Gå til innhold
Arkivverket

[#16192] Døde i Førde , Sunnfjord 1826 og 1835.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg gjør et siste forsøk på å finne foreldrene til Helge Olsdatter.I følge Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane ble det født en jente ved det navnet på Helle i Naustdal 1780.Der er også en referanse til konfirmasjon i 1797.Men den eneste opplysningen om foreldre er farens fornavn Ole.Jeg har med din hjelp tidligere eliminert bort de fleste med navn Ole på den gården.Der er imidlertid et ektepar , Ole Hansen og Magdeli Abelsdtr. som får barn på Helle.De bor på gården 1801.Jeg finner ikke skifte etter de, men Ole døde 27.04.1835 og Magdeli døde 30.04.1826.Finnes det en dødsmelding som nevner eventuelle etterlatte? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Serien dødsmeldinger fra Sunnfjord skifterett starter med året 1853, og altså for seint til at den kan være til hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve. Er der noen annen mulighet for eventuelt å få bekreftet/avkreftet om Ole Hansen og Magdeli Abelsdtr. Helle var foreldre til Helge Olsdtr? Jeg tror ikke bygdeboken nevner noen datter , men det har vist seg før at barn har blitt utelatt.Forfatteren har kanskje støtt på samme problemet ,og uten dokumentasjon latt være å ta med barn han ikke kunne gjøre rede for.Av alle kandidater med navn Hel... Olsd... i Sogn og Fjordane 1801 , sitter jeg igjen med en Helge Olsdtr. 24 år som var tjenestejente på gården Storelie. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Man må huske at 1801-tellingen slett ikke er komplett. Jeg mistenker presten i Førde for å ha glemt 3-5% av befolkningen i sitt oppsett i 1801. Det kan altså godt tenkes at det er tjenere i 1801 som ikke er kommet med. Man kan ha lurt på om personen ble talt hjemme hos foreldrene, eller på stedet der vedkommende tjente, og hvis man lurte begge steder, og begge trodde registreringen skjedde det andre stedet, kan det forklare uteglemmelser.Kirkeboken for Førde 1764-1782 er borte, og gjør det vanskelig å si sikkert hvem som er døpt i denne perioden.Det ser ikke ut til å være noen lett vei til svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Yngve. Dette er nok et av de tilfellene som ikke gir noe enkelt svar.Men inntil noe mer konkret dukker opp , holder jeg en liten knapp på Ole Hansen og hustru som foreldre.Jeg har sjekket/fått sjekket alle skifter etter menn som het Ole på Helle i et tidsrom som virker fornuftig , uten hell.Og det var rett mange ved det fornavnet på Helle rundt 1800. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En liten tilleggsopplysning.Jeg ser på kart fra Fylkesarkivets baser at Storelie ikke ligger langt fra Nedre Helle og Helleneset i Naustdal.Det styrker kanskje teorien min om at Helge Olsdtr. som befant seg der i 1801 , kan være identisk med hun som ble født/konfirmert på Helle 1780/1797. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.