Gå til innhold
Arkivverket

[#16196] Anton Pedersen,f.1855,hvem er hans foreldre


Gjest Liv Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fagerli

Anton Pedersen ble angivelig født på V.Toten den 1.mars 1855.Ved folketellingen i 1865 er den eneste i passende alder pleiesønn hos en familie på V.Toten. Anton giftet seg med Nicoline Nilsdatter f. 10.06.1859, fra Eidsvoll. Dette må være en gang mellom 1875 og 1886. De flytter til Hurdal hvor første barn blir født i 1886. Mulig innflyttet i 1884, men finner ikke dette i kirkeboka. Håper at noen kunne se etter vielsen i Eidsvoll kirkebok og om fars navn står der. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ifølge Hurdal bygdebok er han født 1854 på Toten, kirkeboka angir også 1855 og 1854og han bruker Molstad som slektsnavn .Barn ifølge boka: Agnes, Eli, Nora, Selma, Harald, Olaf, Erling og Ingrid. Kirkeboka gir:Agnes 1886,Elise 1887,Nils 1889 (død før stadfestelse av dåp),Nora 1890,Harald 1893,Olaf 1896,Magnhild 1898 tvilling , død 1900, Erling 1898 tvilling, Ingrid 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Dette er kjent for meg, da jeg har både bygdeboka og kirkebøkene selv. Jeg har ikke klart å finne Anton i de kildene som finnes hos Gjøvik og Toten slektshistorielag. Håpet mitt var at Anton og Nikoline hadde giftet seg i Eidsvoll, men de kan selvfølgelig ha giftet seg i Oslo. Det er altså fortsatt hans foreldre jeg er interessert i, da ingen av hans barnebarn kjenner til hvem det er. Han finnes ikke under Molstad på Toten i 1865 tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Har ikke sett i Eidsvoll bygdebøkene, da jeg ikke har disse selv. Tenkte jeg skulle komme lett til opplysningene ved å prøve her. En av grunnene til at jeg håper de ble gift i Eidsvoll er at Nikoline bor hjemme i 1875, mens Anton er i Kristiania som konditordreng (håper ihvertfall det er han, da han er baker da de bor i Hurdal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om jeg ikke har oversett noen, finner jeg kun en Nicoline/Nikoline Ni(e)ksdatter født 1859 i Eidsvoll, tjenestepike på Sagene. Vær snill å rett på dette om jeg tar feil. Dessuten antar jeg at Hurdal er sjekket mht. eventuelle ekteskap, i så fall tror jeg langt mer på en vielse i Christiania enn Eidsvoll. Anton Pedersen/Molstad er ikke med i Adressebog'en 1885 (høsten 1884), hvilket skulle tilsi - om teorien holder stikk - at vielsen ble inngått ganske like før dette. Jeg regner med at døde i Hurdal er kontrollert i tilfelle tidligere barn enn Agnes født 1886.Om noen bekrefter overnevnte, eventuelt leder meg på rett spor, kan jeg se etter vielsen der jeg tror den er, i Christiania (eller om du vil Kristiania, det er temmelig valgfritt akkurat da).(Jeg har Eidsvoll bygdebøker, men de er til ingen nytte med den Nicoline jeg opererer med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Liv: Du skriver 'mulig innflyttet i 1884, men finner ikke dette i kirkeboka'. Gjelder dette begge og ikke minst, hva indikasjon tyder på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

