Gå til innhold
Arkivverket

[#16241] Finnes det søkbare digitaliserte bygdebøker på nett ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Det måtte jo være fantastiskl å få lagt ut bygdebøkene på nettet. Hvilken resurs! Finnes det noen som er kommet? mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det jeg skrev er ikke mye å være enig i, siden jeg formulerte meg i spørsmåls form. Men siden det er en fin ressurs for brukerne, så holder det vel men en trykt (papir-)utgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otto Jørgensen

Men noe finnes utlagt. Det enkleste er å gå til det området du finner via DIS og du finner muligens en slik bok digitalisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det meste som finnes på nettet per idag av bygdebøker, er digitalisert og internettpublisert av andre enn den / de opprinnelige bygdebokforfatterne. Det dreier seg altså i hovedsak om eldre bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ætte- og gardssoga for Kviteseid er å finne på internett. Link på www.vest-telemark.noGro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Og som jeg nevnte, finner man de fleste hvis man ser på Lenke som er underposten til det forrige anbefalte adressen jeg la opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kjempebra! Internett er et enormt verktøy innen slektsgransking. Så får vi sjekke førstehåndskildene når vi har mulighet til det. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er kun en håndfull bygdebøker på nettet.Og, du skal huske det, Jan-Frode, at det er en grunn til at Internett er et 'enormt verktøy', det er fordi noen gidder! å sitte og bruke fritiden på å dataregistrere f.eks. kirkebøker og andre kilder slik at du og jeg kan sitte hjemme (eller på hytta) og lete etter slekt.Bli med på dugnaden du og! Laila N. Christiansen DIS-O/A Kildereg. koordinator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er hittil veldig få bygdebøker på internett, og flertallet av disse er meget gamle bøker som andre personer enn bygdebokforfatteren har digitalisert og publisert på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg gjør oppmerksom på at den bygdeboken for Nøtterøy som ligger på nettet er Lorens Bergs bygdebok fra 1922 (Lorens Berg var pioneeren i norsk lokalhistorie og hans bygdebøker med bl.a. gårds- og slektshistorie fra Vestfoldkommuner er vel forbildet for det meste av bygdebøker som har kommet siden), en nyere bygdebok fra ca. 1970 av Unneberg som er mer oppdatert med bruk av flere kilder, spesielt etter 1800, og følger slektshistoriene på matrikulerte eiendommer etter ca. 1850 (der Lorens Berg stort slett slutter) og frem til 1960-årene må du på biblioteket for å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til Laila: Ja det er et fantastisk arbeid folk gjør! Jeg for min del måtte trekke meg fra kilderegistreringen da jeg ikke anså meg selv for kompetent til å tyde skriften på kopiene jeg fikk tilsendt fra Tromsø.Så får jeg heller være med på litt 'dugnad' her med å hjelpe en og annen med de allerede digitaliserte opplysninger som finns. mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis du vil delta med digitalisering av kilder som andre kan ha bruk for, uten å tyde gammel skrift, kan du f eks digitaliserte kildetekster som allerede er utgitt på trykk i transkribert form (riktignok etter avtale med tidligere utgivere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jan Frode, dersom du har problemer med å tyde det som er fra Tromsø, er det pga at det var 'gammel skrift' eller pga at kopiene var dårlig?her i O/A begynner vi på det 'nyeste' for å gå bakover slik at folk blir kjent. Foreløpig har dette fungert bra.Du bør ikke gi opp ved første forsøk, synes jeg! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er enig i din konklusjon Laila. Kopiene var ok.de. Det var presten i Mandal sin skrift jeg syntes var vanskelig. Er det mulig å få de nyeste kirkebøkene kopiert og tilsendt.(Jeg tenker da selvsagt før sperregrensen, 60 år?).Takk for oppmuntring Laila. Fortsatt god sommer i Florida!mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen
http://www.disnorge.no/kildereg/Kilderegistrering vil si å digitalisere papirbasert, historisk kildemateriale (arkivmateriale) ved å skrive av kildens opplysninger i et skjema på dataskjermen og lagre dem i en database e.l. I DIS-Norge omfatter denne aktiviteten også spørsmål knyttet til skanning, optisk lesing og andre former for digitalisering av opprinnelig papirbasert kildemateriale, samt alle typer formidling av digitalisert materiale til slektsfaglig bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ut fra hva Lars Nygaard har fortalt meg (og siden det er han som er vår mann på RA, og han sitter i OAs kildreg.gruppe med meg stoler jeg 100 prosent på ham), så gjelder papirkopieringen vi holder på med for utdeling til registratorer, Kirkebøker. Dette er også O/As første prioritering. Men, vi jobber og med andre kilder og andre samarbeidspartnere, bl.a. Oslo Byarkiv!VI har måttet KJØPE folketelligner fra Riksarkivet til KROA for at dette skal registreres. (Gled dere folks, om noen måneder er Enebakk komplett på nett!-------------Agnete, er du medlem av DIS? Dersom du bor i Oslo, er du tilknyttet DIS Oslo Akershus. da kan du sende meg en mail på kroa@oa.disnorge.noFortell hvilke kirkesogn du helst vil jobbe med, dersom det er flere med ditt ønske, kan vi lage en 'gruppe'. Kontakt meg!-...........Jan Frode, kontakt din DIS-koordinator, og fortell problemet. Det kommer an på hva denne mener ang. saken. Vi har selvsagt forskjellige måter å gjøre ting på. Dersom de har nyere bøker liggende, er det sikkert ikke noe problem. Men, som sagt, kontakt din kontakt!Hvilket program skal du bruke for registrering? LailaLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Augustus er det programmet som er aktuelt for øyeblikket. Det vil videreutvikles, fordi man jobber med en ny standard for registrering. Men, Augustus er altså 'mannen' ! Dersom du ikke har fått tak i ham, kontakt meg eller din koordinator i DIS. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.