Gå til innhold
Arkivverket

[#16240] Fredriksen i Rekefjord, Sokndal


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg koser meg med familien Fredriksen i Rekefjord. Her er en av gåtene som har dukket opp:Iflg. Wisteds Ættesoge på nett var de senere ordførere Johan Fr. Fredriksen ft. 1810 og Tønnes Watland Fredriksen ft 1813 'uekte' fødte og med fedre hhv 'John fra Boston' og 'ukjent'.Moren deres (den mytologiske Birgitte Kristine) giftet seg i 1814 med Hans Kristian Fredriksen fra Vanse, Lista (1780-1848). Begge hadde vært gift før.Det sies at Hans Kr ble skilt fra sin første kone, Trine Petersdatter. Er det noen 'der ute' som har løst denne gåten? Var halvbrødrene egentlig helbrødre og sønner av Hans Kristian? De kaller seg Fredriksen, og omtales som hans sønner (stort sett 'implisitt') i de kilder jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Jeg prøver igjen, og håper forklaringen på null respons er fellesferien... Fredriksenfamilien i Rekefjord er lokale berømtheter, og det ville overraske meg om ingen har 'gått denne løypa' før meg! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Kirkeboken er ganske uklar på dette punktet. Om sønnen 'Johan Frideric' f. 1810 er det notert: 'Til barnefader udlagt John fra Boston' og til sønnen 'Tønnes Watland' døpt 04.01 1814 er det notert: 'Til barnefader udlagt en fremed'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Takk til Jan Helge! Det interessante her er at kirkeboken forteller en helt annen historie enn det jeg kjenner til av lokalhistorisk litteratur. Dette er nettopp utgangspunktet for min nysgjerrighet i denne saken. I det jeg kjenner av trykket informasjon er nemlig barnefaren Hans Kristian Fredriksen, selv om det sjelden sies eksplisitt. Disse to guttene ble født mellom Birgitte Kristines to ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.