Gå til innhold
Arkivverket

[#16232] Christen Pederson Rønne og Mette Marie Lystrup - 1600-talet - opphavi deira??


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Therese Brennesvik

Takk for korreksen, Per! Det er meg som har skrevet feil i farten. Riktig fødselsår skal være 1669.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg vil i kveld nytta høvet til å trekka fram att denne saki om Christen Pederson ''Rønne'' og huslyden hans, og når eg skriv ''Rønne'' i hermeteikn, so er det på bakgrunn av at me ikkje finn samtidige kjelder frå 1600-talet som omskriv denne personen med noko ættenamn, og nokon bustad har det heller ikkje vore mogeleg å påvisa! Det kan virka som dette er nok eit ''påfunn'' av visse ''historikarar'' på same måte som dei har ''døypt'' ymse andre gamle ætter...Eg trur framleis, som eg har vore inne på før, m.a. i innlegg #19 og #21, at Christen Pederson ''Rønne'' godt kan vera identisk med Christen Pederson på Sterri i Hafslo, men eg ville sett stor pris på å få vidare innspel og tips frå glupe debattantar og vonar i det lengste...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anders J. Moen

Med dette sier du at du heller til at Christen Pederson er den CP sønn av Peder Jørgenson (Drægni) på Skildheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Anders for nytt innlegg!Jau, eg reknar det som svært sannsynleg at Christen Pederson ''Rønne'' og Christen Pederson Sterri i Hafslo er same mann, og son av Peder Jørgenson på Skildeim i Luster! Eg har enno ikkje funne noko prov på at ein slik person har butt i Sogndal eller andre stadar i indre Sogn!Har du, Anders, andre teoriar om dette?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Knut Bryn

Iflg. tråd #69638 ble det rundt 1680 tilsatt en ny sorenskriver i Vesterålen som muligens kan være interessant for denne diskusjonen. Han het Christen Pedersen og alderen er i FT 1701 oppgitt til 67 år. Hans opphav er ukjent, men i alle fall én av hans sønner brukte Rønne som etternavn.Jeg legger videre til at han hadde flere sønner da han tiltrådte embedet: Peder (f.ca.1666), Lorentz (f.ca.1669), Christian (f.ca.1671), Søren (f.ca.1673) og Christen (f.ca.1675). Navn på kona og evt. døtre er foreløpig ikke kjent.Det virker ikke sannsynlig at dette er faren til Sophia og Margrete, men det kan vel kanskje stables på beina en hypotese som kan lage en sammenheng her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Michael Moum

Hvorfor kan ikke sorenskriver Christen Pedersen være far til Margrethe og Sophie? Tidsmessig vil han passe godt.Tror det vil være galt å sentralisere disse 2 Christensdatter Rønne til Sogn og Fjordane selv om de ble gift der.Rønne navnet ser ikke ha kommet fra Luster men mest sannsynlig fra Rønne på Bornholm.I Bergen finner man Peder Pedersen Rønne på Nordnes og Jørgen Svendsen Rønne.Peder Christensen Rønne på Fåberg i Oppland nevnt her [url="http://www.ronneantarcticexplorers.com/genealogy.htm>Lenke En etterkommer etter denne var kapt. Peter Rønne nevnt i Ovenstad.Søren Christensen Rønne Ltn ved Bergenhus nasjonale inf. regt., bosatt i København 1728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.