Gå til innhold
Arkivverket

[#16249] 'Norsk adel'


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Kanskje har dette vært diskutert før i dette forum, jeg har bare vært med i noen måneder: I 'Skankeätten' av Robert de Robelin nevnes Torbjørn Guttormsson i Ångsta (ca. 1412) og hans far Guttorm Dagfinnsson. de Robelin hevder at Guttorm Dagfinnsson er sønnesønns sønnesønn av Guttorm Östmansson. Hvis en fortsetter med å lete i G. Hebers 'Norsk adel', kan en finne både Erling Skjalgsson og en del kongsemner blant sine forfedre. Her må det vel være mange usikkerhetsmomenter? Hvor pålitelig er G. Hebers 'Norsk adel'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tom Askerøi

Jeg skulle selvfølgelig ha søkt opp denne debatten FØR jeg kom over Gustav Hebers bok på et antikvariat igår, men hvem kunne ane at boken 'plutselig' skulle ligge der.Og nå har jeg kjøpt den - så det er fristende å snu spørsmålsformen: Er det i det hele tatt noe som er OK i boka? Eller kan jeg bare kaste den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tom:Boken er i seg selv en raritet og sin svulstighet verdt å ta vare på, selv om tankegodset som formidles ikke er gangbart.Men om du ikke vil ha den, så kan jeg sikkert inkludere den i mitt bibliotek. Ta i så fall kontakt per e-post for nærmere avtale.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hmm, visste du ikke at jeg tar alt bokstavelig. ;-) Mest i form av velformulerte tekster i redaksjonell sammenheng selvfølgelig.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.