Gå til innhold
Arkivverket

[#16231] Døpt i Surnadal i 1861 el.1862


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Kan noen hjelpe meg å finne ut når og i hvilken kirke min oldefar ble døpt. Han het Ingvald Johannesen og ble født i Sylte i Surnadal. Foreldrene var Johannes Ingvaldson og Synneva Reinertsdtr. De flyttet senere til Moster i Bømlo Kommune, men min oldefar skal være født i Surnadal. Mvh Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Fra LDS: INGVALD JOHANSEN Birth: 28 DEC 1861, Christening: 26 JAN 1862 Surnadal, More Og Romsdal, Norway Father: JOHANNES INGEVALDSEN, Mother: SYNNEVE REINERTSDR LenkeHan er altså døpt i Surnadal.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Tove.Som en liten tilleggsopplysning kan jeg nevne at Moster Sogelags Lokalhistorisk hefte nr 2 omhandler båtbyggeriet hvor Ingvald sammen med sønnen Johannes (i 1916-1918) bygde båter i Grindheimsvågen på Moster.Senere dreiv Johannes og sønnene hans båtbyggeri og skipsverft der.Mvh Roald (en utflyttet mostring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Takker for all hjelp. En ting jeg stusser på er fødselsdatoen hans. Under døde finner jeg at han er født 20. des og ikke 28. des. Dette er en dato jeg har fra min bestemor også. Hvordan sjekke dette? Stemmer dåpsdatoen? Min oldefar var født i Surnadal, men foreldrene var fra Stord og Tysnes (giftet seg i Tysnes), tror de kom til Moster da min oldefar var liten. Finnes det noen registere som viser når de flyttet til og fra Surnadal? Føres det i så fall noen grunn til flyttingen? Takker også for tilleggsopplysningen fra deg Roald. At han drev med båter visste jeg, men tror jeg må få tak i desse heftene. Hils til din søster Martha når du snakker med henne. Mvh Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Familien er nevnt i Hans Hyldbakks Heimar i Surnadal bind 2 s. 366. Her heter det at Johannes kom til Surnadal med kone og barn i 1868. Han var skipper og drev med frakt av fisk på Nordland. De flyttet sørover til Moster omkring 1890.Jeg vil tro at Ingvald ble døpt i Øye kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Takker for all informasjon. Men Ingvald er oppgitt født og døpt i Surnadal i 1861/62. Hvor bodde de da fram til 1890? Har de bodd flere steder i Surnadal? Går det an å finne ut av dette? Finnes det kirkebøker for Øye kirke på nettet? Jeg vet de fikk 3 barn. Eldstegutten het Størk og er oppgitt født i Skar i 1855, samme året som de ble gift i Tysnes (han er født et par måneder før giftemålet, så jeg går utifra at Skar er i nærheten av Tysnes). Ingvald og Magdel er oppgitt født i Surnadal i 61 og 64. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.