Gå til innhold
Arkivverket

[#16265] Får du avslag på din henvendelse til Statsarkivet ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Bergen kaller Oslo-Trondheim-Kongsberg-Hamar-Kristiansand-Stavanger-TromsøJeg venter på tilbakemeldinger fra dere.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hentet et utklipp fra Otto's glimrende innlegg nr. 106, som følger:'Spørsmålet er om det er rette stedet å stille dette spørsmålet. Jeg vil forslå at du lager et brev til DIS; et annen brev til Riksarkivaren som jo er sjefen her og ta opp hele problemstillingen.'Kan ikke se at dette heller er besvart.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har ikveld forfattet et kort brev til samtlige Statsarkiver i Norge der jeg direkte stiller dem spørsmål om evt.kommende engasjement i Digitalarkivet-og om de vil gi oss samme tilbud som SAB gir oss på DA. Det er mulig jeg også vil forfatte et brev til Riksarkivaren.Her er kopi av mitt brev-sendt inatt:Fra: Jan Frode Johansen Dato: 28. juli 2003 00:50:01 Til: statsarkivet.oslo@riksarkivaren.dep.no Emne: Digitalarkivet Jeg hevender meg herved for å høre om dere ved Deres Statsarkiv vil gå mer aktivt inn i digitalarkivet f.eks. Arkivforum- hvor vi kan stille dere spørsmål på samme måte som vi gjør til Statsarkivet i Bergen.Jeg imøteser deres tilbakemelding.Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det var sannelig raskt og effektivt utført. Det tar vel noe tid til utpå høsten før svarene kommer.Torunn's innlegg nr. 121 inneholder svært mange kimer til å kunne utvikles i system under den nye portal som Otto har gitt ideen til.M.a.o. debatten viser at det private initiativ er på vei til et mulig bedre digitalt fellesbiblotek.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til innlegg 122: Min konto for microfisheapparat er etablert og avsluttet....:-) Splitter nytt apparat ble innkjøpt i fjor, og kort kjøpes regelmessig. Men jeg foretrekker å skrive av fra digitale kilder, og når jeg ser kvaliteten på scanningen av Geistlig skifteprotokoll for Akershus, gleder jeg meg til framtiden! Tidligere kjøpte jeg CD'er, men kvaliteten var varierende, og selv om den var relativt god, mangler det bruddstykker av bokstavene som gjør det slitsomt å lese.Min oppfatning er at slik kvalitetsscanning av kilder også vil øke antall avskrifter, samtidig som den vil høyne kvaliteten på avskriftene. Bakgrunnen for denne påstanden vil jeg begrunne med følgende:- Kildene blir tilgjengelig for flere, og til enhver tid på døgnet- Mulighet for å begrense tekstbilde, lettere å holde tråden i teksten- Mulighet til ubegrenset forstørring av kildeteksten- Bedre ergonomisk sittestilling, og dermed bedre konsentrasjonJeg tror derfor at alle er best tjent med at ressursene konsentreres om økt digitalisering. Dersom vi som brukere brukte samme energi som vi har brukt i denne debatten til å overbevise bevilgende myndigheter om at økt satsing på digitalisering vil være den desidert mest kostnadseffektive løsningen på sikt - da tror jeg faktisk at vi har langt større gjennomslagskraft enn dersom vi argumenterer for lengre åpningstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Svar til Otto og Knut innlegg 106 & 127:Det er helt ok å henvende seg til både DIS og til Riksarkivaren. Men jeg ønsket også en debatt omkring dette og derfor er brukerforumet det beste nettstedet i Norge til en slik debatt!mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svar til spørsmålet i innlegg 111: Tallet på kopier fra originale arkivsaker er kraftig redusert etter at vi tok i bruk mikrofilm/digitale kopier. I juli leverer Statsarkivet i Bergen mellom 3 og 4000 sider på CD, pantebokskopiene fra mikrofilm, og noen få hundre sider fra originaler. Dette er en styrt og villet utvikling.Svar til 113: Riksarkivaren gjorde Digitalarkivet til et permanent tiltak høsten 2002. Det legges opp til sterkere satsing på digitalisering, ikke minst gjennom at kirkebokfilmene og pantebokfilmene vil bli digitalisert og lagt ut på nett. Men som nevnt tidligere fikk vi ikke midler til den oppstarten vi hadde lagt opp til i 2003.De fleste statsarkivene bidrar til Digitalarkivet. Vi har fått filer fra Hamar, Kongsberg, Kristiansand, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Den utålmodige kan selvsagt ønske mer, og større tempo. Sett fra