Gå til innhold
Arkivverket

[#16242] Jeg slår opp for deg i Blaker/aurskog,Kvinesdal /Feda og Sør-Audnedal Bygdebok


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Dersom du har slekt i Kvinesdal-Feda Sør-Audnedal eller Blaker og Søndre Aurskog gjør jeg oppslag for deg. Husk å sjekke med førstehåndskildene siden-. Kirkebøkene for Presten,skifter,tellinger etc. mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har nå tid og muligheter dersom du trenger hjelp.Jeg gjør oppslag på timen! Legg innlegg inn eller ta kontakt på tlf.970 20 562 eller e-mail: smar-jo@online.nomvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Jeg vil gjerne ta imot tilbudet om oppslag i bygdeboken for Kvinesdal.Den personen jeg søker er: min tipp-tippoldefar: Ole Bergesen/Bergsen. Ved folketellingen i 1865 bodde han med hustru Ingeborg Salvesdatter (og 2 barn: Anton Berg Olsen og Helene Marie Olsdatter) i Haugesund (fastlandet 1. rode). Han er i samme telling oppgitt til å være født i 'Quinnesdal i Hellelands prestegjeld'. Han er oppgitt til å være 51 år gammel i 1865, altså født ca. 1814. Yrke: Slakter. Jeg vet dessverre ikke hvor/hvilken gård Ole Bergesen kom fra i Kvinesdal, har ikke fått anledning til å sjekke noen kirkebøker for dette området ennå, derfor denne forespørselen. Hans datter, min tipp-oldemor Helene Marie, skal være født på Torvestad utenfor Haugesund. Det er vel rimelig å anta at Ole B`s far het Berge, og dette er vel gjerne et litt mer 'uvanlig' navn. Ole B`s kone, Ingeborg Salvesdatter, skal være født ca. 1817 i Kristiansand.Dette er de opplysningene jeg har om min tipp-tipp-oldefar, og jeg blir svært glad hvis du finner ut mer om ham. I og med at 'gårdsnavnet' mangler, skjønner jeg at dette kan bli omfattende, men jeg prøver meg altså likevel med denne forespørselen. Jeg er dessverre ikke særlig kjent i dette området, og det er jo godt mulig at 'Hellelands prestegjeld' faller utenfor 'ditt' område. Hvis du ikke har det aktuelle området i 'din' bygdebok, vet du i såfall hvilken bygdebok jeg bør lete i?På forhånd tusen takk for hjelpen!Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kan ikke skjønne dette med Helleland Prestegjeld. Helleland ligger jo i Rogaland, nærmere Egersund. Det er også vanskelig i.o.m at du ikke har noen gård å refere til- beklager.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Helt i orden! Jeg burde vel gjort meg mer kjent med geografien i dette området før jeg spurte, men jeg tok sjansen likevel. Dette er en gren av slekten jeg har arbeidet lite med, bl.a. på grunn av liten tilgang til kirke- og bygdebøker, ihvertfall her jeg sitter i Bergen. Jeg får ved en senere anledning prøve å få fjernlånt materiale fra Rogaland. Uansett, takk for hjelpen!Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Noe usikker på hvorvidt spørsmålet er 'for mye tilbake i tid', men av stor interesse er det likevel, som følgende:Ridderen Hr. Torvald Toreson fra Papøy på Shetlands-øyene er den første adelsmannen som man med visshet vet eide jord i Kvinesdal. Se brev utstedt på Ytre Egeland den 13.juni 1292.Har du vært borte i problematikken omkring hans kone, og eventuelle etterkommere som muligens kan følges i bla. Kvinesdal?