Gå til innhold
Arkivverket

[#16206] Hansen, Nordbygade 9 , Kristiania


Gjest Wanda Østbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Wanda Østbø

Johan Arnt Hansen,f.1871 Drammen og Anna Constanse f. Leerberg f.1879 Østre Aker, har 4 barn,og bor i Nordbygade 9 i Kristiania, i 1907.Kan noen hjelpe meg å finne ut hvor de tre eldste barna ble av? Ingolv Gunnar Armand Hansen,f.1899 Astrid Solveig Christine, f.1901, Karen Hjørdis, f.1903, Arnt Johan Hansen,f.1906 d.1980 i Arizona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Østbø

Ifølge ett brev fra Byarkivet i Oslo,står det: I fødselprotokollen for Grønland menighet i 1906, står de oppført i Nordbygata 43, mens de i FT1907, finnes i listen for Nordbygata 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I og med at det ser ut til at ingen kjenner/har registrert familien, tror jeg dette er nyttesløst utover 1900-tallet.Uten engang å ha fødselsdagene til barna, uten å ha dødsåret med bosted (f.eks. Oslo) for foreldrene (som hadde vært svært viktig tilleggsinformasjon) og til og med et så vanlig etternavn, er det såvidt jeg vet, bare én vei å gå, og den er lang.Du må kombinere adressebok og lokal folketelling i Kristiania/Oslo hvert eneste år (du får håpe de blir boende der) og når noen 'forsvinner', må du lete i den aktuelle menighets kirkebok under viede og døde. (Det er selvfølgelig ingen garanti at en eventuell vielse holdes der og da er det mest nærliggende å ta de øvrige 15-20 menighetene innefor dette året og håpe at vielsen foregikk i Oslo/Kristiania).Det er viktig å finne foreldrenes død, er du heldig kan du da få servert mange opplysninger på et gullfat.Men jeg tror det kan bli vanskelig å få noen frivillig til å sitte i mange timer/dager med dette på Byarkivet/hjemme. (Og det er ingen garanti for at du finner svar. Og jeg har her forutsatt at familien blir boende i hovedstaden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

eller Wanda, du har oplysninger om det 4.barne. Da har du kansje bobel/sted ved konfirmasjonen , for det er sånn ca 1920 (?) ikke sant. Da kan du lete i aktuel KB. Mange KB går opp til denne datoen, eeeee lykke til. sommer hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg regner med at du har gitt all informasjon du har ?(Konfirmasjonen hjelper vel lite her, men det er godt mulig at vielser finnes filmet når det er snakk om mennesker født like over århundreskiftet.)Men jeg slutter meg til Egil's lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Østbø

Tusen takk for hjelpen, det var mye nyttig informasjon her! Du Geir har hjulpet meg en del før, sak 13761. Har du noen formening om hvor det er lettest å finne foreldrenes død? Jeg har barnas fødselsdatoer: Ingolv Gunnar Armand Hansen f.12 feb.1899 - Astrid Solveig Christine f. 25.mai 1901 - Karen Hjørdis f. 15. sept.1903 - Arnt Johan 5. mars 1906. Alle er født i Oslo.Mva wanda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om de døde i Oslo/Kristiania, er såvidt jeg kan se den enkleste måten å se under bokstav H (Hansen) hvert år i Register til Dødsfallsprotokoll, Oslo Skifterett. De er ikke alfabetisk under H, men etter dødsdato. (Disse er filmet i alle fall til 1950). Der finner du en henvisning til selve Oslo (Kristiania) Skiftrett Dødsfallsprotokoll. Her finer du hvorvidt det er verdier og noen opplysninger om etterlatte og videre henvisning. Disse er filmet i alle fall til midten av 1941. Jo lenger ut på 1900-tallet vi beveger oss, jo større er muligheten for at de ikke er oppført her. Men det er en relativ sjanse til å finne dem her, det tar bare tid. Jeg har disse på kort, hvorvidt dette er filmet for fjernlån, vet jeg ikke. Men på Byarkivet og/eller Riksarkivet burde de være tilgjengelig for publikum. (Om disse kan fjernlånes, er dette den beste muligheten fra Sola. Men det blir en anseelig mengde film å låne).Å følge adressbok/lokal folketelling er allerede anbefalt som den beste løsningen (Oslo Byarkiv)som burde prøves først (min oppfatning).Men kanskje andre vet om alternative snarveier. (Jeg har hele tiden forutsatt bopel i Kristiania/Oslo). Om du ikke selv reiser til Oslo, er det folk som annonserer at de utfører slikt arbeid mot betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.