Gå til innhold
Arkivverket

[#16181] To skifter i Sunnfjord mellom 1807 og 1821


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver å finne foreldrene til Helle/Helge Olsdatter som giftet seg i Askvoll 1806 med en Jacob Eliassen.Ved giftemålet står det at hun kom fra Helle i Førde.En jente ved samme navn ble konfirmert i Førde 1797,hun kom fra Helle/Helde.En Ole Olsen og Aalet Olsdtr. Schej fikk en datter ved samme navn i 1783.Jeg lurer derfor på om dette er foreldrene:Ole Olsen Skei skifteprot. 16a side 103 1807-1814 Alet Olsdtr. Helle prot. 16b side 473 1814-1821 Kan du fortelle meg hvem som er nevnt i skiftene etter de to? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet 30. oktober 1819 etter Alet Olsdatter Helle er til hennes barn med tidligere avdød mann Anders: Cornelius, Oline, Massie og Salmøy.Skiftet hos Ole Olsen Skei og kone Aalet Olsdatter, 12. oktober 1809, viser at de hadde sønnene Mathis og Rasmus og datteren Helle, gift. Hun fikk i arv en søsterlodd på 12 daler 15 1/5 skilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve.Da er det jo mulig at datteren Helle er den jeg jakter på.Synd der ikke sto noe om hvem hun var gift med , eller hvor hun oppholdt seg.Jeg skulle så gjerne fått den forbindelsen bekreftet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve.Jo,det utelukker nok ' min Helle Olsdtr.'Hun Skrev seg altså fra Helle i 1806 da hun giftet seg i Askvoll , og da hun ble konfirmert i Førde i 1797.Jeg vil anta at disse to hendelsene henger sammen.Det skulle vel tilsi at hun ble født 1782 +/- 2 år.Men hun behøver selvsagt ikke være født på Helle.Hun kan ha vært der som tjenestepike i 1797.Jeg finner imidlertid ingen Helle/Helge Olsd. på Helle/Helde7Hjelle/Jelle i 1801.Hun dør 04.07.1841 på Kvien under Liset i Vevring.Her må jeg visst bare fortsette å bruke både din og min tålmodighet i håp om å finne svaret. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.