Gå til innhold
Arkivverket

[#16195] Korshavn og Brunsvig - Hvaler, Østfold


Gjest Tommy Spjøtvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei.Er det noen som har tilgang til bygdebøkene for Hvaler å kan se om det står noe om disse to:Haavel Hansen Korshavn f.ca.1812 og Anne Cathrine Andersdtr. Brunsvig f.ca.1816.Disse giftet seg på Hvaler 30. desember 1837 iflg. Hvaler kirkebok.På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Tommy! Jeg har denne bygdeboka, men den er på Vålerenga, jeg i Florida!Mine oldeforeldre bodde på Korshavn, nærmerer bestemt Pulservik!Dersom du ikke har fått svar innen 30. juli, får du sende meg en e-post på Lnormann@c2i.net Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Takk så lenge.Håper du har like bra vær som oss. Jeg tror ikke det er en sky i hele Norge akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Her er det ca 30 grader, noe skyet men ok. Send meg en mail du, dersom du trenger oppslag. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei, Laila.Nei, jeg har ikke fått noen svar. Heller ikke rotet meg til å få sendt deg noen mail, så hvis du har anledning til å sjekke for meg vil jeg bli glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

På den annen side, jeg har skummet litt, og finner ikke noe, har du funnet noe Tore G.?Har du flere opplysninger Tommy?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Jeg skumleste litt om Korshavn igår kveld, men fant ingenting i farta. Det var en del sider å se på. Fant ikke noe om A.C Andersdatter i Brunsvik. Så vi får se om Laila eller jeg finner noe først :))ToreIHHT et oppslag jeg så på Hvaler turistkontor i somemr, så er bind I (kirkeøya) av Hvalerboka utsolgt. Bind II (de øvrige øyene) er fortsatt til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da er jeg heldig da, som har bind 1 (ikke 2) .... :)Jeg vil tro at Tommy kunne bedt om innlån av kirkebøkene og sett på dåp av disse to, slik at vi hadde foreldrenes navn.... De kan jo ha jobbet på disse gårdene.... og da er de jo ikke nevnt.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Siden vi er to som har skumlest så er sannsynligheten for å finne noe mindre. Kirkeboka må være tingen. Tommy, det er ikke så langt for deg å reise til Fredrikstad. Fredrikstad bibliotek har kirkebøkene for Hvaler (jeg var der og så på de i sommer). Det er nok det enkleste. Der støtter jeg Laila.mvhTorePS Jeg har begge bindene, så jeg er dobbelt så heldig, Laila. (Selvom bind 2 er omtrent urørt) :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Det jeg har funnet i kirkebøkene kan sees her:http://home.no.net/tomspjot/hjelp/ove_elling.htmDet ser ut som jeg får enn nøtt her. Hvis Hovel trakk fra noen år når han skulle gifte seg tror jeg at det jeg fant i kirkebøkene er riktig.Noe tvilsomt vedr. Anne Chatrine, men det er ikke mange andre kandidater i kirkebøkene for Hvaler. Det er på bakgrunn av dette at jeg hadde ett håp om at det kunne stå noe i bygdebøkene.Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg har sett litt til på Hvalerboka uten å finne noe. Hvis de ikke er fra Hvaler skulle du vel finne de på en tilgangsliste vel. Men du har kanskje prøvde det også.mvhTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Er det ikke et sted på Sørlandet som også heter Korshavn. Kan jo være at han kommer fra dette stedet. Jeg vet ikke, men hiver det i alle fall inn i debatten;-)Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Korshavn og Brunsvig på Hvaler ligger ca. 300 m. fra hverandre så jeg tror nok fortsatt at begge hadde tilhold på Hvaler når de giftet seg.Men om noen har nevnte BB så er det fint å få det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

På Korshavn gård, Austad sogn, V-A, i FT 1801 er det en faderkandidat Hans på 12 år. Men forrige innlegg som angir disse gårdene 300 m fra hverandre er er nok det mest sannsynlige.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.