Gå til innhold
Arkivverket

[#16212] Skifte etter Petronelle Barclaj/Barchley, døde i Bergen 1803.


Gjest Åse K. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

Finnes det skifte etter ovennevnte frue? Hun var døpt i Bergen 5.juni 1731, døpenavn Peternelle de Ferry, enke etter Johan Wilhelm Barchley de Tolly, kapteinløytnant, som døde i Bergen i 1770. I følge kirkebøker/ FT 1801 skulle ekteparet ha minst 4 barn: Wilhelmina Christine, Lorentz de Ferry, Albert(?) og Johanne Wilhelmine. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke vist til skifte i registrene til skifteprotokollene for Bergen, men som enke etter en offiser skulle nok et skifte være holdt i militær jurisdiksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Takker for svar. Hvor kan man finne et skifte etter Petronelle Barchley, eventuelt etter Johan Wilhelm Barchley de Tolly? Finnes det andre kilder for å finne ut hvor det ble av datteren Wilhelmine Christine døpt på Voss i 1757? Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fra boken 'Slekten Meidell - materiale til slektsbok med et tillegg om Slekten Barclay de Tolly' (Bergen 1950) står det om Vilhelmine Christine Barclay de Tolly: 'døpt på Voss 1757, 24. oktbr. Hun levde 1782, men hennes senere skjebne er ukjent.'I 1782 ble det holdt skifte etter farmoren. Da var 5 av kapteinløytnantens 8 barn i live. De fem var: a) Vilhelmine Christine, ukjent skjebne etter 1782, Lorentz de Ferry Barclay de Tolly, født ca. 1761, forretningsfører på Bryggen, Christine Mathæa, født 1763, gift med Vilhelm Julius Berenstorff, Stephan Barclay de Tolly (født 1768), sjømann, endte så vidt man vet i Russland, Johanne Vilhelmine (gift 1798 med Jacob Smidt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Dette var nyttige opplysninger. Hjertelig takk!I 1782 blir en Wilhelmine Christine Barchlay gift i Lenvik med Amund Olsen, alder og fødested ikke oppgitt. Etternavnet er utydelig, tolket som Barchelan? i avskrift, men en samtidig kilde har Barchley. I 1801 er hun kalt Wilhelmine Johansdtr. 47 år. Jeg har en sterk magefølelse for at dette kan være løytnant Johan Barchley og Peternelles datter, og et skifte etter moren ville muligens gitt et svar. Igjen tusen takk. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Nå maser jeg fælt, men hvem var foreldre til Johan Wilhelm Barchlay de Tolly? Kan det være Albert Christian Barclay de Tolly og Wilhelmine Christine Messen, eller Mette Dorothea B.de Tolly f.1704, d.1782, Aurland, g.m.Jacob Gerhard Meidell. Går det an å låne boka 'Slekten Meidell - ..' på fjernlån? Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johan Vilhelm Barclay de Tolly var døpt på Voss 11. oktober 1728, og han var sønn av militærkaptein Johan Albrecht Christopher Barclay de Tolly (ca. 1703-1776) og Vilhelmine Christine Messel (ca. 1703-1782), og sønnesønn av premiermajor Stephan Barclay de Tolly (1677-1732).Vi låner ikke ut bøker, men vi kan vel skaffe fotokopier av de aktuelle sidene (230-246) i boken. Men da må vi ha en postadresse å sende det til, send gjerne adressen på mail til oss, dersom det er av interesse med kopier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Dette var akkurat hva jeg trodde! Hjertelig takk for at du tar deg tid til å se etter. Når jeg nevnte fjernlån, trodde jeg det var en publisert bok man kunne låne gjennom biblioteket. Nå har jeg jo de opplysningene jeg ba om.Kan jeg ha rett i at den Wilhelmine Christine Johansdtr. Barchlay i Lenvik fra 1782, er henne som ble født på Voss? Sjansene skulle være store etter min mening.Ha en fin sommerhelg! Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.