Gå til innhold
Arkivverket

[#16193] Mathilde Heleen Larsen f. i Bergen 20.04.1873 Utvandret fra Kristiansand 1893?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Prvøer meg på nytt. Har tatt opp dette mange ganger før, men om jeg ikke får løsningen så viser det seg at jeg kommer nærmere en løsning for hver gang jeg tar opp dette. Håper på fortsatt hjelp fra dere med denne saken. Her er det meste av historikken og som har vert skrive på brukarforum: LenkeDet som forundrer meg i denne saken er at det ligger en del info på familiesearch. Hvis det ikke finnes etterkommere, hvor kommer da infoen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hei Terje! Hvilken info er det du har funnet på Familysearch som du lurer på?Husk at mye info er avskrift av kirkebøker, så det behøver ikke være donerte data. Dette er både IGI og VRI. (IGI er og index over donerte data, så den er altså begge deler) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fant det her Lenke på innlegg 6. Vel det kan vel være en i slekten eller etterslekten etter enken til Mons Andreas som evn. har reg. noe. Jeg er veldig takknemlig for all den hjelpen jeg har fått og hver gang åpner det seg nye muligheter og flere og flere brikker faller på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

En av søskena til Mathilde Heleen som jeg fant i familiesearch var Ingeborg Kamilla Larsen (foreldre Mons Andreas og Signe Sofie LenkeMor til Ingeborg Kamilla var Signe Sofie, mens mor til Mathilde Helene var Ingeborg Hansdtr. Jeg har ikke funnet Mathilde på familiesearch, men flere av hennes søsken. Det er mulig at de andre søskene hennes ikke har vokst opp eller så kan de kanskje ha blitt satt bort siden faren betegnes som fattiglem ved hans tidlige død i 1881? Dette er bare tanker som jeg har, håper på et gjennombrudd i denne saken. Jeg har vert på jakt etter om hun kan ha utvandret. Det er opplysinger om en Mathilde Larsen som utvandrer i 1893 og som ble født i 1875 (to år senere enn det som er opplyst om den Mathilde jeg leter etter). Riktignok finnes det en Mathilde Horne som ble født i Bergen i 1875 som flyttet til Kristiansand, det kan jo være henne som utvandrer i 1893. Denne Mathilde er heller ikke den Mathilde som jeg leter etter. Det er likevel ikke usannsynlig at den Mathilde som jeg leter etter har utvandret til USA. Da hun var bare 8 år gammel hadde hun mistet både mor og far. Sannsynligvis vaks hun opp hos sin stemor, men måtte nok tidlig ut i tjeneste. Hun konfirmeres i Kristiansand i 1889. Om den Mathilde Larsen som utvandrer i 1893 står det at hun ble født i 1875, men hvis fødselåret er utydelig skrevet kan tallet 3 fort bli til 5. Mathilde hadde slekt i USA. Hun hadde en faster ved navn Marie eller Mary Abrahamson som var gift med Engel Abrahamson. Engel døde i juni 1951. Det er ikke utenkelig at Mathilde har dratt dit, så snart hun kunne? Mons Andreas kan ha hatt god kontakt med sin søster i Austevoll i og med at hun får en sønn like etter Mons Andreas sin bortgang og denne kaller hun også for Mons Andreas. Likevel er det rart at ingen i familien i Austevoll har hørt om Mathilde Helen. På forhand takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Terje!Denne informasjonen står under infoen om Ingeborg. Det betyr at dette er uttrekk fra kirkebøker, ikke donerte data. Så, det betyr ingenting i forhold til etterkommerre. Dessverre. Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.------------Men, siden du vet at Engel døde i 1951 (26. juni), regner med at det er han som er 60 i 1920 i Otter Tail, når døde Marie? ( i 1920 brukte hun navnet Marie).Her har du mulighet for å kunne finne obituaries, som kan nevne Mathilde siden hun er nær slekt. (hvis hun er i live når Mary dør) Finner ikke Mary/MarieOtter Tail var et sted med masse nordmenn.-----------------[url="http://didian.com/helplist/mn.htm>http://didian.com/helplist/mn.htm har i hvertfall en som er villig til å gjøre lookups i Otter Tail----------------Her har du en genealogy-society i Otter Tail: Lenkede er ofte villige til å se etter obituaries for deg.-----------------her er og en liste over frivillige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har vurdert mange alternative løsninger for denne, men ikke funnet henne. Jeg har brukt flere alternativer både for første og andre fornavn. Det som er kjent er at hun ble født den 20. april 1873. Hvorvidt hun selv har benyttet disse datane senere er ikke godt og si, for 73 kan lett bli til både 75 og 78 hvis tallene er skrevet utydelig. Jeg kan ikke finne henne her til lands, med mindre hun har skiftet fullstendig navn, men det skulle ikke være noen grunn til å endre det. Da står jeg igjen med to muligheter det er at hun har utvandret eller at hun rett og slett har dødd i ung alder og da før folketellingen i 1900. Jeg vet ikke om folketellingen for 1900 er fullstendig, men det vet sikkert dere som jobber mye med dette. Jeg håper på å kunne komme et lite skritt nærmere en løsning snart. Jeg vil selvfølgelig benytte av den infoen som du Laila har gitt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Det er noen mangler i folketellingen for 1900. Hvis du trykker på '1900' på den blå menyen øverst på siden her, så kommer du til forsiden av den tellingen, og til høyre står det da en egen lenke til 'Manglar i 1900-teljinga'.Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takker for alle tips for at jeg kan komme meg videre med denne saken.Laila, jeg vet ikke når Marie døde, jeg har kun fødselsdata på henne (2. okt. 1852 født Marie Bertine Larsdtr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anett Østmoe

