Gå til innhold
Arkivverket

[#16235] Tæring


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hva var egentlig sykdommen Tæring?? Jeg har fått høre at det var kreft, men var det egentlig det? Støter ofte på det ordet i kirkebøkene fra 17-1800 tallet ...men har ikke tenkt så mye over betydningen før nylig, da flere unge mennesker i samme familie skal ha dødd av sykdommen m. få års mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Tæring = tuberkulose, men man må huske at i tidligere århundrer hadde ikke legevitenskapen dagens muligheter til å stille diagnoser, så mange ble kanskje feildiagnostisert. For eksempel har vi vel alle lært at Henrik Wergeland døde av tuberkulose, men det var i hvert fall for en tid siden i noen aviser en historie om at han nok var feildiagnostisert, sympomene lignet mye mer på lungekreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Per.Men når det var tæring som var oppgitt som dødsårsak for unge mennesker på 1800-tallet var vel det mer riktig enn lungekreft vil jeg tro? Eller?Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg har alltid oppfattet tæring som tuberkulose. Men jeg stusser litt når jeg leser om en 33 år gammel kvinne som døde i Sem i Vestfold januar 1837 pga. 'tæring efter barselseng med tre barn' noen måneder tidligere. En trillingfødsel er uten tvil en hard påkjenning, men kan neppe være årsak til en bakteriell sykdom som tuberkulose. Det eneste måtte være at fødselen utløste en forverring av en allerede eksisterende tuberkulose. Hvis da ikke tæring i dette tilfellet betydde noe annet. En mulighet er naturligvis også at bruken av ordet skyldes manglende kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, jeg er nok enig med Anne Margrete. Grunnen til at flere i familien døde noenlunde på samme tid var smitten. Hygienen var nok ikke så god som i dag. Og jeg har ikke hørt om at lungekreft er smittsom. Derfor kan vi nok regne det som nokså sikkert at det var tuberkolose som var dødsårsak hvis 'flere unge mennesker i samme familie skal ha dødd av sykdommen...'.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Til innlegg 5: Jo selvfølgelig, og det vet vi jo også fra perioden mot slutten av 1800-tallet og over århundreskiftet da diagnosene var blitt mye sikrere, at tuberkulose var en stor dødsårsak blant unge mennesker. Eksempelet med Henrik Wergeland var bare nevnt for å illustrere at de (sikkert mye færre) som døde av andre lungesykdommer med nogenlunde lignende symptomer (som lungekreft), ofte også ble antatt å dø av tuberkulose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Det var interessant aa lese sporsmaal og svar om tuberkulose. BCG {TB} er nevnt opp etter to franske leger som introduserte vaksinasjon imot TB. Dere kan finne statistikk om TB i Norge her: Ukens statistikk 9913-14. Jeg vokste opp i en bygd hvor det var tre TB sanatorium's, jeg husker mange av de som var friske nok til aa gaa sine daglige turer. Vennlig hilsen, Gerd Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.