Gå til innhold
Arkivverket

[#16217] Grevskapet Diepholz ( grafschaft Diepholz)


Gjest Yvonne Trengereid
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Trengereid

Jeg søker etter opplysninger om en Friedrich Strasbourg som er oppført med fødested 'grevskapet Diepholz'. Vet ikke hvortid han var født, men datteren er født i 1706. Han bodde i Bergen, har funnet han på 'vigde', 'gravlagte', 'geseller i Bergen' og 'borgerbrev'. Mangler opplysninger før han kom til Bergen; om hans foreldre etc. Har prøvd 'alt' og vet ikke hvordan jeg skal fortsette. Har bla søkt i Tyskland, Frankrike og Nederland. Dessuten kontaktet www.familysearch.org uten resultater. Er det noen som kan hjelpe meg videre i mitt søk etter svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollieds kartotek gir følgende opplysninger: 'Stratsburg, Friderich, f. i grevskabet Diepholtz, borgerskap 22/11 1706, kjøbmand Begr. KK 8/7 1735 skifte 15/7 s.a. Bodde p. Øvregaten. g. KK 7/10 1706 Kirsten Petersdat. Reimers, dbt. KK 23/11 1683 begr. KK 12/2 1732. Barn: Giedsche, dbt. 30/3 1707, Engel dbt. 27/2 1708, Didrich dbt. 3/3 1709, Peter fbt. 5/12 1710, Mette dbt. 12/2 1712, Fridrich dbt. 4/9 1713, Kirsten dbt. 29/11 1716.'Det er ikke gitt opplysninger om opphav eller lignende, og der bør nok opplysningene søkes i Diepholz. I Digitalpensjonatet finner man Falk Liebezeit, som er arkivar i Diepholz. Han vil trolig kunne gi førsteklasses opplysninger om mulige kilder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har notert følgende fra Bergens Historiske Forenings Skrifter No.47, 1941, av A.M.Wiesener:Friedrich Strassburg kom 19 år gammel sommeren 1687 som junge til Tyskebryggen i Bergen, hvor han kom i tjeneste hos Heinrich Lulman i Dramshusen. Borgerskap 25.5.1692. Han fikk geselltestimonium 2.5.1692. Han døde 1735 i Bergen, skifte 15.7.1735. Hans far var akermann Didrich Strassburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er noe manglende samsvar her: kan det være to ulike personer, med borgerskap hhvis 1692 og 1706?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Heinz Promann

Friedrich Diedrich Strassburg was born ca. 1668 in Eydelstedt, Grafschaft Diepholz, Germany. He was confirm 1684 in the church of Barnstorf and he was 1701 godfather for a child from Eydelstedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Yvonne har du prøvd å spørre på nyhetsgruppen soc.genealogy.german? Du kan og så skrive på engelsk der. Jeg spurte en gang der etter aner på min ane Friderich Thoravest som skal være av grevskapet i Diepoltz og gravlagt i Bergen 17.07.1717. Visste fra før at faren var Herman Thoravest. Jeg fikk svar, men ikke noe som førte til noen løsning. Kanskje du er heldigere om du prøver der, hvis du ikke alt har gjort det? Freiderich tar jeg sikker opp om i annet tema senere, men tar gjerne imot informasjon hvis noen vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Da jeg vet at Heinz Promann (7) har store mengder av informasjon om personer utvandret til Bergen, Norge og er en første adresse, tillater jeg meg å å si:Herzlich Wilkommen, Heinz Promann!Mvh. Eili Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Falk Liebezeit er arkivar i Diepholz, han er også svært hjelpsom og så kan han norsk !Begge har vært til stor hjelp for meg !; o} knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takker for tips her til senere bruk, men jeg for min del må se mer på kirkebøkene og andre kilder for Bergen også. Det blir jo mer og mer utlagt der,og noe har jeg funnet om mine der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.