Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Knut Bryn

[#16203] Mulig feil i kirkebokavskrift, - KK 1696

Recommended Posts

Guest Knut Bryn

I Digitalarkivets avskrift av kirkeboka for Korskirken fra 1696 finner vi en brud som heter 'Johanne Pedersdatter Taning'. Slektsnavnet Taning finner jeg ikke igjen andre steder og formoder at det kan være snakk om en feil her.Kanskje navnet skal være 'Taaning', 'Toning', 'Faning' eller 'Haning'? Disse navnene skrives som oftest med dobbelt n. Er en strek over n-en oversett av avskriveren? Kan en kikk på originalteksten gi svar på disse spørsmålene?

Guest Yngve Nedrebø

Skriftbildet er tydelig nok, og jeg kan ikke lese det som annet enn 'Taning'. Jeg sender deg en digital kopi i løpet av ettermiddagen.

Guest Knut Bryn

Takk for kopi. Jeg må si meg enig i at teksten knapt kan tolkes annerledes enn 'Taning'. Fortsatt er det selvsagt muligheter for at presten har skrevet feil eller evt. har oppfattet navnet feil, men dette er det fort verre å finne ut noe om. Er forlovelsen og vielsen ført inn hver for seg i kirkeboka eller er det bare én innføring?

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.