mitt utkikkspunkt er utviklingen positiv. Jeg har tidligere satt 2011 som min horisont, og mener vi ligger i god rute til å ha på plass de viktigste bitene i en digital presentasjon av kildene som etterspørres av 97% av brukerne (i Statsarkivet i Bergen, som er min referanseramme) til da.Til 118: I innlegg 49 hevder THV 'må det innebære at Arkivverket, ifølge Nedrebø, bryter sine egne kjøreregler og sørviserklæringer' - til dette svarer jeg i innlegg 52 dette er en bom, fordi 'Retningslinjer og serviceerklæringer m.m. gir de rammene som er satt', og bør være kjent av alle som er brukere, og det må være opp til brukerne selv å vurdere om de har fått de tjenester og ytelser de har krav på. Det er selvsagt ikke grunnlag for å hevde at JEG skulle mene at 'Arkivverket .. bryter sine egne kjøreregler og sørviserklæringer'. Min rolle her er å veilede publikum om deres rettigheter. Skivebom fra Vigerusts side!Til 128 er å si at dette brevet neppe vil ha noen positiv effekt, snarere tvert imot. Jeg har tidligere nevnt at jeg føler at utviklingen er positiv, og tror at forståelsen for satsing på digitalisering er raskt økende. Det gikk i vår et skriv til Kulturdepartementet fra flere organisasjoner/institusjoner som bad om økte bevilgninger bl.a. tl Digitalarkivet og økt digital formidling.Redaktøren vil påpeke at man i Norge har avtaleverk som sikrer lønns- og pensjonsforhold, og arbeidstid. Det er ledelsens jobb å styre midlene slik at man får en effektiv og god utnyttelse av dem. Man kan gjerne diskutere, men en del innlegg i denne debatten synes etter redaktørens mening å bygge på sviktende forståelse for grunnleggende spilleregler. Temaene synes å være utdebatterte. Redaktøren foreslår at denne debatten stopper her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Før vi setter strek på debatten ønsker jeg å kommentere Nedrebø's siste innlegg i denne tråden.Han sier bl.a følgende SITAT:Til 128 er å si at dette brevet neppe vil ha noen positiv effekt, snarere tvert imot. Jeg har tidligere nevnt at jeg føler at utviklingen er positiv, og tror at forståelsen for satsing på digitalisering er raskt økende. Det gikk i vår et skriv til Kulturdepartementet fra flere organisasjoner/institusjoner som bad om økte bevilgninger bl.a. tl Digitalarkivet og økt digital formidling.Jeg kan ikke skjønne at brevet skulle ha en negativ effekt. Det er bare et enkelt spørsmål om hvorvidt de andre Statsarkivene vil engasjere seg aktivt i DA med bl.a å få henvendelser og spørsmål fra brukerne som Statsarkivet gjør i arkivforum.Yngve Nedrebø begrunner heller ikke i sitt innlegg om hvorfor dette brevet evt.skulle ha en negativ effekt.Hvorfor vil redaktøren at debatten skal settes en strek for?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Avtaleverket (jf innlegg 132) er ikke fastlagt en gang for alle, men revideres gradvis. Nå skjønner jeg skivebommen - at jeg eventuelt skulle ha tillagt Nedrebø synspunkter han ikke hadde, jo, det var i såfall en skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er luta lei hele denne debatten-fjern den yngve- og beklager at jeg startet den. Hadde jeg visst at det skulle bli sånn da hadde jeg aldri startet denne debatten. Jeg er skuffet. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ja får vi ikke avslag på våre henvendelser til statsarkivene etter dette, så vet ikke jeg...§;c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Lilleeng

Jeg mener mye av problemene med 'dårlig' service skyldes en under-bemanning når det gjelder betjenter på SA. Ta SAT f.eks. Vi er for tiden 2 betjenter der, og kun én er fast ansatt. Etter mine erfaringer denne sommeren burde det være MINST 2-3 betjenter på jobb til samme tid, uansett årstid. Betjentene er tross alt de som henter arkivsaker og tar kopierer når det kommer et ønske om det, pluss at vi har mange andre arbeids oppgaver som kommer innimellom, f.eks. saksbehandling, så.. som dere forstår har vi har det litt travelt til tider.Som vanlig handler alt om penger, man skulle tro at en rikt land som Norge har bedre råd til å ta vare på sin egen historie enn det som er tilfelle i dag.Mvh, Rune Lilleeng, Betjent SATNå skal det være sagt at jeg har lagt inn dette innlegget som privat-person, og prøver på ingen måte å snakke for SAT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.