østerdalen/ Støren/ Skedsmo - Ingebret Joh(a)nsen Folstad


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

En Ingebret Johansen/Johnsen Folstad fra Østerdalen (ingen alder) oppgis som far til et barn Hans Karelius født 1880 i Skedsmo. Moren var Karen Helene Olsen.Jeg finner etternavnet Folstad i Tolga og på Tynset, men navnet kommer kanskje fra Støren. En Ingebrigt Johns. finnes på Folstad på Støren 10 år i 1865 folketelling.Er det noen som kjenner til om disse Ingebret-er kan være samme person eller har annen info om disse personene.(En historie i familien kan indikere at leiermålet har skjedd i Sverige, men det er meget usikkert.)Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har forsøkt å finne ut litt om den Ingebrigt Johnsen 10 som er nevnt i FT 1865: LenkeElias Ingebrigtsen som han bor hos som 'hans søstersønn' var forrige bruker på gården, men hadde i sitt ekteskap med Ingrid Steffensdatter ingen barn. Elias har fire søstre som kunne være mor til Ingebrigt. Ingen av dem er gift med en Jon, så det vel mulig at Ingebrigt er født utenom ekteskap. Ingebrigt er ikke nevnt i Størenboka som jeg bruker som kilde.Ingebrigt Johnsen bodde i FT 1875 på samme gård, ugift og jernbanearbeider, et yrke som kunne ha ført ham til Østerdalen? Finner ham ikke i Støren i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant på Fam. S. (VRI) en Ingebrigt Johnsen, født I Støren 18/3 - 1856, døpt 6/4, med foreldre John Steffensen og Siri Ingebrigtsd. En av søstrene til Elias I. som Ingebrigt J. bodde hos i 1865 het Siri Ingebrigtsdatter (1825 - 1864), 1861 med Ole Jensen Mosmælen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takk skal du ha. Dette går jammen unna.Med 1861 antar jeg du mener GIFT?Jeg finner en Ingebrigt FAlstad (mrk A) f 1846 i Guldalen i Støren I 1900 FT i Vardø på LenkeHan har 2-3 sønner (+ en datter?) i Narvik (Ankenes 1900), noe som bringer spekulasjonen inn på jernbane. Sønnene skriver Folstad, datteren? Fohlstad. Men dette er nok et blindspor da denne Ingebrigt også finnes i Vardø i 1875, samt at mye annet ikke stemmer.Ellers så får jeg vel til å grave i kirkebøker.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har sjekket kirkeboka ved Ingebrigts dåp 6 apr 1856. Mor gaardmands datter Siri Ingebretsdatter Foelstad 30 år og far ungkarl John Steffensen Moesanden 27 år.I 1865 og 1875 finner jeg John Steffensen på Mosand født 1834.Men Johns alder stemmer ikke, 27 år i 1856 gir født ca 1829. Det er mulig at 27 år er feilskrift for 21 år, men spørsmålet er om det opptrer en annen John Steffensen på Mosand f 1829-30 som kan ha dødt 1856-65. Lite trolig, men jeg rakk ikke å sjekke dette i bygdeboka på RA i dag. Kanskje noen kunne ta en kikk?Blandt fadderne finnes Ingri Stephensdatter Foelstad, kan kanskje være en søster av John som tjener på Foelstad.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Størenboka, bind II, side 373 (under hovedgården Mosand) har jeg funnet en Jon Steffensen, født 1827, død 1857, sønn av Steffen Larsen Moe (1793 - 1843)og Berit Jonsdatter Hugdal (1791 - 1883). Om denne Jon Steffensen står videre at han døde 1857 under reise til Australia! Det står videre at to av hans søsken, Steffen Steffensen (født 1833) og Rolv Steffensen (født 1835), utvandret til Australia.Det står ingenting om ar Jon Steffensen hadde noe barn, men uekte fødte barn blir ofte ikke nevnt i enkelte bygdebøker, etter min erfaring.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jon Steffensens far, Steffen Larsen, kjøpte gården Mosand i 1834 for 600 sp.daler. Det ble reist sak mot ham, fordi han ikke greidde betale tilbake et lån han opptok i forbindelse med gårdkjøpet. Han endte sine dager i fengslet. Den som kjøpte gården på auksjon, var Rolv Pedersen Mo. Mosand ble et underbruk under Mo. Her tror jeg du har gårdene slått sammen i 1865: LenkeJeg har sannsynligvis funnet hans kone Berit Jonsdatter 75 år som legdslem på Frøset i Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.