Gå til innhold
Arkivverket

[#16258] Amund Lyngved,


Gjest Bjørg Lund Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lund Olsen

Karl Fredrik Lyngved, f. i Vågå 17.12.1846, flyttet til Bodøtrakten. Hans far skal ha vært Amund Lyngved. Er det noen som har opplysninger om ham? Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er en kandidat jeg fant i Familysearch IGI:CARL FREDERIK AMUNDSEN Christening: 14 JAN 1847 Vaagaa, Oppland, Norway Father:AMUND JOHNSEN Mother:KAREN SCHJELDERUP JENSDRHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Lyngved-gårdene ligger i Lom i Oppland. Amund Johnsen og Karen Jensdatter ble i følge Familysearch gift i Vågå 14. juni 1836. Ant. var Karen fra Vågå. De bodde i Lom til å begynne med, og der fikk de barna 'Jons' f. 2. mai 1837, Ole f. 19. sept. 1839, ant. død tidlig, og Ole f. 23. des. 1841. De flyttet vel så til Vågå, og der fikk de barna Jacob Smith døpt 9. juni 1844 og Carl Frederik døpt 14. jan. 1847.Se også tema 14720.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har en nabo Einar Lyngved f ca 1920. Først på 60-tallet hadde han sin far boende hos seg. Han bodde senere på Bodø aldershjem.Jeg kan huske han fortalte at han hadde vært anleggsarbeider og fulgt jernbanen nordover. Han eide på sine eldre dager et småbruk i Vågan.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Amund var født 22.07.1814 på Lyngved søristuen, og døpt i Lom 07.08.1814.Om moren Kari Johannesdtr. har jeg ingen opplysninger, men faren John Amundsen Lyngved var født på gården Lyngved søristuen i 1779.John var sønn av Amund Christensen Fellese og kona Ingrid Johnsdtr. Svare, begge fra Vågå.Amund Christensen som var født 1746 på Fellese i Vågå, kjøpte Lyngved søristuen i Lom en gang mellom 1775 og 1779. Han døde i 1787, bare vel 40 år gammel. Enken etter ham, Ingrid Johnsdtr. som var f. ca. 1755 på Svare i Vågå, giftet seg på nytt med en Johannes Johnsen. Ekteparet finnes på Lyngved søndre som 'Bonde og gaardbeboer' i 1801.Foreldrene til Amund var Christen Iversen Fellese (ca. 1695-1762) og hans 2. kone Ingeborg Amundsdtr. Viste, begge Vågå.Foreldrene til Ingrid var John Olsen Svare gm Kari Toresdtr. De finnes som føderådsfolk i 1801 på gården Sware i Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.