Gå til innhold
Arkivverket

[#16218] Wessel Harches


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Den eneste ikke-trønder jeg har funnet på min mors side, er Wessel Harches. Han begynte som fenrik ved Bergenshus gevorbne garnisonskompani 3. januar 1672 (Ovenstads 'Militærbiografier'). Han var født ca 1639. Navnet tyder på nederlandsk opprinnelse - antakelig Wessel sønn av Harke - eventuelt at han kom fra Harchies i Belgia - den gang De spanske Nederlandene. Han deltok i 'Gyldenløvefeiden'.Wessel var gift med Margrete, og de fikk sin førstefødte Else Margrethe ca 1676/77.Wessel ble sekondløytnant ved Bergenhusiske nasjonale infanteriregiment fra 1.1.1680 og stod i Nordhordlenske kompani. Fra 1.1.1683 ble han premierløytnant ved Hardangerske kompani, men ble fradømt stillingen 3 år etter, 5.3.1686. Riksarkivet opplyser at de ikke har opplysninger om hvorfor han mistet stillingen, men at også kompanisjefen kaptein Johan Forbus mistet stillingen fra samme dato.Wessel ble samme år (1686) overflyttet til Søndre Trondhjems Amt som fenrik ved Gauldalske kompani, kom dette året til gården Lund (Lundamo), som i dag kalles Lund Gjerdet. Wessel ble snart eier av gården og etterkommere sitter der fortsatt.I 1703 ble han sekondløytnant - dimittert 1.11.1709, men ble stående som løytnant ved landdragonene (væpnet bønder). Han ble sjef for Gauldalske Landdragonkomp fra 1.4.1711, med pensjon fra Kvesthuskassen. Han døde 19.2.1718 og Margrethe døde 1719 - 79 år gml.Jeg er etterkommer av sønnen Nils. Navnene på barna skulle tyde på at Margrete kanskje var norsk. Jeg skulle gjerne hatt eventuelle nye opplysninger om både Wessel og kona.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det blir døpt ei Elsebe Margrete 19. juni 1683 i Bergen. Fars etternavn VESSEL, leutnant LenkeNavnene passer godt, men kan det være en sammenblanding av for-/etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Nesvold, Magne

Tenkte jeg skulle prøve å løfte dette temaet frem i lyset igjen, siden jeg også er en etterkommer av Wessel Harches. Det var tydeligvis ingen respons da dette temaet ble lagt ut, men kanskje det går bedre nå? Og kanskje Arnstein Rønning selv har funnet ut noe nytt om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har dere prøvet Hirsch militærbiografi. Vet ikke om den finnes i bokform, men den finnes på film på Riksarkivet. Om den finnes andre steder vet jeg desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.