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For å unngå at det anvendes unødig tid til fremhenting av det henviste brev, vedlegges dette.Imidlertid vil ikke en oversettelse medføre en fremgang til besvarelse av mitt spørsmål.Det er nok kun historie ekspertise som bla. Tore H. Vigerust besitter, som kan bidra med en mulig fremgang på den 'manglende link' i dette tilfelle.DN Nummer: 81. Dato: 13 Juni 1292. Sted: Eikeland.b.I s.74 Sammendrag: Dom i en Markeskjels-Trætte mellem Valthjof Thorkelssön og Hr. Thorvald Thoressön betræffende Gaarden Eikeland og Gullastad i Hvinesdal.Kilde: Efter Orig. p. Perg. i norske Rigsarkiv. Af de 5 Seglere kun Remmene tilbage.Brevtekst (fra den trykte utgaven): Ollum guðs vinum ok sinom þeim sæm þætta bræf sia æða h/oe/yra sændr Sigurðr præstr, Jon præstr, Nicholas dæstingr, Ormr a Bræknom Þorer flikkr, Þorkæll a R/oe/ylande, Ljotr a Raðarfosse, Þoralde a Hamre, Jon islændingr. Þorkæll præst sun. Suærtingr danz. Jvar dos Q. G. ok sina. a þui are æn liðnir voro fra burð vars hærra. þushundrat vætra, ii hundrað vætra viii. titigr vætra [ok xii] gængo ver a markreinar mællom Æikilanz ok Gullastaða. hæuar þa markrein or skotbærgi ok i steindyr, or steindurum i næfsteinin, firir ouan sauðato. or steininum ok varðan sæm hæst er fiallæt. þaðan i runit sæm bækkræn fællr or Miaua vatni i Kældo as vatne þæðan i holma þan sæm nestr ligr Valskarða lande. baro þeir hær vm bokar vitni mæð suornom eiði Þorkæll hælungr ok Þorgeir a Gruttalandom æptir minni sino ok sogn hinna ælzsto mana. at fyr sogð markdeili hofðu æuenlege verit mæðal Eikilanz ok Gullastaða til þæs æn Valþiouar gæk a æptir frafall Olafs Haluarzsunar ok gerði ii stoðla ok sæll a oðrum i Æikilanz morku ok nytti ser nokora vætr. mæðan jonfru Sigrið Olafs dotter var i umægð. logfæsta ok firir boðna af hænar vmboðs monnom. En firir sakr fyr sagðra af brota. þa gæk [Valþiouar] Þorkæls sun til sat mals viðr hærra Þoruald Þores sun. ok fru S[igriði] Olafs dottor ok Þorgils sun hans ok Boðuar magr hans mæðr hansaulum. at markreinar allar mæðal Eikilanz ok Gullastaða skulu æuenlega vera æptir fyr sogðum vitnisburði, Þorkæls. ok Þorgeirs. vtan bufiar væg skal Valþiouar haua marka imillum mæðan han rekr æn eigi beita. En laga sæktir allar þær sæm ver d/oe/mdom hærra Þorualde þa gaf han up uttan iiii marka vingiof til vitnisburðr tok han, mæð þui skilorðe, at er Valþiouar æða hans af springi ryua þæssa sættargærð sæm ver houum staðfæsta mæð uarom dome þa skalu sæktir þæssar til iiii marka gulz allar vp lukazt hærra Þorualde ok fru Sigriði æða þeira oruum. ok þar mæð domrof huarom sæm þætta satmal riufa æða agaungur veita hæðan af. þætta bref var gort a Æikilande a fria dagen næsta firir Botolfs suku a xiii are vars hinns virðulega hærra Eirigs konongs ok Hakonar hærtoga. En til vrugs vitnis burðar þa ætto ver firir þætta bref var insigli þeir sæm til hofðu.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk som byr, - vedr. oppslag. Dette gjelder: Anne Elisabeth Olsdatter. - Datter av Ole Salvesen Aamodt ? I Kvinesdal inngår Anne Elisabeth Olsdatter ekteskap med Oseas Andreas Olsen. Dette skjer 11.10.1831. Anne Elisabeth er 21 år. Oseas er 29 år. Ole Salvesen står oppført som brudens far. Ole Olsen (Stave) står oppført som brudgommens far. Paret slår seg ned på Stave i Vanse prestegjeld, og får stor etterslekt, der navnet 'Aamodt' i en viss grad brukes av etterkommere. Ved folketellingen 1865 er Anne Elisabeth Olsd. gitt en alder på 56 år. Hun er født i Liknes prestegjeld (Kvinesdal). Kan det sjekkes opp om det finnes noen Anne Elisabeth Olsdatter som er født ca.1810 ('Listaboka I' operer med 1811) med Ole Salvesen som far i Kvinesdal (Liknes). Det har alltid vært god grunn til gå anta at Anne Elisabeth Olsdatter er datter av Ole Salvesen Aamodt (f.1762) og Astrie Olsdatter Ytre-Egeland (f.1770)., men fullgod dokumentasjon for dette mangler ( i motsetning til andre sønner og døtre av Ole og Astrie).Siden svært mange har sistnevnte Aamodt-par på sine anetavler, og så vidt mange er kjent i Aamodt- og Gullestad/Ytre-Egeland-slektene, mener jeg det bør være mulig å finne ut av dette: Var virkelig Anne Elisabeth Olsdatter (f.ca.1810) datter av Ole Salvesen Aamodt (f.1762) og Astrie Olsdatter Ytre-Egeland (f.1770) ?Iver Mosvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ånen Årli-Kvinesdal en bygdebok del II side485 Åmodt:Ole Salvesen Åmodt 1762-1850,g.1791 med Astrid Olsdatter Ytre Egeland,død n1848.I 1815 fekk han en sølvskatt på25 rbd. Barn listet opp:Kristine Inger Marie salve Ole Tønnes Andreas Anne marieJeg kan ikke se ut fra bygdeboken at overnevnte er datter av vedkommende. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bind II:side 12: Ytre Egeland er første gong nemd i et dokument fra 1292.Det var då riddaren hr.Torvald Toresen frå Shetland som åtte Ytre Egeland.Han har truleg fått garden med kona fru Sigrid Olavsdatter,som var datter til Olav Halvardsen.s.16 bd.1 omtaler henne som jomfru som kan tyde på at også hun var av adelslekt.Noe mer vet ikke jeg. mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Vel - takk for ditt bidrag.Det kan kanskje med tid og stunder komme flere kilder til oppklaring (helst digitalt) f.eks. herfra:Title Exchequer: Treasury of Receipt: Scottish Documents Legal status Public Record(s) LanguageFrench and Latin Former reference (Department) Former reference (PRO) Creator names Covering dates 1174-1586 Physical description 800 boxes and files Dimensions Map scale number Physical condition Many the documents in this series have suffered greatly over time and while now repaired can be very difficult to read. Place of deposit Public Record Office, KewMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Iver Mosvold:Hvis dette spørsmålet hvorvidt Anne Elisabeth Olsdatter, f. ca. 1810 i Liknes?, har foreldre Ole Salvesen Aamodt,f.1762, og Astri Olsdtr. Ytre Egeland, f.1770, så har vel noen sett i Kirkebøkene?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Jeg lurer på om det finnes en gård som heter Helle i disse bygdebøkene. Jeg søker etter en John Johnsen Helle som gifter seg i Bergen, og som da oppgir å være født i Audnedal i 1816. Jeg har ikke klart å finne ut noe mere om han. Finnes det eventuelt andre kilder for denne gården?mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Mesteparten av Agder er noen tastetrykk borte. Er det ham?Navn: John Født: 26-10-1816 Sted:HægebostadFar:Gmd. John Hujesen Mor:Siri AanonsdatterFad:Gmd. Ole Bentsen Hæggebostad.Gmd. Leif Hellingsen Hæggebostad.Gmd. Erich Thoresen Hæggebostad. Kone Siri Thoresdatter Hæggebostad.Kone Apelone Torjesdatter HæggebostadMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Den forrige John er ikke nevnt under gården Helle i Hægebostadbygdeboken, ei heller en mulig John som fader.Da kan det være den neste John, men da må en som har Konsmo bygdebok gi et svar.Navn: John Født: 16-08-1816 Sted:UndelandFar: John Christensen Naglestad,Hægebostad Mor:Anne TorchelsdatterFaddere:Huusmand Niels Aanonsen Konnismoe. Lodbruger Siur Torchelsen Nebstad. Lodbr. Reier Torchelsen Undeland. Birthe Thronsdt.Undeland. Birthe Obmundsdt.Undeland Merk: Uægte.Som barnefader blev angivet John ChristensenSkal gi beskjed når jeg har sett under bla. Naglestad.