Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bengt E. Vesthagen

[#16269] Dødsannonser i danske aviser

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Kan noen hjelpe meg med adresse til Folkeregistret i København og i samme slengen fortelle meg hvilken dansk avis det er mest sansynlig jeg bør lete i etter en dødsannonse? Vedkommende døde i København for ti år siden. På forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Vet dessverre ikke hvilken avis som er mest brukt i København, men her er ihvertfall en link til avisene (Lenke) i Danmark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jo Rune Ugulen

Det danske folkeregisteret vert til dagleg omtala som CPR (Det centrale personregister), og du finn det på http://www.cpr.dk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Grasto

Jeg kan ikke svare på om det er den mest leste avisen, eller for den saks skyld om den inneholder dødsannonser, men Politiken er etter min mening en av de mest leste avisene i Kbh. Avisen finnes her: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=1Mvh Magne Grasto

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per B. Lilje

Da jeg bodde i København 1989-1992 hadde i hvert fall Berlingske Tidende (må ikke forveksles med BT svært mange dødsannonser hver dag. Det er Berlingske Tidende og Politiken som er de store seriøse Københavnsavisene der jeg ville forvente å finne dødsannonser, jeg husker ike nå hvordan det er med dødsannonser i Politiken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bengt E. Vesthagen

Takk for svarene. Skal avlegge Berlinske Tidene og Politiken et besøk i dag. Når det gjelder CPR er jeg litt usikker. Jeg ar ganske sikker på at det er et kontor som faktisk heter Folkeregisteret, og som skal ligge i København.MVH Bengt, pt. København.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Grasto

Folkeregisteret ligger i Dahlerupsgade 6, 1603 København V. Det er ikke så langt ifra Tivoli og Hovedbanegården.Mener å huske at det var der jeg var for å melde innflytning også, altså der jeg fikk det danske CPR-nummeret, det som i Norge kalles personnummer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jo Rune Ugulen

Mitt inntrykk er at Folkeregisteret i Danmark har gått inn i CPR. Eg saksar frå Indenrigsministeriets nettsider (som har det overordna ansvaret):Folkeregistrering og CPR-systemet hører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet og er reguleret i lov nr. 426 af 31. maj 2000 om Det Centrale Personregister (CPR-loven).CPR-loven indeholder regler om bl.a. :- Tildeling af personnumre og offentlige myndigheders brug af personnumre- folkeregistrering, det vil sige registrering af flytninger, fraflytning til udlandet og tilflytning fra udlandet,- samt udlevering af oplysninger fra CPR, herunder om adressebeskyttelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.