Gå til innhold
Arkivverket

[#16229] Etterkommere av Johanne Martinusdatter og Peder Kristensen, Hedmark


Gjest Per Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Hansen

Søker etterkommere/barn av Johanne Martinusdatter, f. 26.02.1852 i Stange, Hedm. og Peder Kristensen, f. ca 1846-48. De ble gift 05.01.1872 i Romedal, Hedm. Det står i kirkeboka at de bodde i Bagstadeie i Stange da de ble gift. Johanne er datter av Martinus Knudsen, 30.08.1825, i Stange, og Anne Halvorsdatter, f. 13.11.1829, i Romedal. Johanne Martinusdatter hadde 5 søsken, som alle reiste til USA, men jeg vet ikke når og hvor. Etter det jeg har fått vite var Johanne den eneste som ikke dro til USA. All hjelp og tips mottas med takk. Mvh Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står nok at han bodde på Bagstadeie i Romedal da de ble viet, nærmere bestemt Lillesveen. (Forloveren Anders Syvertsen overtok Bagstad i 1850 og den andre forloveren er dennes bror Martinus.) Johannes familie bodde på plassen Holmen under samme Bagstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En rask gjennomgang døpte i Romedal fra vielsen og ut 1876 var negativ mht. barn. Fant heller ikke paret under utflyttede i samme periode, men sistnevnte liste er mildt sagt mangelfull.Fant heller ikke Johanne eller Peder under 'døde', men lette bare et par år etter vielsen der.Jeg har nok en mistanke om at de reiste, selv om de selvsagt kan ha fått barn senere/vært barnløse/jeg har oversett en dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei Geir! Jeg har lett gjennom det meste av kirkebøker for Stange og Romedal, men jeg har heller ikke funnet noen barn av Johanne og Peder. Enten har de også reist til USA, eller kanskje flyttet til en av nabokommunene f.eks. Vang, men jeg har ikke fått lett der enda. I FT-1900 for Vang er det en Johanne Martinusdatter som er enke, har ikke undersøkt om dette kan være den rette. Skal gå gjennom skiftepapirene neste gang jeg skal til arkivet på Hamar. Takk for at du har prøvd å finne dem Geir. Mvh Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kan så være det står i kirkeboka at de bosatte seg på Bagstadeie i Stange etter vielsen men det er ikke noen Bagstad/Bakstad i Stange. Det er i Romedal.Har du navn og data på de søsknene som skulle ha emigrert? Peder og Johanne har forøvrig ingen barn i Vang det jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

De barna som emgrerte skal være følgende: Helmer Martinussen, f. 22.06.1854, dp. 23.07.1854, Anne Marie Martinusdatter, f. 08.09.1857, dp. 22.11.1857, (Lars Martinussen, f. 08.12.1859, døde som spebarn) Lina Martinusdatter, f. 27.02.1863, dp. 07.06.1863 Syver Martinussen, f. 11.08.1866. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.