Gå til innhold
Arkivverket

[#16221] Nicolai Tønnesen (f. o. 1830) i Christiania til Rudkøbing, Danmark


Gjest Simon Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Simon Ellefsen

Jeg har i folketællingen år 1860, for Rudkjøbing købstad, Svendborg amt i Danmark fundet følgende familie.Nicolai Tønnesen, f. ca. 1830 i Christiania, Norge, Matros. Gift med (Jen)Sine Chatarina Pedersen, f. ca. 1830 i Rudkøbing. (datter af færgekarl Jørgen Pedersen og Bodil Rasmusdatter).Kendte børn (alle født i Rudkøbing):1. Jørgine Nicoline Tønnesen, f. ca. 1852; 2. Jørgen Tønnesen, f. ca. 1855; 3. Caroline Dortea Tønnesen, f. ca. 1859; 4. Ida Adolphine Tønnesen, f. 2. nov. 1862 (jeg har videre efterslægt til Ida Adolphine).Det kunne være interessant om nogen vidste hvem Nicolai Tønnesens forældre var.MvhSimon Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Er du helt sikker på at det står Christiania og ikke Christiansand (hvor en Nicolai Tønnesen skal være født 1825)? Hvis ja, hvor 'sikkert' er årstallet 1830? (Bare fra folketellingen?) Vielsen med Jensine - står det ikke alder/fødested der?En kikk i Christiania 1929-31 ga intet resultat (om jeg ikke overså noen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Jeg er ikke 100% sikker på at det skal være Christiania - men jeg har svært ved at se det skulle være Christiansand istedet.Folketællingen år 1860 skal ses 'online' på adressen [url="http://www.arkivalieronline.dk/>http://www.arkivalieronline.dk/ og Nicolai Tønnesen og familie fandt jeg på LenkeHvis man ikke lige kan læse TIF billeder, så har jeg gemt en GIF variant på min hjemmeside, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge Familysearch IGI ble en Nicolai Tønnessen døpt 08.11.1829 i Kristiansand i Vest-Agder.Foreldrene var Tønnes Olsen og Nicoline Clausdtr.All den tid Nicolai Tønnessen og hustrus første datter ble døpt Jørgine Nicoline , er det ikke usannsynlig at dette er rett person.Vielsen vil nok kunne be/avkrefte det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Jeg har nu fundet vielsen imellem Nicolai og Sine.Den 10de nov. 1854 i Rudkøbing kirke bliver ungkarl og sømand Nicolai Tønnesen, fød i Christiansand d. 21. Oct. 1829, 25 Aar gl., vacc: 1830 af Dr. Thane, seiler herfra Byen - gift med - Pigen Hansine Cathrine Pedersen, fød her i Rudkjøbing, d. 25. April 1830, 24½ Aar gl., vacc: 1831 af Gebhard, opholdende sig hos sin Moder her i Byen.- så ja, det skulle være Christiansand og ikke Christiania.Og den Nicolai Tønnesen, døbt 8. nov. 1829 af forældre Tønnes Olsen og Nicoline Clausdatter synes at være den helt rigtige !Tak for hjælpen - nu kunne det selvfølgelig være spændende om nogen lå inde med information om Tønnes Olsen og Nicoline Clausdatter.Nicoline kunne tænkes at være identisk med Nicoline Clausdatter, f. 22 sept. 1810, døbt 29. sept. i Kristiansand af forældre Claus Nielsen og Guri Thorchildsdatter - forældrene gift 15. aug. 1809 i Kristiansand. Alt dette iflg. Familysearch IGI/VRI.Mvh Simon Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror det må bvære en feil i registreringen på FamilySearch vedr. Nicolais mor.For 13.03.1836 døpes Adolp Martinus Tønnesen i Kristiansand , foreldre Tønnes Olsen og Nicoline Bergithe Nicolaisdtr.Den 04.04.1833 døpes Dorthe Bergithe Tønnesdatter samme sted og med samme foreldre.Den 11.05.1825 vies Tønnes Andreas Olsen Solgaard i Kristiansand med Nicoline Bergithe Nicolaisdtr.Den 05.07.1825 fødes sønnen Ole Andreas Tønnesen Solgaard.Han døpes 16.07.1825 og dør 23.07.1825 i Kristiansand.Den 28.09.1826 fødes sønnen Ole Christian og døpes 08.10.1826.Da står moren oppført som Nicoline Michelsdtr.Jeg tror det er den samme Nicoline Bergithe som døpes 11.12.1797 i Søgne , Vest-Agder av foreldre Nicolai Gundersen og Berte Aanensdtr.Og så fant jeg følgende.Tønnes Andreas Olesen Soelgaard f.20.07.1796 og døpt 31.07.1796 i Kristiansand.Foreldrene var Ole Salvesen Soelgaard og Tarjer Torbjørnsdtr.Det er vel samme paret som ble gift 11.12.1774 i Hommedal i Aust-Agder.(Alt dette stammer fra FamilySearch og bør bekreftes av kirkebøkene)Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.