Gå til innhold
Arkivverket

[#16201] ST / M&R: Ingeborg Johnsdatter Bergum, 1878


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg har nok litt lite info å gå på her, men i alle fall:En gammel grandtante av meg har arvet en kiste etter sin mor som hun ikke vet hvor stammer fra (kisten altså, ikke moren :-) ). Kisten er påmalt navnet Ingeborg Johnsdatter Bergum, og årstallet er 1878.Moren til min grandtante var født i 1891 i Meldal på gården Bjørset, og het Mette Rasmusdatter. Kisten bør enten stamme fra området rundt Meldal, eller den kan også ha sitt opphav fra Surnadal/Stangvik traktene, hvor Mette sin mor igjen var født. Hun het Ildri Sivertsdtr Glærum, f. 1869 i Surnadal. Hun ble g.1891 m. Rasmus Mortensen Bjørset fra MeldalJeg har ikke lyktes i å finne noen person som virker sannsynlig ved første øyekast i FT1865, 1875 eller 1900. Dette gårdsnavnet Bergum finner jeg ikke i det aktuelle området verken i folketellingene eller hos Rygh. Jeg mener samtidig jeg har vært borti Bergum i forbindelse med noen emigrasjonslister for Surnadal/Stangvik....?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Folketellingen 1875 viser BERGRUM (Bergem) i Orkdal, og der bor det flere personer som er født i Meldal (men jeg finner ikke Ingeborg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.