Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Eirin Høiby

[#16228] Anders Larsen / Karen Lind, Moskenes

Recommended Posts

Gjest Eirin Høiby

Min tippoldemor; Abelone Andersdatter var født i Moskenes 24 mars 1828. Dette var hennes foreldre. Noen som vet noe om disse? Mvh Eirin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Kristensen

Abelone Andersdtr. hadde følgende søsken:Lars Johan, født 14.12.1826. Foreldrenes bosted Kirkefjord (et idyllisk sted ved Reinefjorden, Moskenes).Jonette Christine, født 27.07.1836, døpt 28.08.1836. Foreldrenes bosted Thuv som ”inderster”.Jeg har her sett på fødte frem til 1837. Ser en på listen over copulerede finner vi ekteparet Anders Larsen/Karen Lind gift i Moskenes kirke 18.05.1825. Oppgitt bosted (for begge) er Olenilsøy. Anders er da 31 år (født 1794) og Karen 34 år (født 1791).Karen Lind: Ser vi på listene over konfirmerte finner vi en Karen Lind Johansen som nr. 15 (nr.4 av jentene) i 1813. På oversikten over døpte finner vi Karen Lind som døpt i 1794, dvs. ikke helt i samsvar med alder oppgitt ved ekteskapet – men dette er ikke unormalt. Karen er forøvrig nr. 2 av 10 søsken som bodde på Næsland. Karen’s foreldre er Johanes Bertelsen (f.1749) og Abelone Larsdtr. (f.1761). Denne perioden, 1749-1791, er vanskelig for videre oppsporing, da kirkebøkene er tapt.Johannes Bertelsen: Ser en på skiftene protokoll HF1984 finner en skifte etter Catharina Andersdtr. Næsland 14.11.1782, enkemann er Bertel Hansen, og de barn som jeg har notert meg (i rekkefølge) er: Hans Peter, Peder, Else, Gjertrud og Maren. Så er det skifte etter Bertel Hansen Næsland 13.07.1787. Arvingene er: Johannes (m=myndig), Christen (m), Hans Peter (12 år), Peder (10 år), Sara (20 år), Cefes (14 år), Anna (13 år), Gjertrue (9 år), Maren (5 år). Hva kan en få ut av dette? Jo Bertel har vært gift to ganger, der barna fra første ekteskap med ukjent kone er : JOHANNES BERTELSEN, Christen og Sara. Med kone nr.2, Catharina Andersdtr., har Bertel hatt barna Hans Peter, Peder, Cefes=Else, Gjertrue og Maren. Anna må være datter på si – med forbehold om feile avskrivninger. Å finne navnet på Bertel’s første kone tror jeg blir vanskelig da skifteprotokoll for denne perioden er tapt.Abelone Larsdtr: Foreldrene må være født 1740 eller tidligere. Er ”Lars” født i Flakstad kan det være Lars født 1727 av foreldre Lars Larsen/Marith Christophersdtr. på Helle. (faktisk den eneste fødte Lars mellom 1723 og 1748 – forøvrig ren gjetning). Det er forøvrig skifte etter Abelone 13.12.1804.Anders Larsen er ikke å finne hverken som konfirmant eller døpt i Flakstad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eirin Høiby

Tusen takk Trond. Nå har jeg fått masse informasjon. Anders dukker vel opp et sted etter hvert.... Hilsen Eirin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.