I Hurdal bygdebok står Anton som bruker av Bakken, nord fra 1884. Har sjekket innflyttede før dette, men verken han eller Nikoline finnes der. Nikoline er datter av Nils Olsen Og Anne Marie Nilsdatter på Fossumhagen i Eidsvoll. I tellinga 1875 står at hun er født i 1858, men på gravsteinen står 10.06.1859. Angående barn født før Agnes ville nok familien ha visst dette, har heller ikke funnet noen i kirkboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det finnes ikke flere barn f. før Agnes i Hurdal, det er heller ingen døde søsken som kan være født utenfor Hurdal. Liv, har du sjekket Kirkebøkene for Toten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kommer heller ikke videre før du får funnet Anton døpt, jeg ville bli overrasket om han ikke hadde flere navn. Toten kirkebøker har ikke jeg, men trenger teksten ved dåpen (og helst konfirmasjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Jeg har som dere sikkert skjønner ikke hatt anledning til å finne verken dåp eller konfirmasjon. Da ville jeg forhåpentlig hatt navnet på foreldrene, og problemet vert løst. Det blir nok ikke noe arkivbesøk før gråværet er her for alvor. Hvis noen sitter med kirkebøker vielse for Eidsvoll ca. 1875 til 1885 og kunne titte etter et eventuelt ekteskap vil jeg sette pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Eidsvoll Ministerialbok 3 (1882-95), s. 10, nr. 2 Vielsesdato 06.01.1885 Anton Pedersen Molstad. Bosted Hurdalen. Yrke Bager. Fødested V. Thoten 1855. Konfirmert V. Thoten 1869. Far Arb. Peder Lars. Molstad.Nicoline Nilsd. Fødested Fossumhagen 1858. Far gmd. Nils O. Fossumhagen Lysningsdato: 21.12.1884, 01.01.1885 og 04.01.1885. Forlovere Bager Martin Sandberg og Farver Haakensen, EidsvoldEidsvoll klokkerbok 3 (1871-76), s. 1216, nr. 19. Konfirmert 06.10.1872. Nikoline Nilsdatter. Fødested Fossumhagen 10.06.1858. Foreldre Selveier Nils Olsen og Marie Nilsdtr.Når døde Nikoline og Pder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Tusen takk! Da er spørsmålet om han er 'ekte' eller 'uekte'. Familien har en mistanke om at han kan være uekte, ettersom de aldri har hatt noe kontakt med Antons familie. I folketellingen 1900 bor en Eline Andersdatter født på Toten i 1835 hos Anton og Nikoline. Kanskje hun kan være hans mor. I folketellingen 1865 finner jeg to Anton Pedersen som pleiebarn, en i Biri og en på V. Toten, ingen Anton i passende alder med foreldre. Det blir neste oppgave. Nicoline døde 04.06.1940 og Anton 12.08.1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Vestre Toten Min. 1862-69. Konf. Ås kirke 10.10.1869, side 202, nr. 103. Anton Pedersen Kysæt. Alder: 1 Marts 1855. Fødested: Rensvolden. Foreldre: Peder Larsen (ungkarl), Elene Andersd. (pige).Vestre Toten Min. 1850-55. Døpte 1855, side 109 nr. 89. f. 1 Marts, døpt 15 April. Anthon Olafsen Rensvoldbruget. Uægte. Pige Elene Andersdatter Bønvolden. Ungkarl Olaf Martin Torgersen Fjeldstad paa Bønvolden. Begges 1. leiermaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Jaha, ja. Den var jo litt kinkig. Det stemte med moren som bor i Hurdal i 1900-tellinga. Da er det fristende å tro at hun er datter av Anders Svendsen og Maria Olsdatter på Bjugvolden i Biri i 1865. Der bor en Anthon Pedersen som pleiesøn. Men når skiftet han etternavn? Det er litt fristende å tenke at den riktige faren heter Olaf og at Anton kalte opp en av sine sønner etter han. Hvorfor brukte han Molstad som etternavn etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Toten, Vardal, Biri Extraretspr. 8, 354: Dom over Ellene Andersdtr. Præstesætereie fordi hun havde udlagt falsk barnefader. Tiltalte er 22 aar gml. og var besvangret af ungkarl Peder Larsen Molstad, men modtog penger av ham for at opgive Martin Fjelstad. Hvistnok havde hun ogsaa havt samleie med ham men ikke til den tid han kunde være barnefader. Tiltalte Ellene Andersdtr. bør for løgnagtig udlæggelse af barnefader straffes med fængsel paa vand og brød i 10 dage og Peder Larsen Molstad for del-agtighed i bemeldte forbrydelse Hensættes i fængsel paa vand og brød i 20 dage som bør betale sagens omk.: i... Narum 26/5-1856.NB. Bønvolen = Børrevolden = Børsvold i V. TotenPeder Larsen Molstad er vel identisk med Peder f. 16.04.1830 på Søndre Molstad i Kolbu av foreldre Lars Larsen og Oline Pedersdatter. Mellom 1846 og 1848 flyttet familien til Børsvolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Tusen takk. Hadde lurt på om jeg måtte til Toten nå, men slike retsprotokoller har jeg ingen erfaring med. Det neste jeg lurer på er om jeg har rett i antagelsen om at Anton var pleiebarn på Biri. Har ikke klart å finne Elene i 1865 tellinga, men har kun brukt en l i navnet. Får prøve litt mer. Hun dør i Hurdal 27.12.1902 og 'ernærede sig ved Arbeide og egne Midler'. Hun står forøvrig der som Elna Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det kan jo være 'din' Anton du har på Skarten søndre i V. Toten 1865, mens mora Helene/Elene kanskje er i tjeneste på Gjestrum?Nevner det bare fordi ingenting egentlig tyder på noen forbindelse til Biri. Pleiesønnen på Bjugvolden står det forøvrig at er født på Biri i folketellinga.Står det ingenting om Elenes fødested ved dødsfallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Jeg har også funnet Anton på Skarten søndre og i utgangspunktet tenkt at det måtte være den riktige. I kirkeboka står det kun at Elene var født på V. Toten. Hun står som enke i folketellinga 1900. Har tenkt at jeg må inn til Oslo og se i dødsfallsprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.