Gå til innhold
Arkivverket

[#16208] Catharina Krag, g. m. Jens Finne (Røros) - hennes opprinnelse


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Catharina Krag døde på Røros i 1658, 83 1/3 år. Hun var i første ekteskap gift med Henrik Christian Borchgrevinck, organist ved Domkirken i T.heim. Med ham hadde hun sønnen Leonard Christian B. som ble direktør for Røros Verk.Hun hadde en bror på Røros, proviantskriver Morten Krag som det var skifte etter i 1712. Omtrent på denne tiden ble Catharina Krag gift med konstituert proviantskriver, senere bergskriver Jens (Rasmussen) Finne. De hadde sønnen Rasmus Finne.I T. heim Byleksikon er nevnt en fogd Rasmus Krag, som overtok et hus i Kongens gt, Ny-Altona, etter sin svigerfar A. C. (Andreas Clausen?) Klingenberg. I Store Norske nevnes en Rasmus Knudsen Krag (1663 - 1719) i T.heim som stamfar for en av slektene Krag. Om disse to Rasmusser er den samme, vet jeg ikke.Det er alt hva jeg vet. Håper det finnes noen der ute som kunne 'opplyse' meg!MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Cathrina Krag hadde i første ekteskap også en datter Maria som var gift med oberstiger Matthias Volquart Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Jeg har nettopp lagt disse opplysningene inn i min base. Om du sender meg din email adresse skal jeg sende over det jeg har om henne, med kildeopplysninger. Hanne, kontakt meg på email hheen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha, Knut, for at du ledet meg til Simon Ellefsens grundige slektssider. Jeg har nok vært der før, men ikke studert dem nøye nok, og jeg ser nå at det er svært mye å hente der.Noe jeg ikke nevnte i mitt første innlegg: Ifølge Eirik Strøms side (Innholdsfortegnelse over avdødei Røros) skal det ved skifte etter Magdalena Lorentsdatter i 1702, enke etter ektemann nr. 2, Volquart Jøns, blant arvegodset ha vært en del sølv med påskrift Morten Eriksen Krag og Maria Lorentsdatter. Det kan vel tyde på at Magdalena og Maria var søsken og døtre av Lauritz Frantzen i T. heim? Jeg så for få minutter siden at Rørosboka påstår at Magdalena var datter av L. F. (uten å oppgi noen kilde)MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Astrid, de to Rasmus Krag du nevner er såvidt jeg vet samme person. Rasmus Knudsen Krag døde 25 Feb 1717 (skifte 1 Aug 1719), og han var som du antyder (2.g.) g. (17 Feb 1691) m. Gidschen Christence Andersdatter Klingenberg. Rasmus var halvbror av Frants Knutsen Tved, handelsmann i Trondheim. Jeg vet ikke hvem som er deres ev. respektive mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.