Gå til innhold
Arkivverket

[#16211] Jessen /Tegelman i Hammerfest 1800--hvem er foreldrene


Gjest Bjørg Little
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Little

Hei, kan noen hjelpe meg? har funnet på micro-film og Family Search når Lorentz Peter Jessen giftet seg med Birgithe Andrea Grønbech Tegelman--(4 Nov. 1800, Hammerfest).Hvem er foreldrene? Jeg er nesten sikker at far til Lorentz hvar Petter Jessen, den første tolleren i Hammerfest som d.1788. Birgithe og Lorentz er mine tip-tip oldeforeldere. Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Peter Jessen, utnevnt til tollforvalter i Hammerfest 1787, tiltrådte 1788, nevnt i 1789 i Tingbøker for Lenvik. Hvor finner du at han døde i 1788? Det er riktig at han er far til Peter Lorentz Jessen som senere ble handelsmann i 'Kløven i Senjen', kalt Jessen i Klauva (Tranøy i Troms).Når det gjelder Birgitte Andrea Grønbeck (Tegelmann) Teilman, så hadde hun en søster Mette boende hos seg i Hammerfest i 1801. Anne Christiane Teilman g.m. Christian Peter Killengren i Loppa er en mulig søster. Ingen andre Teilman/Tegelman er å finne i Finnmark eller Troms i 1801.Men kan dette være mor til de tre søstrene? LenkeEn ren gjetning fra min side, men kanskje noen som vet? Hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Little

Tusen takk for all hjelp. Jeg har også funnet Bergithe i folketelling 1801, men hvor er foreldrene? Jeg har også lurt på om Ane er en søster. I folke telling 180l for 1103 Stavanger fant jeg en Karen Grønbech-teilmann, alder 48, kunne det hvere Mor til Bergithe og Ane? På en internet side om Hammerfest leste jeg om 'Den første tolleren i Hammerfest, Peter Jessen, ble ansatt 13.12.1787, og ankom om våren etter' Det er han jeg tror er Far til Lorentz. Men hvem er hans mor? Igjen takk til alle fra en i USA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Under Fødte i Bergen, her på Digitalarkivet, fant jeg Peter f.1743, foreldre Peder Kegelbeen Jensen og Gierche Ravel.Gifte i Bergen 27.2.1743 Peder Kegelbeen JESSEN, consumptionsforvalter, og Gierche Ravel. Året etter, 1744, får disse to et nytt barn, men da kalles han 'salige' Peter Kegelbeen Jessen og hennes navn er skrevet Dirche Ravert.Døde i Bergen 1744 Peder Kegelbeen Jessen.Fødte i Bergen 1709 Diderica, foreldre Henrich Ravert og Chirstine Seehuusen. Dirche kan være en kortform av Diderica.Mye taler for at dette kan være Peter Lorentz Jessens (f.1780) far, besteforeldre og oldeforeldre.Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Frode Jemtland

Min kone er også i slekt med Peter Jessen og Andea Birgitte. Ang. Andrea Birgitte og Mætte Tegelman har jeg i min base at deres foreldre heter Andreas Petter Tegelman, og Karne Grønnbeck(?) Lund. Andrea Birgitte er født i 1778 i Kristiansund. Hennes far var Tollkontrollør. Hun skilte seg fra Lorens Petter Jessen i 1822. All overstående informasjonen har jeg ikke kunnet stadfeste i noen offisielle dokumenter, så denne informasjonen vet jeg ikke påliteligheten til. Andrea Birgitte og Lorentz Peter ble gift 04.11.1800Peter Jessen har jeg funnet i folketellingene i Danmark. I 1801 og i 1787. (Håper linkene ble riktige, hvis ikke, mail meg) Ut i fra disse sidene er Peter Jessen født i 1749-1751, og det stemmer da ikke helt med Peter Kegelbeen Jessen som nevnt tidligere. Når man ser navnene på barnene i folketellingene fra Danmark ser man at informasjonen fra Danmark stemmer bra med den Peter Jessen som flyttet til Hammerfest.Det som også er meget interessant er at Christina Klimt (Christiane Frideriche Klempt), som er Peter Jessens kone ved folketellingen i 1801, er Husjomfru ved folketellingen i 1787. Da er jo Peters sivilstand enkemand, og Lorns (Lorentz Peter), Anna (Ane Dorothea) og Peter (Peter Krog) allerede født. Så hvem som er disses mor er meget interessant. Det er en sønn til i folketellingen i 1801, og det er Christian Fredrich. I folketellingen i 1801 for Norge ser man at Lorentz Peter Jessen er i Hammerfest, mens hans far som er sjef for tollstasjonen er hjemme i Danmark. Grunnen til dette vet jeg ikke, men i et dokument jeg har står det at Lorentz Peter Jessen var konstituert i farens embete i 2 1/2 år.Det jeg sliter litt med videre, er å finne ut er hvem som er foreldrene til Peter Jessen. Hvis noen har forslag på dette er jeg lutter øre.Som dere ser av husstand informasjonen tidligere så kan man finne ut ca. når Peter er født. Dette gir jo en mulighet for å finne informasjon i Kirkebøker i Danmark, men jeg har ikke klart å finne elektroniske versjoner av disse. Hvis noen som har noe å bidra med på dette området, ville det blitt høyt verdsatt. -Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Jemtland

Litt mye postinger fra meg, men jeg ser jeg har skrevet en feil i mitt første innlegg. I den første setningen har jeg skrevet 'Peter Jessen og Andrea Birgitte'. Jeg mente selfølgelig 'Lorentz Peter Jessen og Andrea Birgitte'.Bjørg, jeg er meget interesert i den delen av slektsreet til Jessen som du har informasjon om. Jeg har prøvd å sammle så mye jeg kan om familien til min sønn, og jeg er meget ineresert i mer info om Jessen familiens etterfølgere. Se Lenke(Email adressen min er nederst på siden.)Lorentz Peter Jessen var også tip-tip oldefar til min svigerfar, Frank Jessen.Jeg har ikke noe dødsdato på Peter Jessen, men det årstallet som du har nevnt kan ikke stemme da han var i Danmark i 1801.-Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Frode.Bare et lite spørsmål. Har dette Jessen-navnet noen forbindelse med Peter Jessen, bergdirektør i Folldal og gift med Antonette Wibe? Disse personene tilhører 1600-tallet. Se innlegg om disse to personene her på forumet. Vennlig hilsen IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Jemtland

Hei Inger.Jeg har ikke klart å komme lenger tilbake i tid en Peter Jessens fødsel. Det er ca. 1750. Jeg har også funnet denne Peter Jessen du nevner, men jeg har ikke jobbet noe mer med dette sporet. Jeg vet desverre ikke svaret på ditt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.