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Kan ikke se John nevnt under gården Naglestad.Hvis det er sistnevnte John så må noen se under gården Undeland i konsmoboken.Forøvrig kan det være flere John'er med fader John f. 1816 +/- 1-2 år, men det kan muligens temainnehaveren bidra med?Ellers finner du endel nedlastbart materiale under DIS Vest-Agders biblotek på deres hjemmeside.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Eliminering av eventuelle nevnte gifte John'er kan utsjekkes via de nedlastbare oversikter fra nevnte biblotek, likeså endel begravde. Siden Sør-Audnedalsboken også finnes digitalisert men uten nr. samme sted, kan kanskje et samarbeid med papirformat av boken (temainnehaver har boken) medføre at denne delen av fylket ev. elimineres.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Men det finnes en Jon Johnsen til, under Hægebostad Prestegård, s.99 i Hægebostad bygdebok.Han er f. i 1816, g.2.g.1864, d.1885. Kun barn i 2.ekteskap er nevnt.Det kan gi fremgang hvis det finnes noen meropplysninger.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Her er John Johnsen Helle gift i Bergen. Hans fødested er oppgitt til Norde Undal.LenkeOverlater til andre med videre oppklaring, da jeg nå må prioritere annet materiale/ferie.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til Knut Fjogstad (13) / Jan Frode Johansen (10). Ekteskapsinngåelsen i Kvinesdal mellom Anne Elisabeth Olsdatter og Oseas Olsen 11/10 1831 er kirkebokdokumntert. Her står visselig Ole Salvesen oppført som brudens far. Kontakten mellom Stave på Lista og Aamodt i Kvinesdal var i høyeste grad til stede før denne ekteskapsinngåelsen. Det finnes det annen dokomentasjon for. Når man i generasjonen etter anvender gårdsnavnet Aamodt som mellomnavn, er det meget nærliggende å se muligheten for at denne faren ; Ole Salvesen, er identisk med Ole Salvesen Aamodt (f 1762). Noen annen Ole Salvesen finnes ikke på Aamodt på dette tidspunktet. Jan Frode har rett i at Bygdeboka IKKE nevner noen Anne Elisabeth som datter (derimot en Anne Marie). En spekulasjon kan da selvsagt være at Anne Elisabeth kan være en pleiedatter. Om kirkebøkene kan gi svar på det vet jeg ikke. Iver Mosvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

At en bygdebok har glemt et/eller flere av barnene er på ingen måte noe uvanlig, flere lignende tilfelle er observert også i nevnte bygdebøker.Imidlertid må da de nærliggende MINI og KLOK'er gjennomgåes. Husk at presten også kan ha glemt innførselen. Da er konfirmasjonsinnføringen en mulighet hvis disse finnes. Har dessverre ikke de angjeldende år i mitt arkiv, slik at kanskje en annen sjekker det ut.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Knut /Jan Frode (1, 9, 10, 13, 23 og 24)Hjertelig takk så langt. Siden Aamodt- og Ytre-Egeland/Gullestad-slektene er så rikelig dokumentert ville det være spesielt morsomt å finne ut av dette. (Det er artig å få anetavlen tilkoblet disse slektene) Selv sitter jeg på Hamar og har forspilt sommerens mulighet til et statsarkivbesøk i Kristiansand, så det ville vært svært hyggelig om noen tok seg bryet med å sjekke dette opp. Fram til nå har bygdebøkene for Lista og Kvinesdal, folketellingene og Familysearch vært hovedkildene.Iver Mosvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.