Hei.Har du prøvd å søke i arkivet til www.ellisisland.org - der er oversikt over 'alle' som dro til Amerika.Mvh. Anett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ellis er nok sikkert forsøkt, men, den er ikke en oversikt over 'alle' som dro, men over de som kom til New York mellom 1892 og 1924. Det var mange, men på langt nær alle. :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Hei. Er tilbake fra ferie og har kikket litt på disse mulighetene. Finner henne som reiste fra Kristiansand i 1893 og som også blir reg. ankommet Ellis Island i 1893 18 år gammel. Det er sikkert ikke henne jeg er på jakt etter, men man kan jo ikke være helt sikker på det for ofte kan dette med fødselsår variere noe. Jeg gir ikke opp enda, for det er vel håp om en løsning enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette ser ut som det forblir et mysterium? Skulle vert fint om jeg på en eller annen måte fikk mulighet til å kikke i kirkeboken for Oddernes i Kristiansand for perioden 1889-1900. Der er nok der løsningen ligger? Jeg har vurdert om hun kan ha flyttet til slektninger i Rogaland eller nærmere bestemt Vikedal eller området omkring der moren kom fra, men har ennå ikke funnet henne. Håper på fortsatt hjelp fra dere som har hjulpet meg så langt. En 'brikke' her og en 'brikke' der lager løsningen til slutt. Vi har jo kommet godt i gang, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har fått kontakt med en som også etterlyser en Mathilde, men hun har veldig lite data på henne. Hun skriver følgende: Min bestefars onkel Thomas (dansk) reiser til USA fra Kristiansand i 1912. Han blir gift med en Mathilde som er enten norsk eller svensk. Hun skriver at onkelen til bestefaren hørte til en fiskerfamilie fra Skagen og at disse fiskerne kom veldig ofte til norske kystbyer. Det skal godt gjøres at disse har noe med hverandre å gjøre, men alle muligheter må undersøkes. (Hver sten må vendes minst to ganger).Jeg har likevel et håp om at jeg i løpet av kort tid kan få opplyst om hva som var Mathildes skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Nå begynner jeg på Statsarkivet torsdag den 14/8, så for vi snuse litt etter denne Mathilde. Gir deg beskjed så snart noe dukker opp. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.