Gå til innhold
Arkivverket

[#16238] Ops.b. 25 aug 1701 (Borgerskap i Bergen)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Denne mannen fra fra Trondheim tok borgerskap i Bergen i 1685 LenkeKunne det som står under Fag (ops.b.)bety at han sa opp eller sa fra seg sitt borgerskap i 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser jo nå - etter å ha sett nøyere under kolonnen Fag - at betydningen er den jeg antok. Jeg har søkt i andre databaser for Bergen, f.eks. Koppskatt 1689, uten å finne ham. Det kunne dermed kanskje være mulig at han var bosatt i Trondheim eller et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tolkningen om det oppsagte borgerskap skulle være rett, men ser likevel litt underlig ut i dette tilfellet. Peder Svendsen døde som ugift losjerende i Lauritz Abelsens hus, og skiftet etter ham er holdt 18. februar 1695. Skiftet synes å vise at han hadde gått på Navigationsskolen. Som arving omtales hans far i Trondheim. Boets samlede inntekt var 54-4-3, mens avgangen var 46-1-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det virker unektelig noe underlig. Likevel er vel disse to en og den samme person.Takk for din hjelp!MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.