Gå til innhold
Arkivverket

[#16214] Linker til andre databaser i eller utenfor Norge


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hei Er det noen som har en samlet oversikt over SØKBARE databaser med slektshistoriske opplysninger både i og utenfor Norge? Jeg vil gjerne ha en lenke.Jeg tenker da ikke på lenken som finnes her på digitalarkivet-den står jo nederst på siden her.På forhånd takk.Med vennlig hilsenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I 'Handbook of International Historical Microdata for Population Research' (A Project of IMAG The International Microdata Access Group, Minnesota 2000), finner en oppdaterte oversikter over de ulike omfattende nasjonale søkbare befolkningsdatabaser, først og fremst folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Etter å ha prøvd å søke i danske folketellinger på nettet, vender jeg lettet hjem til Norge, glad over å ha norske forfedre, og glad over å ha et Digitalarkiv som har laget en ryddig og grei søkefunksjon. Det er fantastisk å kunne søke etter et navn i alle fylker (amter) på en gang, og få opp alle svar uten å få beskjed om 'for mange treff'. Ros til Digitalarkivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kanskje det hadde vært en ide å ha en spalte med oversikt over lenker til kommuner-eller fylkesvis både til offentlige og private databaser. Et problem i vår digitaliserte verden er at svært mye nyttig informasjon er spredt for alle vinde. En hjelp kan være å lage en oversikt over hva som allerede finnes.Jeg er klar over at dette er gtjort og blir gjort. Har noen forslag til hvordan vi kunne gjøre det? Hva om noen kunne opprette et slags Kazaa shared folders system for downloading av slektsinformasjon i stedet for musikk? I utgangspunktet kan du faktisk benytte kazaa til dette men det hadde vært fint å hatt noe kun for slektsgransking.Eller et online slektstre-der en administrator evt kunne etterprøve opplysninger før de ble lagt ut på vårt online tre!mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Enig i at det kan bli mye-men vi får skumme fløten ohg legge dem inn under dfavoritter på vår pc etterhvert. Så lenge folk orker å bruke tråden- mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har en masse linker på mine egne sider fra gammelt av og flere av disse før etterhvert og av den grunn har jeg funnet det mest hensiktsmessig å knytte en del aktuelle grupper opp til DIS-Norges sine sider.Og ved å gi tips til DIS-Norge, så har man et godt samlende sted hvor vi har og etterhvert får en unik og ajourført samling.Men heller ikke der vil man klare å holde alt ajour, men ved en felles innsats overfor DIS, kan dette blir meget bra og enda bedre enn hva det er i dag. Men det kreves innsats, også fra alle som forventer at resultater, linker og data, skal falle rett i fanget til en.Intet blir skapt av intet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dis er et utmerket sted.Men vi har også en unik mulighet her på DA hvor det er så utrolig mange innom til å hjelpe hverandre-gjøre det lettere for hverandre. Hvis du har noen gode linker som ikke vi allerede har lagt ut så tas de imot med takk. (Jeg legger dem inn i Mine Favoritter-under mappen slektsgransking på min pc)mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jan Frode, jeg synes du heller skal gå inn på DIS sine sider, og hanke det du trenger av linker.Husk at det er 450394857239057243623409573245 milliarder sider der ute, og du ber om linker til alle mulige sider. Det er mye bedre at alle sender linkene sine til DIS Norge, slik at disse blir katalogisert for alle på en ordentlig måte. Dersom det bare legges inn her på DA, vil det bli helt tåpelig håpløst. Man behøver ikke være medlem av DIS Norge for å ha glede av disse linke sidene. Ei heller av Slektsforskerdatabasen, som holder oversikt over hva folk forsker med hvor, samt om de har hjemmesider med informasjon.Det er enda flere i DIS-systemet (flere tusen) enn de som er innom her i forumet, Jan Frode. Det er bedre at det er ett organisert sted som tar vare på linker osv, og så hjelper vi hverandre med oppslag osv på DAs brukerforum. Dersom alle skal oversvømme DA med linker blir dette et veldig uoversiktlig forum, og vi som prøver å hjelpe vil helt sikkert gi opp å finne om noen trenger hjelp....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.